Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla Mastercard opowiada Jerzy Hołub, dyrektor marketingu w polskim oddziale Mastercard Europe.
Największy sukces w 2021 roku
Mówi się, że rozwój wymaga wyjścia poza strefę komfortu. Cóż, zamknęliśmy 12 miesięcy permanentnego przebywania poza strefą komfortu. 2021 był kolejnym, piekielnie ciężkim, pandemicznym rokiem. Jednak patrząc wstecz z pewnej perspektywy, ze sporym zaskoczeniem odkrywam, że był to także rok wielu sukcesów i radosnych momentów.
Zaczęliśmy od ogromnego sukcesu eSkarbonki. Pierwszy „pandemiczny” finał WOŚP w styczniu 2021 był wielką niewiadomą. Pewne było, że Polacy chcą pomagać. Nie wiedzieliśmy jednak czy możliwe będzie kwestowanie na ulicach i czy ludzie nie będą się bali kontaktu z wolontariuszami. Wspólnie z WOŚP stworzyliśmy eSkarbonkę – narzędzie do kwestowania online. Korzystanie z niej jest proste i bezpieczne – wchodzimy na stronę eSkarbonki i bezgotówkowo zasilamy wirtualne puszki wolontariuszy. Zainteresowanie tą formą wsparcia WOŚP przerosło nasze najśmielsze oczekiwania: finalnie swoje eSkarbonki założyło 20 000 wolontariuszy. Trafiło do nich ponad 17 840 000 zł. W kulminacyjnym momencie w dniu finału do eSkarbonki trafiało sześć wpłat na sekundę, zasilając ją kwotą 6 907 zł w ciągu każdej minuty. Ten sukces dał nam gigantyczny zastrzyk energii na cały rok!
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Na fali tego entuzjazmu zaplanowaliśmy kalendarz działań marketingowych, które okazały się przełomowe w naszej branży, ale także innowacyjne na tle innych rynków, na których działa Mastercard. Niezwykły muzyczny duet Sanah i Sobla przyniósł wszystkim fanom muzyki wiele radości – był zaskakujący, nieoczekiwany, a przede wszystkim w jednym utworze połączyliśmy różne gatunki muzyczne. Taka jest siła muzyki, taka jest misja Mastercard: tworzyć nowe platformy wymiany i porozumienia. Obserwując rynek zdecydowaliśmy się również mocniej wejść w szybko rozwijający się świat gamingu – pojawił się on jako nowa pasja w programie Mastercard Bezcenne Chwile i od razu stał się bardzo popularny!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nie sposób wspomnieć o nagrodach branżowych, w które 2021 rok obfitował. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze sukcesy docenia rynek. Zostaliśmy nagrodzeni dwoma srebrnymi i brązowym Effie oraz trzema Spinaczami. Polski oddział Mastercard rozbił bank na międzynarodowych festiwalach reklamy: 3 Gerety, The ONE Show, Webby Award i obecność na trzech shortlistach w Cannes. Taki wynik sprawia, że Polska uważana jest za jeden z najbardziej innowacyjnych rynków Mastercard.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Ubocznym skutkiem pandemii była konieczność zmierzenia się z nową rzeczywistością, a co za tym idzie wychodzenie poza oczywiste rozwiązania i standardy branży, umiejętność myślenia „out of the box” i błyskawicznego wdrażania konceptów w praktykę. W 2020 roku wszyscy działaliśmy na wysokiej adrenalinie. W 2021 roku największym wyzwaniem było zadbanie o ludzi i zespoły, by w kolejnych żmudnych miesiącach pandemii nie stracić tego ducha: pozostać innowacyjnym, podejmować ryzyko, budować oryginalne strategie marketingowe, zaskakiwać konsumentów i challengować rynek.
