„Mów do mnie – #TokTuMi”: Avon i Stowarzyszenie Mentalnie Równi rozszerzają inicjatywę o uczniów podstawówek

mów do mnie toktumi Avon
Avon i Stowarzyszenie Mentalnie Równi ponownie ruszają z kampanią w ramach programu  „Mów do mnie – #TokTuMi”, która uczy młodzież, opiekunów i nauczycieli, jak rozpoznawać zagrożenia w Internecie i właściwie na nie reagować. W roku szkolnym 2025/2026 inicjatywa została rozszerzona o uczniów szkół podstawowych.
O autorze
2 min czytania 2025-09-22

Dziś Internet towarzyszy dzieciom na każdym kroku – w domu, w szkole, a nawet na podwórku. Smartfon w kieszeni sprawia, że mogą być online zawsze i wszędzie. Dane GUS z 2024 roku pokazują, że aż 99,9 proc. gospodarstw z dziećmi ma dostęp do sieci w domu, a blisko 76 proc. Polaków korzysta z Internetu mobilnego1. Dodatkowo, statystki potwierdzają również, że to młodzi ludzie są grupą najczęściej i najsprawniej poruszającą się w cyfrowym świecie. To ogromna szansa, ale i zagrożenie – bo wraz z rosnącymi kompetencjami cyfrowymi rośnie też ryzyko zetknięcia się z hejtem, cyberprzemocą czy szkodliwymi treściami.

„Mów do Mnie − #TokTuMi”

Właśnie dlatego w listopadzie 2024 roku Avon w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc dołączył do realizowanego przez Stowarzyszenie Mentalnie Równi programu profilaktyczno edukacyjnego „Mów do Mnie − #TokTuMi”, poświęconego bezpieczeństwu w sieci. Pierwotnie był on skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, ale szybko okazało się, że takich zajęć potrzebują także młodsze dzieci.

– Podczas poprzedniej edycji zgłaszali się do nas rodzice, pedagodzy i nauczyciele ze szkół podstawowych, prosząc o podobne lekcje dla swoich uczniów. Potrzeba edukowania najmłodszych w obszarze cyberbezpieczeństwa jest ogromna i coraz pilniejsza, bo dzieci swoją cyfrową przygodę zaczynają znacznie wcześniej niż kiedyś. Dlatego cieszymy się, że w nowym roku szkolnym, wspólnie z ekspertami Instytutu Zdrowia Mentalnego (partnera merytorycznego  programu)  możemy włączyć do programu również szkoły podstawowe – mówi Magdalena Mączyńska, Senior PR & CSR Lead w Avon Cosmetics Polska. 

Twoje zakupy mogą pomóc zorganizować kolejne lekcje 

W tegorocznej edycji programu zaplanowano ponad 190 lekcji w około 40 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w których weźmie udział ponad 4 tysiące dzieci. To jednak nie koniec – liczba zajęć może być jeszcze większa. Podobnie jak w poprzednich latach, 100% zysku ze sprzedaży produktów Avon oznaczonych symbolem nieskończoności zostanie przeznaczone na organizację kolejnych lekcji o cyberprzemocy. Kupując bransoletkę, kosmetyczkę czy kieszonkowy alarm z tym znakiem – dostępne przez cały rok u konsultantek Avon oraz na avon.pl – każdy może dołożyć swoją cegiełkę do budowania bezpieczniejszego świata dla młodych ludzi.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Więcej informacji na stronie kampanii.

Pierwsza edycja z wymiernymi efektami 

Zainteresowanie pierwszą edycją przerosło oczekiwania organizatorów. W całej Polsce odbyło się blisko 450 zajęć, w których uczestniczyło ponad 8 tysięcy uczniów i 450 nauczycieli, a materiały edukacyjne dotarły do około 10 tysięcy rodziców i opiekunów. Prawie 70 proc. uczniów zadeklarowało chęć udziału w podobnych lekcjach w przyszłości, 92,5 proc. nauczycieli oceniło treści jako dobre lub bardzo dobre, a wszyscy uznali je za wartościowe w pracy z dziećmi i młodzieżą2.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Nasz program nie jest skierowany wyłącznie do dzieci. Równie ważni są nauczyciele i rodzice, bo to właśnie oni najczęściej jako pierwsi powinni zauważyć, że dzieje się coś niepokojącego. Dlatego zaczynamy od szkoleń dla pedagogów, później prowadzimy zajęcia dla uczniów, a rodzicom przekazujemy konkretne wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o cyberprzemocy i jakie zaobserwowane symptomy zachowania powinny skłonić nas do działania bądź poszukiwania pomocy dla dziecka. Co ważne, lekcje dla młodzieży realizowane są w formule wsparcia rówieśniczego – prowadzą je studenci, dzięki czemu treści są podane w prosty i zrozumiały sposób. W ubiegłym roku aż 70 proc. uczniów zadeklarowało chęć udziału w podobnych zajęciach w przyszłości. Liczymy, że ta edycja przyniesie jeszcze lepsze wyniki, a dzięki zaangażowaniu Avon będziemy mogli rozwijać program i docierać do coraz większej liczby uczniów – mówi Tomasz Prosiński, współinicjator akcji. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

1 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2024-roku,2,14.html

2 Na podstawie anonimowych ankiet satysfakcji wypełnianych przez uczniów i nauczycieli po zakończeniu zajęć o cyberprzemocy w ramach kampanii „Mów do Mnie – #TokTuMi”, realizowanej przez fundację Mentalnie Równi we współpracy z Avon Polska w 2024 roku.