Klienci e-handlu coraz młodsi
Już blisko 85 proc. młodych Polaków w wieku 13-18 lat dokonuje zakupów w sieci. Internet to naturalne miejsce do robienia zakupów dla nastolatków łatwo odnajdujących się w wirtualnym świecie. W efekcie proces decyzyjny młodych Polaków przebiega inaczej niż w handlu tradycyjnym. Nastolatki korzystają z ogromnego, nieosiągalnego dla sklepów naziemnych, wyboru oferowanego przez e-sklepy. Nawet przy najprostszych, najdrobniejszych zakupach korzystają z porównywarek cenowych. Co więcej, konsumenci z tej grupy, w coraz większym stopniu sugerują się już nie tylko zdaniem kolegów i koleżanek, ale opinią blogerów. Z blogów, za pomocą jednego kliknięcia, przenoszą się do e-sklepów.
Zobacz również
Mimo, iż kieszonkowe to zazwyczaj niewielkie kwoty, po zsumowaniu dają aż 200 mln złotych w skali roku. Jest zatem o co walczyć i branża e-commerce ma już tego świadomość. Możemy wnioskować, iż ta grupa Klientów będzie dostarczać coraz większych przychodów, a ich satysfakcja będzie coraz ważniejsza. Branża już odpowiada na te potrzeby tworząc sklepy dedykowane młodzieży, mówiące ich językiem i oferujące asortyment, którego szukają. Przykładem takiego sklepu jest PaaTal oferujący szeroki wybór kosmetyków w stosunkowo niskich cenach oraz BUTIK.pl, gdzie nastolatki znajdą modne ubrania w rozsądnych cenach . W obydwu, nawet przy ograniczonych środkach jakimi dysponuje młodzież, można kupić kilka produktów podczas jednorazowej wizyty.
Młodzi smart shopperzy
Wartość zakupów dokonywanych przez młodzież zależy od ich możliwości finansowych – zazwyczaj stosunkowo niewielkich, dlatego młodzi ludzie bardzo efektywnie zarządzają swoim budżetem i wybierają sklepy, w których mogą znaleźć towary po przystępnych cenach. Chętnie korzystają z rabatów i okazji. Nastolatki potrafią wstrzymać się od spontanicznego zakupu czekając na wyprzedaże. To właśnie w okresie promocji sklepy odnotowują znaczny wzrost zakupów Klientów z tej grupy. Co ciekawe, przy wyborze produktu cena nie jest kluczowym elementem. Młodzi najpierw patrzą na markę, później na kwotę. Jeśli koszt produktu jest zbyt wysoki, czekają na promocję. Można powiedzieć, że nastolatki to smart shopperzy – doskonale odnajdują się w sieci i potrafią wykorzystać wszystkie zalety e-handlu. Nie dziwi więc tak duża popularność Paczkomatów InPost wśród młodych klientów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
-Internet to naturalne środowisko młodych konsumentów, czują się w nim doskonale, są ciekawi nowinek i korzyści jakie daje e-handel. To urodzeni smart-shopperzy, którzy korzystają z wszelkich zniżek i okazyjnych możliwości zakupu. Dlatego też chętnie korzystają z Paczkomatów, które są praktycznie najtańszym i najszybszym sposobem dostarczenia zakupów zrobionych w sieci. Młodzi konsumenci nie chcą przepłacać za dostawę przesyłki. Jednocześnie zależy im na szybkiej dostawie, by móc natychmiast cieszyć się nowym zakupem– mówi Jacek Siekierczak, Brand Manager Paczkomatów InPost.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dobry wygląd to podstawa zakupów
Nastolatki najchętniej kupują w Internecie kosmetyki i ubrania. Nic dziwnego, w tym wieku kwestia wyglądu i presja rówieśników, by prezentować się zgodnie z trendami, jest ogromna. Według danych partnerów Paczkomatów InPost, młodzi Polacy kupują średnio jeden – dwa razy w miesiącu. Zakupy kosmetyków to jednorazowo wydatek rzędu 40-50 zł.
-Ubrania i kosmetyki stanowią coraz większą część paczek przesyłanych przez Paczkomaty InPost. Młodzi konsumenci chętnie korzystają z ogromnego wyboru, jaki daje e-handel. Nie obawiają się też konieczności zwrotu towaru. Wiedzą, że inaczej niż w sklepach naziemnych, zakupy w sieci, mogą zawsze odesłać w przeciągu 10 dni. A dzięki takim rozwiązaniom jak szybkiezwroty.pl, często jest to bezpłatne i niezwykle proste. Nietrafione zakupy można w wygodny sposób odesłać przez Paczkomaty – dodaje Jacek Siekierczak.
Według danych partnerów Paczkomatów zakupy dokonane przez osoby poniżej 18 roku życia mogą stanowić nawet ok. 30% wszystkich zamówień. Młodzi Klienci niosą ze sobą ogromny potencjał biznesowy, ale też i ryzyko. Podobnie jak w sklepach stacjonarnych, zdarza się, że rodzice nie wiedzą, że dziecko dokonało zakupu, a nawet zapłaciło za niego ich kartą. W przypadku młodych Klientów sklepy częściej borykają się z brakami płatności za zamówienie, co wiąże się z „blokadą” stanów magazynowych. Sytuacja jest o tyle trudna, że w sieci często nie ma możliwości weryfikacji wieku Klienta. Nie ma też prawnych regulacji tej kwestii, każdy ze sklepów rozwiązuję ją indywidualnie. Zdarza się, iż sklep mając odczucie, że osoba jest bardzo młoda (np. w trakcie rozmowy telefonicznej), prosi o kontakt rodziców. Inne proszą rodziców o zgodę na przechowywanie danych osobowych, lub po prostu potwierdzenia zamówienia przez rodziców. Rynek z pewnością wkrótce wymusi regulację kwestii zakupów przez nieletnich.
Sklep z kosmetykami – PaaTal:
- Najliczniejsza grupa młodych kupujących to przedział wiekowy 14-16 lat
- Średni zakup to około 40-50 zł
- Najchętniej kupują kosmetyki kolorowe, do makijażu
- Zakupy robią średnio raz w miesiącu. Młody wiek jest zaletą klientów –zdecydowanie najlepiej radzą sobie z zakupami w Internecie. Często korzystają z rabatów i przecen.
Sieć sklepów z ubraniami – eBUTIK.pl:
- Zakupy robią średnio dwa razy na kwartał, kupując średnio 3 produkty.
- Możliwość zakupów jest uzależniona od kieszonkowego, podczas wyprzedaży rośnie liczba młodych osób dokonujących zakupów w Internecie.
- Młodzi klienci nie chcą przepłacać za koszty wysyłki i coraz częściej wybierają najtańsza formę dostawy – Paczkomaty InPost. W ciągu ostatnich 12 miesięcy obserwujemy dwukrotny wzrost zamówień odbieranych w Paczkomacie.
- Młode kobiety mając ograniczony budżet bardzo dużo czasu poświęcają na porównywaniu produktów i są bardzo czułe na nowości i modowe trendy.
- Chętnie też dzielą się opiniami po dokonanych zakupach.