Metody rozliczeń klient – agencja – kampania AdWords dla e-commerce

Metody rozliczeń klient – agencja – kampania AdWords dla e-commerce
Decydując się na prowadzenie kampanii w AdWords, często myślimy, że jest to bardzo prosta sprawa, z którą uporamy się sami. Niejednokrotnie czas weryfikuje nasze podejście i okazuje się, że jesteśmy zmuszeni do powierzenia działań reklamowych specjalistom z agencji.
O autorze
3 min czytania 2015-03-06

Tutaj pojawia się pytanie – w jakim zakresie chcemy przekazać kontrolę nad naszymi reklamami osobom trzecim i w jaki sposób rozliczać się za wykonaną pracę? Na pytanie odnośnie ustalania formy rozliczenia na płaszczyźnie agencja-klient odpowiem w dalszej części teksu.

Stała stawka prowadzenia kampanii (Flat-fee)

Jak sama nazwa wskazuje, jest to nic innego jak ustalenie stałego poziomu wynagrodzenia dla agencji w momencie podpisania umowy. Takie podejście pozwoli nam łatwo kontrolować comiesięczny poziom kosztów stałych w naszej firmie. Nie jest ono jednak wolne od wad. W przypadku sezonowości czy też zmian (głównie spadków) w przychodach naszej firmy, spowodowanych koniunkturą, wybór stałej stawki rozliczenia będzie miał wpływ na rentowność działań w AdWords.

Wynagrodzenie zależne od generowanych przychodów (Success-Fee)

W tym przypadku wynagrodzenie dla agencji uzależnione jest od wygenerowanego przez AdWords przychodu. Najczęściej poziom honorarium ustala się na podstawie procentowego udziału w przychodach. Może ono przyjmować stałą wartość, np. 5 proc. z wypracowanego profitu bez względu na wartość przychodu lub też charakter przedziałowy np.

  • 5 proc. udziału – przychód na poziomie 5 000 zł – 10 000 zł
  • 10 proc. udziału – przychód na poziomie 10 001 zł – 20 000 zł
  • 15 proc. udziału – przychód na poziomie > 20 001 zł

Ten rodzaj umowy niejednemu klientowi pozwala spać spokojnie i nie martwić się o jakość prowadzonych działań po stronie agencji, ponieważ zarówno jednej, jak i drugiej stronie zależy na maksymalizacji zysku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Należy pamiętać, że ten rodzaj umowy ma zastosowanie jedynie w przypadku kiedy mierzona konwersja przyjmuje wartość monetarną (sprzedaż produktów/usług). Wiążąc się z agencją umową success-fee miejmy na uwadze, że jeżeli optymalizacja kampanii spowoduje wygenerowanie przez AdWords wysokich przychodów, wtedy ustalenie minimalnego udziału nawet na poziomie 5 proc. może znacznie obciążyć wolumen zysku.

Wynagrodzenie zależne od budżetu kampanii

Jest to pochodna modelu success-fee. W tym przypadku możemy rozliczyć się z agencją na podstawie udziału procentowego w budżecie miesięcznym kampanii. Szczególnie polecany w momencie, kiedy wiążemy się umową długookresową, a w naszej branży występuje czynnik sezonowości sprzedaży. Jak to działa? Kiedy wraz z sezonem przychodzi popyt na nasze produkty/usługi, chcemy inwestować więcej w kampanię – następuje zwiększenie budżetu oraz nakładu pracy po stronie agencji. W taki sposób i wilk będzie syty i owca cała – agencja mimo wzmożonych nakładów prac będzie odpowiednio za nie wynagradzana, a klient nie straci na rentowności działań promocyjnych mimo wahań sezonowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Usługi dodatkowe

Odpłatna konfiguracja konta AdWords

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jest jedną z możliwych do wykorzystania opcji, kiedy wiemy, że jesteśmy w stanie samemu zarządzać kampanią lub przekazać to zadanie jednemu z zatrudnionych przez nas pracowników, ale nie mamy pomysłu na jej uruchomienie/konfigurację. W tym przypadku działania agencji zostają ograniczone do:

  • Stworzenia i konfiguracji Konta AdWords i Analytics – oraz ich połączenie;
  • Przygotowania listy słów kluczowych do zastosowania w kampaniach;
  • Utworzenie kampanii i grup reklamowych oraz konfiguracja ustawień;
  • Parametryzacji budżetów oraz stawek kosztów kliknięcia;
  • Budowy widoków raportów w AdWords i Analytics oraz przekazanie informacji odnośnie interpretacji kluczowych danych;

Jak sama nazwa wskazuje, opłata jest jednorazowa, a jej wysokość zależy od złożoności planowanej kampanii – im więcej narzędzi do skonfigurowania, tym cena adekwatnie wyższa.

Consulting

Ta usługa przyjmuje charakter czysto poradnikowy i jest związana z jednorazową opłatą. Klient może zwrócić się do agencji w celu dokładnego przyjrzenia się jego dotychczasowym działaniom w AdWords. Jest to dobry model w momencie kiedy posiadamy kompetencje w zakresie obsługi i konfiguracji AdWords, ale nie jesteśmy pewni czy nasze działania idą w odpowiednim kierunku. Wtedy z pomocą przychodzą specjaliści z agencji, którzy dzięki wypracowanemu know-how w danym zakresie, będą w stanie podpowiedzieć nam jak pokierować swoją kampanią wprost do założonego celu.

To, jaki model rozliczeń na płaszczyźnie agencja – klient przyjąć, zależy tylko i wyłącznie od nas samych i rodzaju prowadzonego biznesu. Żaden z wymienionych modeli nie jest wolny od wad, dlatego warto przeanalizować wiele scenariuszy rozwoju sytuacji zanim ostatecznie zadecydujemy, która z metod będzie dla nas najlepsza.

 

 

Maciej Muszyński
Project Manager Specjalista SEM w Ideacto, kreatywnej agencji eCommerce z Grupy Divante.

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na Wydziale Nauk Ekonomicznych. Z branżą związany od 2012 roku – praca przy tworzeniu startup’ów e-commerce. W Ideacto zajmuje się Zarządzaniem Projektami oraz działaniami SEM. Jest Certyfikowanym specjalistą Google AdWords. Hobbystycznie zajmuje się wykonywaniem prostych projektów graficznych. Pracował przy projektach dla takich marek jak: Pixers, Róża Wiatrów, Provalliance, EdiPresse, PolskaPresse, Łazienkaplus, Condohotels, Roygard, Estyl.pl, Ebroker.