Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Weź udział w sesji pytań i odpowiedzi z Maćkiem Lewińskim!

ZAPISZ SIĘ

Nie zwalniamy tempa i swoimi działaniami podążamy z duchem czasu. Sodexo podsumowuje 2022 rok

Nie zwalniamy tempa i swoimi działaniami podążamy z duchem czasu. Sodexo podsumowuje 2022 rok
Jaki był największy sukces marki Sodexo w 2022 roku? Przed jakimi wyzwaniami marka stanęła w ubiegłym roku? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2023 roku?
O autorze
6 min czytania 2023-01-31

Przeczytaj pozostałe podsumowania roku 2022

O roku 2022 dla marki Sodexo opowiada Karol Kamas, dyrektor ds. marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services.

Największy sukces w 2022 roku

W mojej ocenie to umocnienie się na pozycji lidera produktów digitalnych, dzięki wprowadzonym rozwiązaniom:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

1. Open eVoucher Sodexo  cyfrowa nagroda z wolnością wyboru

Rosnące zainteresowanie tym nowym, w pełni cyfrowym produktem potwierdza jego dostosowanie do nowej rzeczywistości. Konsumenci oczekują dziś łatwego i nieograniczonego dostępu do otrzymanych nagród. A gratyfikacja, która daje możliwość swobodnego wyboru, zgodnie z potrzebami nagradzanego, pomaga wspierać domowy budżet. To ważne dla 64,5% osób, jak wynika z badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022”. 7 na 10 osób zaznacza z kolei, że oczekują pomocy w bieżących wydatkach. Open eVoucher Sodexo to w pełni cyfrowy kod o określonym nominale, który zapewnia dostęp do platformy, gdzie obdarowani mogą samodzielnie wybierać eVouchery z ponad 40 najpopularniejszych sieci handlowych, miejsc relaksu czy rozrywki np. Allegro, RTV Euro AGD, Empik, Zalando, Wakacje.pl, XBOX. To nagrodzony decyduje, czy przyznane środki przeznaczy na artykuły codziennego użytku, czy też spełnienie, być może na co dzień nieosiągalne, marzenia w postaci wycieczki czy upragnionego sprzętu RTV/AGD.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Wirtualna karta Lunch Pass jako odpowiedź na zmianę prawa 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wprowadzenie na rynek wirtualnej karty Lunch Pass na posiłki odpowiadało na potrzeby pracowników i wyzwania pracodawców związane ze zmianami na rynku pracy, popularną pracą zdalną, a także nieustannie postępującym procesem digitalizacji usług i produktów. Działania komunikacyjne w zakresie tego produktu to jednak nie tylko kwestia cyfryzacji, naszym celem jest także zwrócenie uwagi pracodawców na uniwersalne benefity żywieniowe oraz ich korzystny wpływ zarówno na zadowolenie i integrację pracowników, jak i na odnalezienie się w systemie pracy hybrydowej.

3. Przyjazny pracodawca – eNPS w marketingu

Tworzymy przyjazne środowisko pracy dla pracowników i agencji z nami współpracujących. 

Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku

Gdy w lutym 2022 wybuchła wojna w Ukrainie, a do Polski zaczęło przyjeżdżać coraz więcej uchodźców z Ukrainy, wśród organizacji non-profit pojawiło się wyzwanie związane z przekazywaniem niezbędnych rzeczy lub środków finansowych umożliwiających ich zakup. Dostawaliśmy zapytania o możliwość przekazywania środków pomocowych na naszych kartach i kuponach, co też chcieliśmy umożliwić, jednak wymagało to wielu dostosowań, zarówno prawnych, jak i technologicznych. W kilka tygodni powstał nasz nowy produkt – Karta Pomoc – dedykowany NGO oraz działający w ramach specjalnego, pomocowego programu kartowego Mastercard. Aby umożliwić sprawne korzystanie z kart, do kopert dołączyliśmy ulotki w języku ukraińskim. Powstała także nowa wersja językowa aplikacji Sodexo Dla Ciebie oraz infolinii. Do tej pory wydaliśmy już blisko 100 tys. Kart Pomoc i ta liczba ciągle rośnie.

3 najciekawsze akcje w 2022 roku

1. Komunikacja kampanii „Dziękuję”.

Platforma komunikacyjna skierowana do działów HR i właścicieli SME, która wzmacnia docenianie pracowników, zarówno na płaszczyźnie emocjonalnej jak i finansowej. Komunikacja platformy jest kontynuowana już po raz trzeci, podczas kampanii związanych z okresem Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Kampanie obejmują całość działań 360. 

2. HR Hero

Akcja społeczna mająca na celu wzmocnienie roli HR w organizacji i pokazania supermocny, jaka drzemie w funkcji HR. Inicjatywna była konkursem, w którym wybieraliśmy najlepsze działania z zakresu HR. Nagrodzeni mogli podzielić się swoimi use casami podczas webinaru HRonAIR. 

3. Kampania „Jesteśmy zawsze pod ręka!”

Skierowana do agencji marketingowych, które organizują dla swoich klientów akcje promocyjne takie jak konkursy, loterie, czy programy lojalnościowe. To, co wyróżnia nasze działania to specjalnie przygotowana dla tego segmentu oferta, odpowiadająca na aktualne potrzeby agencji. W przewodnikach prawno-marketingowych podzieliliśmy się wiedzą na temat organizowania różnych typów akcjach i ich prawnych aspektów, również w zakresie gotowych wzorów regulaminów do wykorzystania np. przy organizacji konkursu. Wszystko z myślą o ułatwieniu i optymalizacji czasu pracy agencji w ramach prowadzonych działań. Sama komunikacja była również mocno wyróżniająca, wykorzystaliśmy w niej naszych Key Account Managerów, czyli ludzi pracujących w Sodexo, a zarazem ambasadorów naszej marki. Wiemy, jak ważna jest relacja człowieka z człowiekiem i również tym razem postawiliśmy na wiarygodność naszych pracowników.

