TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Microdane, czyli jak ułatwić botom indeksację i zrozumienie Twojej podstrony

Microdane, czyli jak ułatwić botom indeksację i zrozumienie Twojej podstrony
O autorze
3 min czytania 2022-08-16

fot. Adobe Stock, autor AliFuat

Microdane, które z reguły oznaczają schema.org czy dane strukturalne, są z nami już od jakiegoś czasu. Ich obecność w wynikach wyszukiwania jest już czymś „naturalnym”. Warto jednak pamiętać, że oprócz wpływu na wskaźniki, np. CTR, chociażby w postaci „gwiazdek” jak przy schema Product, mają one wpływ na indeksację. I to właśnie na tym skupię się w tym tekście.

Od początku, czyli kilka słów o schema

Schema.org to nic innego jak projekt, który powstał ze współpracy największych wyszukiwarek takich, jak: Google, Yahoo, Bing czy też Yandex. Pierwotnym założeniem tej synergii było usprawnienie rosnącej ilości treści, a co za tym idzie domen, podstron w internecie. Od momentu wejścia w życie projekt ten doczekał się już 14 aktualizacji (stan na maj 2022) na skutek ciągłego rozwijania, dodawania nowych znaczników, usprawnień.

SEO a microdane. Jakie można mieć z tego profity?

Dane strukturalne są często niezbędne, aby wprowadzić jakiś rich snippet, czyli rozszerzone elementy opisu strony internetowej, które wizualnie wzbogacają wyniki wyszukiwania. Przykładem mogą być „Pytania i odpowiedzi”. Całą dokumentację jak to wprowadzić, aby Google mogło to pokazać w wynikach wyszukiwania, możemy podejrzeć tutaj. A jaki będzie tego rezultat we wspomnianych wynikach?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj


Cała taka sekcja nie byłaby możliwa do pokazania bez FAQpage

A gdzie można sprawdzić, czy wdrożone przez nas microdane nie zawierają błędów? Google wychodzi nam z pomocną dłonią ze swoim testerem dostępnym tutaj. Poprawny wynik danego elementu może być np. taki:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warto jednak też sprawdzać, jak to wygląda w dostępnym na schema.org walidatorze, czyli programie sprawdzającym poprawność. Oba miejsca pozwalają nam również na weryfikację samego kodu. Nie tylko kodu istniejącego na danej stronie.

Należałoby w tym miejscu odnotować, że JSON-ID (z ang. JavaScript Object Notation for Linked Data) to jeden z formatów danych strukturalnych, które są wykorzystywane przez wyszukiwarki, np. Google dla bardziej trafnego zrozumienia stron internetowych. JSON-ID jest zalecany i bardzo popularny, ale uporządkowane dane można serwować też w formatach: Mikrodane, wówczas opieramy to o HTML czy RDFa, czyli rozszerzenie HTML5. Dla osób, które chcą poćwiczyć wdrażanie schema.org, a nie mają strony, mogą skorzystać z dostępnych darmowych materiałów od Google, które dają możliwość zapoznania się i wdrożenia, chociażby Recipe.

Rich snippet to jeden z elementów, ale tak jak wskazałem, podstawą jest ułatwienie indeksacji strony. Jak tutaj mogą nam pomóc dane strukturalne?

Indeksacja a dane strukturalne – podstawowe znaczniki

Podstawową funkcją danych strukturalnych jest ułatwienie zrozumienia zawartości na stronie dla botów. Jak to działa? W prostych słowach: wyszukiwarka Google jest wyszukiwarką tekstową, oznacza to, że rozpoznaje strony po zawartości treści na nich. Uporządkowane dane, kolejna z nazw na microdane, pozwalają algorytmom Google na pełne zrozumienie treści tak, aby np. przypadkiem nie potraktować strony z przepisami jako strony newsowej. Jak możemy przeczytać w dokumentacji Google:

„Google wykorzystuje znalezione w internecie uporządkowane dane do rozpoznawania treści na stronie oraz do gromadzenia ogólnych informacji o sieci i świecie”.

Stąd też jest pewna „grupa” znaczników, która moim zdaniem jest must-have niezależnie od tego czy Wasza strona to mały blog o przepisach kulinarnych, czy wielki e-commerce.

Jakie to są znaczniki?

  1. Logo – jak łatwo się domyślić, takie schema pozwala nam ukazać logo w SERP-ach (z ang. search engine results page), ale też na panelu wiedzy Google.
  2. Menu nawigacyjne – określa ścieżkę, która wskazuje pozycję strony w hierarchii witryny.
  3. Dla małych lokalnych biznesów: LocalBusiness, czyli oznaczenie lokalnej firmy. Co ważne schema.org rozróżnia tutaj kilka typów:
    – Restaurant
    – DaySpa
    – HealthClub
  4. Pole wyszukiwania w linkach do podstron – jeśli Twoja witryna ma tzw. „szukajkę”, to jest to konieczne rozwiązanie dla Ciebie. W idealnej sytuacji pozwoli na pokazanie rich snippets (to rozszerzone elementy opisu strony internetowej, które wizualnie wzbogacają wyniki wyszukiwania) z wyszukiwarką już bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Jednak nawet bez tego, ułatwi to zrozumienie botom, jakie elementy są wyszukiwane na podstronie.

Powyższe przykłady to najbardziej podstawowe znaczniki. Wiele jednak w tej branży zależy od danej strony. Inne znaczniki wprowadzimy we wspomnianym wcześniej blogu, a inne na stronie małego sklepu.

Wybrane znaczniki, które warto sprawdzić?

Znaczników uporządkowanych danych jest sporo, warto też pamiętać, że nie wszystkie dostępne w dokumentacji schema.org są obecnie wspierane przez Google. Poniżej kilka przykładów microdanych, które według mnie warto znać:

  • Pytania i odpowiedzi – to element, o którym wspomniałem już wcześniej. Pozwala nam na ukazanie pytań i odpowiedzi już w wynikach wyszukiwania, podobnie też ułatwi to zrozumienie botom, czy tworzymy, np. treść, która odpowiada na potrzeby użytkowników. Czy zawieramy w treściach te pytania?
  • Recipe – szukaliście kiedykolwiek przepisu kulinarnego w internecie? Kojarzycie kafelki, odsyłające do przepisu? To właśnie za to odpowiada, m.in. ten element. Moim zdaniem must-have w blogu kulinarnym.
  • Product – macie produkty na stronie? Jeśli tak, to warto zawrzeć też krótkie info o produkcie obejmujące cenę, dostępność i opinie. Wasza konkurencja już to ma, ewentualnie wdroży w najbliższej przyszłości.
  • Video – jak podaje sam Google: „Informacje wideo w wynikach wyszukiwania z opcją odtworzenia filmu, wskazania jego wybranych segmentów i transmitowania treści na żywo”.

To są oczywiście wybrane elementy nie wszystkie znaczniki, zachęcam do zapoznania się z pełną dokumentacją dostępną w Google, o tym jak działają znaczniki i następnie wdrażanie ich w swoich serwisach. Z pewnością usprawni to Wam indeksację, jak i zrozumienie zawartości na Waszych podstronach.

 

Autor:
Michał Szyłko, team leader I SEO specialist w Grupie iCEA

W swojej pracy stara się łączyć analityczne podejście z technicznym zacięciem. Na co dzień zajmuje się tworzeniem długoterminowych strategii dla swoich klientów i realizacją tychże. Stara się być na bieżąco z trendami i nowościami tak, by w pracy być przygotowanym na wszystko.