Meta pod patronatem Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz UNICEF Polska uruchamia polską edycję programu „Get Digital”, której celem jest zapewnienie polskim szkołom i rodzinom narzędzi potrzebnych do przekazania wiedzy o prawidłowym funkcjonowaniu w internecie. Materiały zostały zaprojektowane tak, aby mogły być wykorzystywane przez wychowawców i rodziny zarówno w klasie, jak i w domu. To szczególnie ważne w czasie pandemii, która sprawiła, że większość szkół wprowadziła zdalne nauczanie, a młodzi ludzie spędzają więcej czasu w internecie.
Pandemia spowodowała, że nasze życie bardziej niż kiedykolwiek przeniosło się do świata cyfrowego. Dlatego konieczne jest, abyśmy wyposażyli najmłodszych użytkowników sieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na jak najlepsze wykorzystanie technologii cyfrowych. Młodzi ludzie powinni nauczyć się rozpoznawać zagrożenia, jakie mogą napotkać w sieci, i ich unikać. Współpracowaliśmy z czołowymi ekspertami i organizacjami na całym świecie, aby opracować materiały edukacyjne, które będą też dobrą zabawą dla uczniów. Mam wielką nadzieję, że program będzie miał realny wpływ na bezpieczeństwo i jakość czasu spędzanego przez młodzież w sieci – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej, Meta.
Zobacz również
Na platformie „Get Digital” można znaleźć gotowe lekcje i materiały, stworzone na podstawie badań naukowych. Mają one na celu pomóc młodzieży rozwijać umiejętności niezbędne każdemu pełnoprawnemu i odpowiedzialnemu uczestnikowi cyfrowego świata. Zasoby pogrupowane są w 5 kategorii: Cyfrowe podstawy, Dobre samopoczucie w Internecie, Zaangażowanie w Internecie, Cyfrowe możliwości, Cyfrowe szanse. Wśród poruszanych tematów znajdą się m.in. wskazówki jak skutecznie szukać informacji w internecie, z czym wiąże się korzystanie z niezabezpieczonego Wi-Fi oraz jak tworzyć silne hasła dostępu.
Każda kategoria zawiera gotowe konspekty zajęć, z których nauczyciele mogą skorzystać podczas prowadzenia lekcji z uczniami. Rodzice znajdą tam przydatne informacje, ułatwiające rozpoczęcie rozmowy ze swoimi dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci. Dowiedzą się również, jakim językiem powinni się posługiwać, aby jak najlepiej przekazać tę wiedzę. Nastolatki natomiast mogą skorzystać z ciekawych ćwiczeń, które pomogą im poruszać się po sieci oraz pokażą jak budować społeczności online.
Polska wersja platformy „Get Digital” została objęta patronatem Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz UNICEF Polska.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Skuteczna ochrona dzieci i młodzieży przed zagrożeniami online wymaga od nas, dorosłych – rodziców, opiekunów, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych – prawdziwego zaangażowania. Musimy być uważni i ciekawi doświadczeń dzieci online. Programy edukacji cyfrowej jak „Get Digital” pomagają nam tłumaczyć im internet, promować jego pozytywne zastosowania i zwracać uwagę na niebezpieczeństwa – Łukasz Wojtasik, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Inicjatywy takie jak stworzona przez Meta platforma „Get Digital”są bardzo potrzebne, bo dotyczą już nie tylko tego, jak korzystać z sieci, ale też tego, w jaki sposób ją współtworzyć – w zgodzie ze sobą i ze swoimi potrzebami. Misją Państwowego Instytutu Badawczego NASK jest jak najlepiej przygotować dzieci i młodzież do tego, aby stawali się świadomymi, cyfrowymi obywatelami – mówi Anna Rywczyńska, kierownik Zespołu Edukacji Cyfrowej, NASK.
UNICEF Polska bardzo chętnie angażuje się w inicjatywy, które odpowiadają na ważne społecznie potrzeby. Dlatego objęliśmy patronatem nowopowstałą platformę edukacyjną„Get Digital”, która stanowi bogate źródło wiedzy na temat cyfrowego bezpieczeństwa. Niezwykle cennym jej elementem są wskazówki w jaki sposób młodzież może uczestniczyć w tworzeniu przyjaznej społeczności online. Mamy nadzieję, że staną się one źródłem inspiracji dla tysięcy młodych ludzi w Polsce – dodaje Małgorzata Połowniak-Dąbrowska, manager projektów edukacyjnych, UNICEF Polska.
Uruchomienie polskiej wersji platformy wspiera również Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która promuje działania na rzecz szeroko rozumianej edukacji medialnej.
Problem dezinformacji i fake newsów jest niezwykle nasilony w przestrzeni publicznej. W związku z tym instytucje europejskie, organy państwowe, organizacje pozarządowe i media na całym świecie dostrzegają znaczenie umiejętności krytycznej oceny informacji i odbioru mediów. Do koordynacji działań państwa polskiego w obszarze edukacji medialnej została upoważniona Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. W naszej ocenie polska wersja platformy Get Digital to ważny wkład w kształtowanie świadomego użytkownika mediów. To również przykład świetnej współpracy pomiędzy dostawcą globalnej platformy udostępniania plików, jaką jest Facebook, instytucjami publicznymi i organizacją pozarządową na rzecz podnoszenia kompetencji medialnych – powiedział Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Konspekty lekcji dla nauczycieli tały stworzone przez zespół Youth and Media z Berkman Klein Center for Internet & Society na Uniwersytecie Harvarda, który udostępnił je na całym świecie na licencji Creative Commons, oraz przez zespół Greater Good Science Center na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i organizacji Teaching Tolerance. Inni partnerzy merytoryczni to: Yale Center for Emotional Intelligence, Net Family News, Micro:bit Educational Foundation oraz Beyond Differences.
Strona programu: facebook.com/fbgetdigital.