W ciągu ostatnich 10 lat na polskich drogach zginęło blisko 25 000 osób1. Tylko w 2024 roku Policja odnotowała2:
- ponad 21 000 wypadków drogowych,
- niemal 1 900 ofiar śmiertelnych,
- blisko 25 000 rannych,
- ponad 2,4 miliona przekroczeń prędkości (ponad 6 600 wykroczeń dziennie).
Podczas tegorocznych wakacji na polskich drogach miało miejsce 4666 wypadków – o 135 więcej (3%) niż rok temu. Wzrosła też liczba osób rannych (5538 wobec 5309 w 2024 roku – wzrost o 4,3%). Jednak najważniejsze jest to, że w okresie wakacyjnego wypoczynku odnotowano o blisko 10% mniej ofiar śmiertelnych (zginęło 347, tj. o 34 mniej).
Zobacz również
„Mistrzu, zwolnij”
2 września PZU ruszyło z ogólnopolską kampanią „Mistrzu, zwolnij”, w ramach której będzie powstały spoty wyreżyserowane przez Jana Komasę. Filmiki pokazują niebezpieczne zachowania kierowców i ich konsekwencje.
Kampania ma na celu budowanie kultury społecznej, w której reagowanie na niebezpieczne sytuacje staje się normą, a nie wyjątkiem. Poprzez działania prewencyjne PZU chce dążyć do zmniejszenia liczby wypadków drogowych, poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz wzrostu świadomości kierowców o skutkach nadmiernej prędkości.
– Kampania „Mistrzu, zwolnij” wpisuje się w misję, którą PZU realizuje od lat – ochrony życia i zdrowia Polaków. Analizując zachowania kierowców widzimy, że często zbyt optymistycznie oceniają swoje umiejętności na drodze. To złudne poczucie kontroli bywa śmiertelnie niebezpieczne. Dlatego, nawiązując do sukcesu naszej kampanii sprzed dekady, chcemy jeszcze dobitniej przypomnieć, jak ważne za kierownicą są wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Wierzę w to, że działania prewencyjne w formie kampanii społecznej mają głęboki sens i mogą realnie zmieniać rzeczywistość – mówi Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU SA czasowo wykonujący obowiązki prezesa zarządu PZU SA.
#PrzeglądTygodnia [26.08-01.09.2025]: perełki OOH, Lacoste zmienia logo, czapka US Open
– Na przestrzeni ostatnich lat odnotowujemy sukcesywny spadek liczby wypadków i ofiar na polskich drogach, jednak statystyki nie pozostawiają złudzeń – wciąż zbyt wielu kierowców przekracza prędkość, podejmuje ryzykowne manewry i ignoruje podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, byśmy wspólnie podejmowali działania, które nie tylko edukują, ale też inspirują do zmiany postaw. Kluczowym jest, aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego respektowali przepisy i okazywali sobie wzajemny szacunek oraz zrozumienie, a także żeby każdy z nas czuł się odpowiedzialny za wspólne bezpieczeństwo na drodze – mówi nadinspektor Roman Kuster, Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Milion naklejek dla kierowców
Do polskich kierowców trafi również milion naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”. W ramach współpracy z Policją, jej funkcjonariusze, w czasie kontroli drogowych na drogach w całej Polsce, będą je wręczać wraz z ulotkami edukacyjnymi nt. bezpiecznej jazdy. Naklejki będą także rozdawać agenci PZU oraz pracownicy oddziałów.

– Naklejka to nie gadżet. To prośba, ale też deklaracja: „jeżdżę ostrożnie”. Każda z tych naklejek to realny sygnał – zachęta do tego, żeby jeździć ostrożniej. Naklejając ją na samochód, dajemy znak innym, że sprzeciwiamy się brawurowemu zachowaniu za kierownicą. Każda naklejka to jeden głos więcej w istotnej akcji. Nie zmienimy wszystkiego od razu, ale możemy zacząć od siebie i swojego samochodu – mówi Agnieszka Żebrowska, dyrektor biura sponsoringu i prewencji PZU.
Koncepcję kreatywną kampanii opracowała agencja 2012, spoty zostały wyprodukowane przez Papaya Films, a za zakup mediów odpowiada dom mediowy re58 (dawna Sigma Bis). Partnerem kampanii jest Polska Policja.
1 Dane Komendy Głównej Policji z lat 2015-2024.
2 Dane z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku” Komendy Głównej Policji.
źródło: mat. prasowe