Konsumenci najczęściej kupują mięso w dyskontach i coraz chętniej wybierają produkty pakowane. Takie wnioski płyną z analiz firmy badawczej Consumer Panel Services YouGov.
Po sześciu latach spadków, w 2024 roku firma YouGov odnotowała wzrost wolumenu w zakupach mięsa i wędlin, który wyniósł nieco ponad 0,3 proc. dla wędlin i 1 proc. w odniesieniu do mięsa czerwonego w porównaniu do ubiegłego roku.
Zobacz również
– Wzrost cen oraz zmiany nawyków żywieniowych sprawiały, że konsumenci kupowali mniejsze ilości mięsa i jego przetworów, a także rezygnowali z robienia zapasów na rzecz bardziej racjonalnych zakupów. Teraz jednak widzimy, że pogłoski o kryzysie branży były wyolbrzymione. Co więcej, w 2024 roku zaobserwowaliśmy spadki w zakupach roślinnych zamienników mięsa – komentuje Grzegorz Mech, business development manager w Consumer Panel Services YouGov.
Jak Polacy kupują mięso?
Według danych YouGov najpopularniejszym miejscem zakupu mięsa pozostają dyskonty, które dominują zwłaszcza w sprzedaży drobiu i wędlin. Jednocześnie istotną rolę nadal odgrywają sklepy małego formatu, w tym sklepy specjalistyczne / mięsne, gdzie konsumenci wydają około 1/3 budżetu na mięso i drób oraz niemal połowę na wędliny.
Ponadto w 2024 roku wzrosła popularność produktów pakowanych. Obecnie stanowią one ponad połowę zakupów każdej kategorii – w przypadku wędlin to blisko 53 proc., a drobiu 54 proc.
„JOSI napełnia każdą miskę”: producent karm i przysmaków dla zwierząt przekaże 150 tys. zł dla organizacji wspierających czworonogi
Według danych YouGov na rynku mięsa dominują również produkty markowe, które są wybierane przez zdecydowanie większą liczbę nabywców oraz stanowią większą część rynku w ujęciu wolumenowym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co dalej? Zdaniem eksperta YouGov obecna sytuacja na rynku mięsa jest stabilna, a nawet wykazuje potencjał do rozwoju.
– Konsumenci chętnie poszukują nowości, dlatego producenci powinni skupić się na wprowadzaniu ciekawych, nieszablonowych produktów, które wyróżnią się na tle konkurencji. Oferty mogą być rozwijane szczególnie w zakresie nowych smaków, form oraz kategorii, na przykład gotowych dań mięsnych – dodaje Grzegorz Mech.
Zdjęcie główne: Freepik