…niemal 23% więcej niż rok wcześniej. Z badań wynika, że konsumenci wydają więcej, ale też coraz rzadziej zostawiają zakupy na grudzień. Dla sklepów to więc ostatni moment na poprawę strategii sprzedażowych. Mogą w tym pomóc także technologie.
W 2016 roku polski konsument deklarował świąteczne wydatki na poziomie 1121 zł. Tendencja wzrostowa tych nakładów utrzymuje się od kilku lat. Aż 37% zakupów zrobiono online, co wpisuje się w bardziej ogólny kierunek rozwoju zwyczajów zakupowych Polaków. E-sklepy, które chcą wykorzystać ten potencjał, muszą pamiętać, że ponad połowa polskich konsumentów nie czekała w ubiegłym roku z zakupami świątecznymi na ostatnią chwilę – robiła je w pierwszej połowie grudnia lub nawet w listopadzie.
Zobacz również
To więc ostatni moment na wprowadzanie jakichkolwiek ulepszeń do strategii marketingowych. Warto postawić także na rozwiązania technologiczne, w tym systemy do personalizacji marketingu i sprzedaży, które są łatwe do wdrożenia i szybko przynoszą efekty.
– Systemy personalizacji oferty odpowiadają na potrzeby dzisiejszych konsumentów, którzy nie tylko lubią być traktowani indywidualnie, ale też cenią sobie wygodę oraz swój własny czas. Dzięki automatyzacji i rekomendacjom otrzymują ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb. W jaki sposób? Sklep, a raczej stojąca za nim technologia podpowiada klientom produkty z największą szansą na zakup na podstawie ich zainteresowań. Dzięki temu cały proces zakupowy przebiega szybciej – klient znajduje potrzebne mu produkty łatwiej i opuszcza witrynę zadowolony – tłumaczy Paweł Wyborski, CEO w QuarticON.com.
U podstaw działania tego typu systemów stoi sztuczna inteligencja, wykorzystująca zaawansowane algorytmy uczenia się. Silnik rekomendacji gromadzi, analizuje i przetwarza dane o zachowaniach klientów na stronie sklepu. Na podstawie preferencji kupujących powstają rekomendacje, dzięki którym sklepy mogą osiągnąć wzrost sprzedaży nawet na poziomie kilkunastu procent. W praktyce taki mechanizm wyświetla na stronie sklepu indywidualnie dobrane dla każdego klienta ramki z proponowanymi i wybranymi specjalnie dla niego produktami, które mają za zadanie pomóc kupującemu szybciej znaleźć właściwy prezent lub skompletować większy zestaw podarunkowy.
Zintegrowana przyszłość branży reklamy cyfrowej. Jakie odpowiedzi przyniosło Forum IAB 2025 [PATRONAT]
– Badania pokazują, że dzięki silnikowi QuarticON.com sprzedaż wzrasta średnio o 12%, czyli co 8 kupujący dodaje do koszyka kolejny produkt – mówi Paweł Wyborski, CEO w QuarticON.com. – Nasze rozwiązanie nie wymaga żadnych skomplikowanych działań ze strony właściciela sklepu, co klienci bardzo doceniają, zwłaszcza w tak gorącym czasie, jak okres przedświąteczny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wydatki Polaków, a z nimi zyski sklepów rosną z roku na rok. Firmy, które jeszcze przed świętami zdecydują się na wprowadzenie inteligentnego marketingu w swoich e-sklepach, mają największe szanse na wykorzystanie tej tendencji w najbardziej dochodowym kwartale w roku.