– Prawidłowe odżywianie, odpowiednie gospodarowanie żywnością i zdrowy styl życia – nasze podejście do tych kwestii zależy zarówno od tego, w jaki sposób zostaliśmy wychowani, jak i wiedzy jaką przekazano nam w szkole. Złe nawyki nastolatków przekładają się na nieprawidłowe przyzwyczajenia w życiu dorosłym, które z kolei są przekazywane następnemu pokoleniu. Nauczyciele i inni pracownicy w szkole zwracają uwagę na to, że uczniom zdarza się wyrzucać jedzenie – najczęściej dlatego, że zamiast zaplanowanych posiłków wolą zjeść słodycze czy przekąski. Tylko odpowiednia edukacja może zmienić tę sytuację – tłumaczy Magdalena Jabłońska, specjalista ds. komunikacji WINIARY.
W odpowiedzi na to wyzwanie, w tym roku po raz dziesiąty marka WINIARY organizuje program edukacyjny „Gotuj się na zmiany”, który jest kierowany do młodzieży szkolnej w wieku 12-15 lat oraz ich rodziców. Kampania główny nacisk kładzie na promocję zasad prawidłowego odżywiania, budowanie dobrych nawyków żywieniowych oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności w myśl trendu zero waste.
Zobacz również
Nuda na talerzu? Niekoniecznie
– Wyrażenia takie jak „prawidłowe odżywianie” czy „zbilansowany posiłek” mogą młodzieży kojarzyć się stereotypowo z koniecznością jedzenia niesmacznych potraw czy czasochłonnego przygotowywania posiłków. Dlatego w ramach programu „Gotuj się na zmiany” od dziesięciu edycji tworzymy warunki do dialogu, który pokazuje, że zdrowy styl życia nie musi się kojarzyć z nudą na talerzu – komentuje Magda Jabłońska z WINIARY.
Zarejestrowane placówki szkolne dostaną w ramach projektu dostęp do scenariuszy zajęć, których integralnym elementem będą angażujące aktywności, takie jak interaktywne filmy, prezentacje czy quizy. Pakiet dydaktyczny jest współtworzony przez dietetyczkę dr Katarzynę Zadkę, autorkę wielu artykułów na temat prawidłowego żywienia publikowanych w sieci. Przekazywanie wiedzy wesprą influencerzy, tacy jak Natalia Paździor (zwyciężczyni pierwszej edycji MasterChef Junior), Pan Belfer czy Łukasz Gluza. Jako ambasadorzy programu wystąpią w filmach na stronie WWW i kanałach Social Media, w których będą się dzielić swoimi inspiracjami i pomysłami na zdrowy styl życia.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Nagrody dla szkół
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mimo że już samo poszerzanie wiedzy uczniów jest niezwykłą nagrodą dla każdego pedagoga, w ramach programu „Gotuj się na zmiany” WINIARY proponuje dodatkowe korzyści dla zarejestrowanych nauczycieli. Nadesłana dokumentacja z realizacji zajęć czy udział w ankietach przełoży się na punkty, które z kolei przy odpowiedniej liczbie nauczyciel może wymienić na nagrody, takie jak elektroniczna karta podarunkowa do Empiku, sklepów Decathlon czy RTV EURO AGD – każda o wartości 200 zł. W przewidzianej na wydarzenie puli mieści się aż 800 takich nagród. Dla pięciu najbardziej aktywnych nauczycieli przygotowana jest z kolei nagroda specjalna – lekcje kulinarne z udziałem kucharza Roberta Harny, który przybliży wartościowe przepisy kulinarne oraz tajniki obsługi sprzętu kuchennego.
Dodatkowo w kwietniu 2021 r. przewidziany jest konkurs kreatywny dla zarejestrowanych pedagogów. Autorzy najlepiej wykonanego zadania kreatywnego mogą się spodziewać, że ich szkoła zostanie odwiedzona przez zespół WINIARY, który zorganizuje event kulinarny z udziałem ambasadorów programu o wartości ok. 50 000 zł. Oprócz nagrody głównej, na zwycięzców czeka również 10 wyróżnień w postaci kart podarunkowych do RTV Euro AGD, o wartości 1000 zł każda.
W bezpłatnej akcji „Gotuj się na zmiany” udział może wziąć każda chętna szkoła podstawowa – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Poprzednie edycje akcji dotarły już do około miliona uczniów. Tegoroczna edycja potrwa prawie cały rok szkolny, od 9 listopada do 30 czerwca.
Każda edycja programu obejmowana była patronatem przez szereg renomowanych instytucji, m.in. Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Rzecznika Praw Dziecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych czy Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Patronami medialnymi 10. edycji są: portal „Nasze Miasto” oraz czasopisma „Victor” i „Sygnał”.
Więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie internetowej: www.gotujsienazmiany.pl.