Mobilne zakupy w Polsce – infografika

15% Internautów w Polsce dokonało w ubiegłym roku zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, wynika z realizowanego przez IRCenter od 2013 roku pomiaru postaw zakupowych Internautów. Wśród nich są osoby, które na co dzień korzystają z mobilnej aplikacji Listonic.
O autorze
1 min czytania 2014-02-05

Internauci deklarujący robienie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych to przede wszystkim mężczyźni (68%) – być może dlatego właśnie mCommerce w Polsce ciągle jest postrzegany jako nowość. O powszechności zjawiska – przynajmniej w tym wypadku – będziemy mogli mówić dopiero gdy udział kobiet w zakupach realizowanych za pomocą smartfona będzie na zbliżonym poziomie do tego ze świata offline.

W przeciwieństwie do osób kupujących przez telefon, użytkownicy mobilnych list zakupowych to przede wszystkim kobiety (51%) w wieku 25-34 (44%, nadreprezentacja grupy wiekowej o 7% w porównaniu do osób kupujących przez telefon). Wśród użytkowników Listonic jest również zdecydowanie mniej osób młodych 18-24 (9%, o 17% mniej niż w grupie zakupowej). Odpowiedzią co było powodem mniejszej penetracji aplikacji w grupie najmłodszych, a zarazem najbardziej aktywnych w mediach interaktywnych konsumentów, może być zawartość list zakupowych.

W mijającym roku użytkownicy aplikacji Listonic na swoich listach zakupowych najczęściej umieszczali produkty spożywcze m.in. warzywa i owoce, nabiał, przetwory i przyprawy oraz produkty z segmentu chemia i kosmetyki. Kategorie te pojawiły się na ponad 0,5 mln list, z czego barierę 1 mln przekroczyły tylko warzywa i owoce. Wśród najczęściej występujących produktów w pierwszej dziesiątce znalazły się m.in. mleko, sery, wody, pomidory, chleb, cukier, jajka, masło, jogurty oraz papier toaletowy. Są to przede wszystkim produkty zaspokajające podstawowe potrzeby, co w naturalny sposób tłumaczy mniejszą penetrację wśród nastolatków.

Pomimo funkcjonalnego charakteru aplikacji – listy tworzone są z reguły w sobotę w ciągu pierwszej połowy dnia, przed wyruszeniem do sklepu – dzięki analizie list zakupowych udało się wyodrębnić kilka kategorii sezonowych, które wyraźnie zyskują na popularności w określonych okresach czasu. Wiosną rośnie zainteresowanie artykułami sypkimi (ciasta i przepisy Wielkanocne) oraz ubraniami. W okresie wakacji na listach zakupów pojawiają się mrożonki, sokami oraz przyprawami z kategorii kuchnie świata.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Infografika została przygotowana w oparciu o wyniki badania aktywności użytkowników aplikacji Listonic przeprowadzonego przez IRCenter, agencję badawczą specjalizującą się w badaniach mediów interaktywnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 Pełen raport

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się