Udało się, ponieważ nie wróciliśmy do bezpiecznego marketingu, który na pewno się sprawdzi. Robimy odważne, zaskakujące rzeczy, a finałem tego jest kolaboracja Sanah i Sobla, z której jesteśmy bardzo dumni. Jako zespół ciągle idziemy do przodu, staramy się robić nowe rzeczy, realizować pomysły z wykorzystaniem technologii. Patrzymy na to, co dzieje się dookoła, co robi nasza konkurencja i wytyczamy nowe kierunki w świecie marketingu płatności i finansów, mniej generyczne niż kampanie w TV i outdoor.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
O wszystkich trzech już mówiłem, ale z radością wymienię je raz jeszcze. eSkarbonka stworzona dla WOŚP, akcja „United in Music” – współpraca Sanah i Sobla i mocniejsze wejście w świat gamingu, w którym z naszymi, przeznaczonymi dla graczy kartami, byliśmy od dawna – to działania, z których jesteśmy szczególnie dumni i które będziemy rozwijać.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Zdecydowanie najmocniej zaskoczył nas wynik zbiórki do eSkarbonki w trakcie 29. Finału WOŚP. Przewidywaliśmy, że Polacy się zjednoczą i po raz kolejny pokażą, jak bardzo zależy im na wspieraniu tego niezwykłego przedsięwzięcia. Wiedzieliśmy również, że eSkarbonka to świetne narzędzie. To, z czego nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę, to fakt, jak bardzo jest ona potrzebna i jak mocno skrojona na czasy, z którymi przyszło się nam wszystkim zmierzyć. Ponad 17 mln złotych, które zasiliło konto WOŚP przez eSkarbonkę to dowód na to, że czasem wystarczy dobre narzędzie, żeby wyzwolić niezwykłą siłę w ludziach.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Ważne jest, żeby rozumieć, jak i po co wykorzystać dostępne kanały komunikacji. Płatności są mało angażującą kategorią i nieoczywistą dla konsumenta. Dlatego świadomie zapraszamy ich do naszego świata i zatrzymujemy ich tam. Przykładem takich działań są social media: traktujemy każdy z kanałów – Facebook, Instagram – osobno, tworzymy odrębne historie, dopasowane strategie i formy komunikacji. Nie są to dodatki do tego, co robimy w dużych kampaniach produktowych. SoMe to nasza odrębna droga porozumienia z konsumentami, a wyniki pokazują, że konsumenci cenią tę komunikację.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
W przyszłym roku, podobnie jak w poprzednich latach, skupimy się na wymyślaniu akcji – ciekawych, potrzebnych, angażujących, o których z radością będziemy Państwu opowiadać. Część z nich ma już bardzo konkretny kształt, część mgliste zarysy…. Osobiście nie mogę się już doczekać finału!
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Nie mogę odpowiedzieć inaczej… oczywiście połączenie technologii i marketingu. Wierzymy w metaverse i nowy digital – budowanie nowych, online’owych doświadczeń. Skończył się czas, kiedy próbowaliśmy odtwarzać offline’owe doświadczenia w digitalu – przenosić zachowania, które odbywały się w realu do sieci. Wydarzenia w internecie powinny mieć inną dynamikę, być skrojone pod odbiorcę, który siedzi po drugiej stronie ekranu – takie właśnie doświadczenia chcemy budować i oferować konsumentom
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Branża jest tak dobra, jak dobrzy są jej główni gracze. Myślę że Polska jako rynek z roku na rok staje się coraz bardziej innowacyjna, projekty wdrażane w Polsce coraz częściej stają się referencją dla innych krajów Europy.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Tak, jak w roku poprzednim, naszym celem jest utrzymać tempo i jakość. Zaczynamy od 30. Finału WOŚP, na którym po raz piąty działać będzie eSkarbonka. Narzędzie działa od 1 grudnia, a na koncie jest już ponad 2 mln złotych. Trzymamy kciuki za więcej!
Będą również kolejne kolaboracje w ramach akcji „United in Music” – mamy nadzieję, że równie zachwycające. Strategicznie przedstawimy konsumentom markę Mastercard od strony bardziej… sensorycznej. Polacy znają już nasze logo. Mamy również własny zapach i smak. W 2022 roku będą mogli, na szeroką skalę, „usłyszeć” naszą markę. Będziemy komunikować Mastercard przez SONIC brand, który wybrzmiewać będzie przy każdej transakcji naszą kartą.