Tylko w ubiegłym roku, wartość płatności mobilnych dokonanych z kont PayPal na świecie wzrosła pięciokrotnie, do poziomu 10 mld USD. Również w Polsce widać dynamiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych. I chociaż dziś ich udział w całym rynku e-commerce wynosi ok. 4%, to według przewidywań Ipsos, już w 2015 r. przekroczy 12% osiągając wartość 3 mld zł. Te dane pokazują, że m-commerce nie jest odległą przyszłością, ale stanowi istotny element e-handlu, już dziś, również w Polsce.
Zobacz również
Co napędza wzrost?
Na rosnące znaczenie mobilnego handlu wpływa m.in. popularyzacja urządzeń przenośnych – smartfonów i tabletów – oraz fakt, że to dzięki nim Polacy spędzają w sieci coraz więcej czasu. Już 41% Polaków posiada smartfony, a 14% używa tabletów. Spędzamy przy komputerze w sieci średnio 4,5 godziny dziennie, głównie wieczorem. Smartfony towarzyszą nam jednak przez cały dzień i wyłącznie za ich pośrednictwem jesteśmy on-line już ponad dwie godziny w ciągu doby.
Smartfony i tablety służą już nie tylko do sprawdzania poczty i czytania wiadomości, ale coraz częściej stają się platformami zakupowymi. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, 70% badanych przez Ipsos przynajmniej raz skorzystało z oferty internetowych sprzedawców. Do zakupów w sieci zachęcają przede wszystkim: niższa cena produktów, wygoda oraz szybkość realizacji zamówienia.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Niską cenę, jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53%) użytkowników komputerów, 31% właścicieli smartfonów i tylko 27% posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy. – Internet został stworzony z myślą o mobilności. A mobilność to szybkość, impulsowość… więc i płatności mobilne muszą być tak zorganizowane, aby umożliwiać szybkie i impulsowe zakupy. Klucz do skuteczności i popularności takich płatności to ekstremalna wygoda – unique buying experience – mówi Marcin Beme, co-founder, CEO audioteka.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co nas ogranicza?
Poza znaczącym potencjałem wzrostu, autorzy badania Ipsos identyfikują również główne bariery w rozwoju m-commerce w Polsce oraz wskazują najlepsze, według badanych, metody wsparcia sprzedaży w m-sklepach. Okazuje się, że polskich klientów zniechęca po stronie sprzedawców m.in. brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośne – 10% użytkowników smartfonów wskazało, że nie kupuje w ten sposób, z uwagi na niedostępność stron internetowych przystosowanych do przeglądania na ekranie telefonu. Firmy, które zdają sobie jednak sprawę z potencjału urządzeń mobilnych w handlu wskazują na zalety, jakie przynosi przystosowanie się do m-commerce:
– Potencjał zakupów przez urządzenia mobilne jest coraz większy i z roku na rok widzimy wzrost udziału mobile’u. Nie są to, co prawda, te same wartości jak w Europie Zachodniej, a już na pewno nie te same, co w USA, ale są na tyle znaczne, iż nie można ich pominąć. W przypadku naszego serwisu www.zlotewyprzedaze.pl ponad 10% wejść pochodzi z urządzeń mobilnych, ale tylko 5% zakupów finalizowanych jest na tych właśnie urządzeniach. Jest to niewielka część całej sprzedaży, lecz dla nas bardzo istotna, dlatego zdecydowaliśmy się na wypuszczenie naszej dedykowanej aplikacji mobilnej na platformę iOS zarówno dla telefonów, jak i tabletów. Jej premiera nastąpi już w listopadzie. Ponadto cała platforma stworzona jest w technologii RWD (Responsive Web Design), która umożliwia korzystanie z portalu na wszystkich możliwych urządzeniach mobilnych. Te kroki jednoznacznie pokazują, że przyszłość należy do urządzeń przenośnych, a rola m-commerce na świecie, ale także w Polsce, będzie znaczna – twierdzi Jacek Szlendak, Prezes Zlotewyprzedaze.pl.
Użytkownicy, którzy nie korzystają ze smartfonów i tabletów do zakupów w sieci, jako powód najczęściej wymieniają: zbyt mały ekran (53%), zbyt wolne połączenie z Internetem (32%) oraz obawy o kwestie bezpieczeństwa (23%). O ile mały ekran i słaby zasięg internetowy to kwestie obiektywne, to jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wiele zależy od zachowania podstawowych zasad ostrożności przez samych użytkowników. Warto też zastanowić się nad wyborem odpowiedniego systemu płatności.
Biznes w komórce
M-commerce to przede wszystkim szansa na rozwój biznesów prowadzonych w sieci. Forrester Research na zlecenie PayPal zbadał, jak zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w m-handlu wpływa na sprzedaż. Okazuje się, że udostępnienie klientom narzędzi mobilnych zwiększa ich zaangażowanie, a co za tym idzie również sprzedaż. Ponadto, wprowadzenie możliwości płatności mobilnych z PayPal, przełożyło się wśród badanych sprzedawców na 32% wzrost sprzedaży w grupie lojalnych klientów. Wpływ miały takie czynniki, jak brak konieczności udostępniania wrażliwych danych, możliwość skierowania oferty firmy do większej grupy potencjalnych klientów, również zagranicą, oraz łatwość wykonania płatności.
– Klienci oczekują użytecznej oraz szybkiej strony mobilnej czy aplikacji. Jak wynika z naszych obserwacji, 60% użytkowników opuszcza niemobilną stronę, z czego 40 % od razu szuka produktów u konkurencji – mówi Iwo Szapar, General Manager Shopgate Polska.
Od wygody przeprowadzenia płatności na smartfonie czy tablecie, w dużym stopniu zależy poziom konwersji w sklepie internetowym. Cześć użytkowników rezygnuje bowiem z zakupu, jeśli płatność jest zbyt skomplikowana lub budzi wątpliwości co do bezpieczeństwa.
Dodatkową zachętą dla klientów do użycia smartfonów na zakupach według Ipsos to kupony rabatowe (41% wskazań) oraz możliwość zdobycia punktów w programach lojalnościowych (23%). Wiele sklepów internetowych dostrzegając ten trend organizuje liczne promocje, np. dla klientów płacących za pośrednictwem kont PayPal. Mogą oni liczyć na okresowe zniżki czy darmową dostawę w kraju jak i coraz częściej zagranicą.
Przed przedsiębiorcami prowadzącymi handel w sieci kanał mobilny otwiera zupełnie nowe możliwości. Udostępnienie platform sprzedażowych na urządzenia mobilne pozwala m.in. na zaproponowanie klientom dodatkowych usług, jak np. możliwość odprawy na lotnisku dla kupujących bilety lotnicze. Dzięki aplikacjom mobilnym sprzedawcy są też w stanie precyzyjnie określić aktualną lokalizację klienta i zaproponować mu rabaty czy oferty specjalne w odpowiednim miejscu i czasie. Widać, że klienci już dziś chętnie korzystają z tych możliwości. Sprzedawcom nie pozostaje nic innego, jak przyłączyć się do nowej rewolucji w e-handlu. M-commerce nie jest już bowiem jedną z dostępnych opcji, a staje się koniecznością.
Źródła:
Ipsos: E-commerce and M-commerce In Poland, 2013 r. Badanie przeprowadzona na zlecenie PayPal na grupie 799 Polaków w wieku 18-64 lata.
Forrester Research Inc.: The Total Economic Impact Of The Mobile Channel With PayPal For Online Merchants In Poland, 2013 r.