Według badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, najchętniej korzystamy z promocji polegających na obniżeniu ceny produktu (78%), oraz możliwości zakupu większej ilości produktów za tę samą cenę (58%). Promocja to doskonały sposób na pozyskanie klientów, aby jednak przyniosła oczekiwany efekt, warto się zastanowić jak dopasować ją do grupy docelowej i sięgnąć po nowe technologie, które nam to ułatwią.
Promocja to działanie marketingowe, które według Philipa Kottlera, zwanego ojcem marketingu, znacząco wpływają na decyzje zakupowe, nie są jednak sprzedażą bezpośrednią. Pomagają przyciągnąć klientów do marki i przywiązać tych, którzy już ją znają. Właśnie dlatego sprzedawcy chętnie sięgają po taką formę promowania swoich usług. Czasowe obniżenie cen wybranych produktów, zaoferowanie zniżki na zakup kolejnego, dodanie tańszego produktu w formie gratisu czy zbieranie punktów dających rabaty na kolejne zakupy – to tylko kilka opcji z szerokiej palety możliwości jaką dysponują właściciele sklepów, obiektów gastronomicznych czy punktów usługowych.
Zobacz również
Promocja jako nagroda
W promocji kusi nas myśl, że produkt, który kosztuje np. 100 zł możemy dostać za 50 zł. Rachunek jest w tym przypadku prosty. Dostajemy za pół ceny wymarzoną rzecz. Dlatego czekamy na sezonowe obniżki lub wypatrujemy specjalnych okazji. Chętniej też wracamy do sklepów, które oferują promocje. Dla naszego mózgu promocja oznacza swego rodzaju nagrodę. Produkt kupiony taniej i zaoszczędzone pieniądze to podwójna nagroda. Oszczędność jest kolejnym aspektem, dla którego promocje są tak skuteczne. Według statystyk nasze społeczeństwo bogaci się i możemy pozwolić sobie na więcej, nadal jednak chcemy mieć poczucie rozsądnego zarządzania domowym budżetem.
Jeśli rabat to tu i teraz
Ważną informacją dla sprzedawców, jaka wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, jest to, że Polacy lubią łatwo dostępne promocje. Możliwość natychmiastowego skorzystania ze zniżki – to mała, szybka nagroda za zakupy w wybranym sklepie. Taką formę preferuje 50% ankietowanych. Akcje promocyjne polegające na losowaniach i oczekiwaniu na nagrodę, nawet o znacznej wartości stały się mniej atrakcyjne. W 2014 roku za taką formą opowiadało się 31% badanych, a w 2015 już tylko 13%. Idzie za tym rozwój nowych technologii, który uczy nas bycia tu i teraz, i tego oczekujemy także w czasie zakupów. Smartfonizacja w naszym kraju postępuje bardzo szybko. Badanie przeprowadzone przez Master Card w pierwszym kwartale 2016 roku pokazało, że aż 62% internautów korzysta na co dzień z internetu na swoich urządzeniach mobilnych. Oferowanie, więc promocji za pomocą tego kanału jest dziś jedną z najbardziej atrakcyjnych dróg dotarcia do klienta.
Klient i sprzedawca muszą być „smart”
Według raportu „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka”, aż 89% Polaków można nazwać „smart shopperami”. Co to oznacza? Że aktywnie korzystają z nowych technologii w celu optymalizacji zakupów. Opinie na temat sklepów i produktów, oceny jakości obsługi, porównywarki cen, aplikacje oferujące zniżki do wybranych sklepów. Idąc tym tropem sprzedawcy, którym zależy nie tylko na pozyskaniu nowych klientów, ale i zapewnieniu sobie lojalności obecnych, powinni znaleźć się tam, gdzie klienci ich szukają. Aplikacja MyShop pozwala na agregowanie wielu punktów handlowo-usługowych, z których każdy indywidualnie wyznacza oferty dla swoich klientów. Dzięki temu jest blisko niego, daje mu zawsze aktualne informacje na temat akcji promocyjnych i rabatów, ale też pozwala śledzić opinie i dodawać własne komentarze, które mogą być pożyteczne dla innych kupujących. To kompleksowe działanie, dzięki któremu zyskują obie strony. Klient jest zadowolony, bo na bieżąco dostaje informacje o specjalnych ofertach, może sprawdzić opinie innych i dodać własne, a sprzedawca zyskuje nowych klientów i ma możliwość zbudowania lojalnej bazy kupujących.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing