Murale zamiast billboardów: jak Medicine ubiera miasta [WYWIAD]

Murale zamiast billboardów: jak Medicine ubiera miasta [WYWIAD]
Zamiast iść utartą ścieżką outdooru, Medicine od lat wybiera murale – projekty artystyczne, które nadają miastom nową energię i wzmacniają wizerunek marki – opowiada Karolina Tomczyk, dyrektorka marketingu Medicine.
O autorze
1 min czytania 2025-09-23

>>> Ten artykuł ukazał się w Playbooku #3 o DOOH i OOH.

Jaką rolę w strategii komunikacji Medicine pełnią murale – czy traktują je Państwo bardziej jako reklamę, projekt artystyczny czy element budowania wizerunku marki?

Karolina Tomczyk: Medicine czerpie ze świata sztuki zarówno w kolekcjach, jak i komunikacji. Skoro na co dzień ubieramy ludzi, uważamy, że możemy także „ubierać” miasta. Murale tworzone przez markę nie mają charakteru komercyjnego – traktujemy je jako projekty artystyczne i element działań CSR. Wspieramy też inicjatywy artystów, obejmując patronaty nad projektami, w których rezygnujemy z brandingu. Przykładem jest praca Mikołaja Rejsa pt. „Carmen” na rondzie Mogilskim w Krakowie.

Skąd wziął się pomysł, aby sztuka i przestrzeń miejska stały się jednym z filarów działań marketingowych marki?

To efekt wieloletniej pracy zespołów kreatywnych Medicine. Murale były naszą odpowiedzią na reklamę wielkoformatową i sposobem na wspieranie artystów. Skoro ubrania mogą być nośnikiem sztuki, to samo może dotyczyć komunikacji marki.

Jakie kryteria decydują o wyborze lokalizacji murali. Czy dominują miejsca o dużym natężeniu ruchu, prestiżowe lokalizacje, czy raczej przestrzenie o charakterze artystycznym?

O wyborze decydują dostępność, powierzchnia i lokalizacja ściany. Murale powstają głównie w miastach, w których mamy salony sprzedaży. Staramy się dopasować projekt do miejsca, a miejsce do projektu, dbając, by kolorystyka harmonijnie wpisywała się w otoczenie.

Przykładem jest mural poświęcony Wisławie Szymborskiej przy parku jej imienia czy mural Czesława Miłosza w Starym Podgórzu. Wiersz Miłosza został dobrany tak, by korespondował z historią dzielnicy, a lokalizacja przy ruchliwej ul. Kalwaryjskiej dodatkowo wzmacnia jego przekaz.

W jaki sposób integrują Państwo murale z innymi kanałami komunikacji – social media, e-commerce, PR?

Sposób komunikacji zależy od konkretnego projektu i jego przesłania. Może to być klasyczne działanie media relations, relacja wideo w mediach społecznościowych czy inne niestandardowe formy. Staramy się wychodzić poza schematy typowe dla marek modowych i za każdym razem projektujemy komunikację dopasowaną do projektu.

Playbook #3 o DOOH i OOH pobierzesz TUTAJ.

Materiał reklamowy, powstał we współpracy z Medicine.