W roku 2015 na temat imprez muzycznych padło blisko 870 tysięcy wzmianek. Nieznacznie więcej o festiwalach wspominali mężczyźni, którzy stanowili 56%.
Sentyment wypowiedzi był zdecydowanie pozytywny (27%), bo jak tu nie mówić dobrze o zabawie ☺. Najchętniej komentowano wielkie wydarzenia takie jak Woodstok, Orange Festiwal czy Open’er. O wydarzeniach muzycznych najczęściej rozmawiamy na Facebooku (66% dyskusji w 2015 roku), kolejnymi źródłami dyskusji są Youtube (ile %?), Instagram (12%) oraz portale (11%). Co interesujące analogicznie do minionych lat wzrasta liczba wzmianek na temat festiwali muzycznych w kanałach foto i video. Dzieje się tak na fali popularyzacji obrazkowych form komunikacji, które są łatwiejsze w przyswajaniu.
Zobacz również
Co na temat hitów muzycznych mówią internauci? Czy na podstawie liczby wzmianek jesteśmy w stanie przewidzieć, który utwór znajdzie się na pierwszym miejscu list przebojów? Podczas gdy radiowe zestawienia wciąż opierają się o system głosowania telefonicznego, klikania okienek online lub smsów, za pomocą SentiOne można sprawdzić, co by było, gdyby głosowano na podstawie popularności piosenki w sieci. Czy buzz gwarantuje czołówkę listy?
Za pomocą SentiOne przeanalizowano czołówki list przebojów tj. dziesięć pierwszych miejsc w głosowaniach dwóch różnych rozgłośni. Celem analizy była odpowiedź na pytanie jak wygląda zestawienie listy 3 Programu Polskiego Radia – kultowej LP3 oraz POPlisty RMF FM względem liczby wzmianek online.
Ostatnie notowanie listy przebojów Trójki (z 8.04) wygląda następująco:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Brodka – Horses
- Hey – Prędko, prędzej
- Dawid Podsiadło – Forest
- Julia Marcell – Tarantino
- Maria Peszek – Polska a b c i d
- Kortez – Z imbirem
- David Bowie – Lazarus
- Ania Rusowicz & Adam Nowak – trudne życzenia
- Luxtorpeda – Silnalina
- David Bowie – I can’t give everything away
Poniżej wykres zestawiający powyższe utwory, pod względem liczby wzmianek w okresie analogicznym (1-8.04).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Analizie poddano dokładnie ten sam czas głosowania. Wyraźnie widać, że największym zainteresowaniem w sieci cieszy się utwór Brodki Horses. Analogicznie do listy przebojów, w zestawieniu buzzu, prezentuje się na drugim miejscu Hey z nowym utworem Prędko, prędzej. W dalszym zestawieniu widoczne są jednak rozbieżności. Chętniej rozmawiano o utworze Marii Peszek, aniżeli o utworze Dawida Podsiadło. Dyskusje na temat utworów mają niejednokrotnie szerszy kontekst. Poza wyrażeniami sugerującymi uznanie i podziw dla słów czy muzyki, pojawia się także na przykład kontekst teledysku. Duża część dyskusji na temat hitu Moniki Brodki, dotyczy zaprezentowanego 31 marca, teledysku do singla promującego płytę Clashes!. Mniejsze zainteresowanie utworami takimi jak Trudne Życzenia, można tłumaczyć faktem, że utwór jest na liście już od 15 tygodni. Widać pewną prawidłowość w fakcie, że starsze hity budzą zdecydowanie mniejsze zainteresowanie online.
Na warsztat SentiOne wzięto zupełnie inną listę, inną grupę docelową. 8 kwietnia, RMF FM opublikowało 3611 notowanie listy przebojów – POPlisty, tygodniowego podsumowania głosowania słuchaczy. Najnowsze notowanie prezentuje się następująco:
Miejsce 1 – Alan Walker: Faded
Miejsce 2 – TobTok feat. River: Fast Car
Miejsce 3 – Sia feat. Sean Paul: Cheap Thrills
Miejsce 4 – Natalia Szroeder: Lustra
Miejsce 5 – ZAZ: Si jamais j’oublie
Miejsce 6 – Twenty One Pilots: Stressed Out
Miejsce 7 – Matt Simons: Catch & Release (Deepend Remix)
Miejsce 8 – Wilki: Przez dziewczyny
Miejsce 9 – Coldplay feat. Beyonce: Hymn For The Weekend
Miejsce 10 – Dua Lipa: Be The One
Według liczby wzmianek analogicznie do pierwszego miejsca na liście radiowej, najczęściej wspomina się utwór Alana Walker’a – Faded. W kolejnych utworach prawidłowość powtarza się zaledwie w kilku przypadkach.
Przeboje RMF – share of voice:
Muzyka budzi zdecydowanie pozytywne emocje, o czym świadczy choćby fakt, że wśród wzmianek na temat wszystkich utworów, procent wypowiedzi negatywnych nie sięga nawet kilku procent.
O numerze jeden z listy rozmawia w sieci prawie tyle samo mężczyzn i kobiet (51% panów do 49% pań).
Krótka analiza pokazuje, że nie zawsze słuchamy tej muzyki o której mówimy najwięcej. Co ciekawe pozycja druga – TobTok feat. River: Fast Car, jest komentowana w sieci dość rzadko (ma najmniej wzmianek z wymienionych). Internauci rozmawiają o piosence jedynie na Facebook’u i forum radia.
Reasumując – słuchacze RMF i Trójki, to zupełnie różna grupa ☺ wybierają kompletnie inne utwory. Pierwsze miejsca się są najszerzej komentowane w sieci. Nowości cieszą się ogromną popularnością, a buzz dotyczący hitów z pierwszych miejsc ma zwykle wydźwięk pozytywny. Nie jest zaskoczeniem, że o wszystkich wspomnianych utworach muzycznych rozmawiamy w sieci pod koniec tygodnia, a najczęściej wspominamy w piątek i sobotę. Poniżej wykres dynamiki liczby wypowiedzi (1 kwietnia – piątek).
Mechanizm popularności piosenek działa dwustronnie – komentujemy te, które często słuchamy, słuchamy te o których wspominamy najczęściej. W tym miejscu warto dodać najważniejszy i znany od dawna wniosek z filmu Rejs – Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem.