…znacznie bardziej autentyczny – nie wystarcza już stary schemat „sprzedaż + reklama”. Na końcu procesu budowania wizerunku bowiem znajduje się doświadczenie osobiste.
Droga, którą podążają obecnie największe brandy, zaczyna wieść przez zmysły. Wzrok, słuch, węch, dotyk i smak pozwalają na doświadczenie marki w różnych jej aspektach. To właśnie zmysły wywołują 80 proc. naszych reakcji – rola mózgu jest wtórna i polega na próbie poddania ich rzeczowej analizie. Dzięki zmysłom człowiek poznawał świat, oceniał go i czerpał z niego radość, i choć współcześnie rola zmysłów została nieco przytępiona, emocje nadal mają największy wpływ na budowanie naszych opinii. Stąd prosta droga do poszukiwań sensorycznych, które są dobrym uzupełnieniem działań marketingowych we współczesnym brandingu i wizerunku.
Zobacz również
Oprócz zmysłów węchu i wzroku, istotną rolę w budowaniu wizerunku marki odgrywa oddziaływanie na zmysł słuchu. Jednym z narzędzi marketingu sensorycznego jest audiomarketing. Muzyka i dźwięki towarzyszą nam codziennie. Budują nasz nastroj, budzą wspomnienia, mogą wprowadzać dobrą lub złą atmosferę. Dobór odpowiedniej muzyki wpływa korzystnie na atmosferę miejsca, w którym przebywamy. Według badań przeprowadzonych z inicjatywy IMS zrealizowanych wspólnie z instytutem badawczym Millward Brown 83 proc. badanych osób twierdzi, że dobrze dobrana muzyka pozytywnie wpływa na atmosferę danego miejsca. Badanie pokazało, że muzykę zapamiętuje aż 81 proc. klientów, którzy przebywają np. w miejscu sprzedaży. Muzyka nie tylko poprawia atmosferę, lecz także wpływa na długośc czasu, który spędzamy w danym obiekcie. Blisko 40 proc. badanych twierdzi, że dzięki niej przebywają w wybranym punkcie dłużej. – Nie zapominajmy, że odpowiednia muzyka buduje również lojalność klienta wobec marki, budząc w nim pozytywne uczucia i skojarzenia– tłumaczy Wojciech Grendziński, Dyrektor Sprzedaży IMS.
Co jednak równie istotne audiomarketing pozwala na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej – inna muzyka wzbudzi zainteresowanie współczesnych nastolatków, a innej poszukują osoby w średnim wieku. – Muzyka pozwala wprowadzić do wizerunku marki dodatkowe emocje – radość z obcowania z nią, poczucie równowagi i bezpieczeństwa oraz uwielbienie. Może ona zostać dobrana do wieku, płci, życiowej postawy, a także strategii marketingowej – tłumaczy Wojciech Grendziński z IMS.
O tym, jak muzyka wspiera i buduje atmosferę miejsc wiedzą specjaliści z IMS, którzy w tym roku współpracują przy tworzeniu muzyki dla finału wręczenia nagród tegorocznej edycji Effie Awards. W ubiegłym roku specjaliści z firmy IMS skomponowali unikatowy „Zapach Effie”, jako element brandingu sensorycznego marki. W tym roku współpraca rozpoczęła się już od początkowych faz realizacji projektu Effie. Firma IMS zadbała min. o odpowiednią oprawę i warstwę muzyczną dla wydarzeń takich jak np. obrady czy spotkania jurorów. Powstała również dedykowana playlista Effie skomponowana za pomocą aplikacji przez wszystkich jurorów uczestniczących w projekcie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing