Młodzi kontra plastik – Lidl i Zwolnieni z Teorii łączą siły

O autorze
3 min czytania 2021-02-15

Około osiem milionów ton plastiku rocznie wpada do oceanów. Utrudnia on życie zwierzętom i kumuluje się w postaci drobnych części, które są trudne do usunięcia. Jednocześnie jest trwały, lekki i tani w transporcie. Rok 2021 poświęcony będzie zmniejszaniu jego obecności w naszym otoczeniu. Jak to zrobić mądrze, włączając do działania młodych ludzi, którzy jak żadne inne pokolenie wcześniej, przejmuje się tematem ekologii? Pomoże w tym program Mniej Plastiku realizowany w ramach olimpiady projektów społecznych Zwolnieni z Teorii i wspierany przez Lidl Polska. Jego celem jest zainspirowanie nastolatków do poszukiwania praktycznych rozwiązań proekologicznych.

Od tego roku czekają nas dwie wielkie zmiany, których celem jest ograniczenie plastiku w obiegu. Po pierwsze w krajach Unii Europejskiej od stycznia br. obowiązuje zakaz wprowadzania do sprzedaży plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku takich jak: sztućce, kubki, tacki, opakowania na żywność czy słomki. Po drugie, kraje Unii Europejskiej nakładają na producentów podatek od plastiku, jeśli dystrybuowane przez nich produkty nie mogą być poddane recyklingowi. Skąd ta zmiana? Śmieci z tworzyw sztucznych zalegają w każdym zakątku świata np. w ocenach, lasach, morzach czy na drogach. Wpływają na zdrowie i życie zwierząt, które mylą plastik z pokarmem, a jego produkcja przyspiesza zmiany klimatyczne, kierując planetę w stronę ocieplenia.

– Aby powstrzymać te zmiany, sam podatek od plastiku to jednak za mało. Edukacja u podstaw konsumentów powinna wejść na nowe tory. Rośnie pokolenie nowych klientów, które bierze sprawę w swoje ręce i chce działać na rzecz proekologicznej zmiany. Młodzi ludzie dobrze wiedzą, że stawką jest przyszłość planety – mówi Rafał Flis, współtwórca Fundacji Zwolnieni z Teorii, która inspiruje tysiące młodych ludzi w całej Polsce do realizowania własnych projektów społecznych. Co roku tysiące uczniów i uczennic zespołowo rozwiązuje wybrany przez siebie problem społeczny.

W lutym br. ruszył nowy program Mniej Plastiku, którego inicjatorem jest Lidl Polska. Młodzież ma zorganizować swój własny projekt na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic Grupy Schwarz (właściciela sklepów sieci Lidl i Kaufland) oraz zaprojektować ekologiczne zmiany gotowe do wprowadzenia w sklepach sieci Lidl Polska. Sieć regularnie eliminuje plastik wszędzie, gdzie jest to możliwe i nieustannie dąży do wypełniania wizji „Mniej plastiku” poprzez realizację strategii REset Plastic oraz przyjęte zobowiązania: (a) Lidl będzie dążyć do zmniejszenia zużycia tworzyw sztucznych do 20% do 2025 roku oraz (b) celem firmy jest to, aby 100% opakowań marek własnych było maksymalnie możliwe do poddania recyklingowi do tego czasu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Od początku roku do projektu zgłosiło się już ponad 30 zespołów z całej Polski, które tworzy łącznie ponad 160 uczestników. Wśród nich m.in. poznańska inicjatywa młodzieżowa Ekologia EDUCA, która będzie promować praktyczne aspekty kultury ekologicznej; gdański projekt Plant Story namawiający do samowystarczalności poprzez ogrodnictwo czy bydgoski Eko Week, który ma zachęcać do podjęcia drobnych zmian w codziennym życiu.

Jak to działa? Młodzi ludzie w ramach Zwolnionych z Teorii realizują własny projekt społeczny na temat redukcji lub recyklingu plastiku. Obecnie 31 zespołów zdefiniowało swój cel, określiło plan działania i zakończyło warsztat wprowadzający w temat programu, poprowadzony przez zespół ekspertów Lidl Polska. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzieli się m.in. jakie są sposoby radzenia sobie z zanieczyszczeniem plastikiem oraz jakie metody wykorzystuje Lidl przy redukcji tworzyw sztucznych. Poznali również strategię firmy na zmniejszenie lub eliminowanie plastiku ze sklepów sieci Lidl. Dzięki warsztatom uczestnicy zdobyli wiedzę, aby zaproponować kolejne, nowe praktyczne rozwiązania dla sklepów firmy. W obszarze eliminacji plastiku sieć Lidl ma już konkretne osiągnięcia, m.in. wprowadzenie do oferty woreczków wielokrotnego użytku na owoce i warzywa czy „wielokrotek”, czyli reklamówek i toreb na zakupy wielokrotnego użytku, wykonanych w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadających się do recyklingu. Lidl jako pierwsza firma w branży rozpoczęła znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu udało się rozpakować z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną. Nieustannie realizujemy cele strategii REset Plastic i zmniejszamy zużycie plastiku. W dalszym ciągu będziemy podejmować działania, których celem jest wzmocnienie obiegu zamkniętego. Cieszy nas, że uczestniczymy w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, dzięki czemu możemy przekazać zdobytą dotychczas przez nas wiedzę i edukować młode pokolenie. Mamy nadzieję, że dzięki wymianie kreatywnych pomysłów oraz doświadczeń uda nam się jeszcze bardziej eliminować ilość plastiku – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Uczestnicy programu pomogą osiągnąć ten cel. Dlaczego to robią? Działają w zespołach, rozwiązując problem społeczny z dwóch powodów. Z jednej strony dla siebie – otrzymują zastrzyk wiedzy na temat sposobu redukcji plastiku w jednej z największych sieci sklepów w Europie, dostają certyfikaty ukończenia programu Mniej Plastiku i Project Management Institute (rozpoznawalny certyfikat zarządzania projektami) oraz szlifują kompetencje miękkie niezbędne na rynku pracy. Z drugiej strony działają dla sprawy, ponieważ mają szansę wpłynąć na realne zmiany dla otoczenia, dzięki nowym rozwiązaniom w sklepach i zmniejszaniu obecności plastiku.