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

W związku z bardzo korzystną zmianą przepisów dotyczących dofinansowania posiłków w marcu 2022 roku, przeprowadziliśmy szeroką kampanię edukacyjną dla pracodawców. Zależało nam na dzieleniu się wiedzą dotyczącą długo wyczekiwanej zmiany na rynku benefitów żywieniowych i korzyści finansowych oraz motywacyjnych, wynikających z dofinansowania posiłków. Nasze działania komunikacyjne w tym zakresie zwróciły uwagę zarówno pracodawców, którzy do tej pory nie oferowali pracownikom benefitu żywieniowego, ale również i tych, którzy zdecydowali się na zwiększenie kwoty przeznaczonej na posiłki. Kampania w obszarze zmiany przepisów pozwoliła nam dotrzeć do nowych pracodawców, którzy szukali rozwiązań na wsparcie finansowe pracowników oraz spadek motywacji i zaangażowania.

Badania z raportu „Bez maski. Pracownik tu i teraz” pokazują, że 72% respondentów oczekuje od pracodawcy wsparcia w trudnej sytuacji ekonomicznej. Z punktu widzenia pracowników to dofinansowanie posiłków jest atrakcyjnym rozwiązaniem, które pozwala na dodatkowe oszczędności – aż 80% pracowników chciałoby mieć dofinansowane posiłki w pracy. Benefity żywieniowe zajmują obecnie pierwsze miejsce wśród pożądanych przez pracowników świadczeń pozapłacowych.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku

1. Content marketing – e-booki, raporty, webinary HR

Nasze działania komunikacyjne w obszarze B2B wzmacniamy contentem, który poza predykcją trendów jest odpowiedzią na najważniejsze wyzwania naszej grupy docelowej, dzięki czemu jesteśmy z nią w stały kontakcie. Bardzo dużym powodzeniem cieszył się nasz autorski comiesięczny cykl live webinarów i podcastów HRonAIR, podczas których wraz z ekspertami i praktykami zewnętrznymi omawiamy kluczowe zmiany, wyzwania, best practices. Czujemy również dużą odpowiedzialność za dzielenie się wiedzą o kluczowych potrzebach pracodawców i pracowników, tym samym prowadząc badania jakościowe i ilościowe, np. publikując raport i ebook „Bez maski. Pracownik tu i teraz”, który zyskał ponad 2 000 czytelników, czy e-book zawierający efektywne strategie i narzędzia akcji promocyjnych „Idź na rekord sprzedaży”, który ma już ponad 1000 pobrań.

2. Marketing automation

W komunikacji z naszymi grupami docelowymi wykorzystujemy w pełni zautomatyzowane procesy, dzięki systemowi Hubspot. Pozwala to nam zbierać informacje o obszarach zainteresowania użytkowników, a następnie wykorzystywać je do spersonalizowanych treści trafnie dopasowanych do potrzeb.

3. E-commerce B2B

Rozbudowa naszej platformy pozwoliła na nowe funkcjonalności i bardziej spersonalizowane doświadczenia, np. śledzenie koszyków daje możliwość obserwowania preferencji i procesu zakupowego klientów. Dzięki zmianie layoutu strony stała się bardziej czytelna i przyjazna dla oka.

4. Aplikacja mobilna dla użytkowników naszych rozwiązań

Nieustannie pracujemy nad naszą aplikacją Sodexo Dla Ciebie, która jest na bieżąco ulepszana by zwiększyć zakres funkcjonalności i komfort korzystania użytkowników. Dzięki wprowadzonym zmianom użytkownicy kart Sodexo mogą np. kontrolować swoje wydatki, a dodatkowo korzystać z dostępnych promocji.

5. Konferencje stacjonarne 

Powrót branżowych wydarzeń stacjonarnych był ponownie szansą do dzielenia się wiedzą przez ekspertów Sodexo i członków Zarządu. Powrót do tradycyjnych spotkań okazał się dużym sukcesem – widać, że coraz więcej ludzi chce uczestniczyć w tego typu wydarzeniach fizycznie.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2023 roku

Nie zwalniamy tempa i swoimi działaniami podążamy z duchem czasu. Planujemy wprowadzić w 2023 roku nowe rozwiązania:

1. Videocasty z zakresu marketingu i sprzedaży  to nowe narzędzie z wykorzystaniem ciekawego contentu i elementów edukacji. Kontynuujemy dzielenie się wiedzą branżową.

2. Social selling  większe wykorzystanie mediów społecznościowych w budowa relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami.

3. Influencer marketing B2B – planujemy uruchomienie nowego kanału do wymiany opinii, doświadczeń, use case`ów, czy debaty. W naszych działaniach podejmujemy współpracę z liderami opinii, którzy dzielą się z naszymi odbiorcami kluczowymi tematami i ciekawostkami/nowinkami z branży,

4. Voice bot  wesprze prowadzenie konsultacji poprzez infolinię, to kolejny krok w automatyzacji naszych procesów.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

W dobie bardzo generycznego, egalitarnego rynku konkurowanie odbywa się nie tylko na poziomie ceny i cech produktu, ale przede wszystkim doświadczenia z marką i usługą.

Na uwagę zasługuje wykorzystywanie sztucznej inteligencji, która usprawni między innymi content marketing, dotarcie do klientów/konsumentów i będzie wsparciem w budowaniu spersonalizowanego doświadczenia. 

Na znaczeniu zyskuje autentyczność marek. Spójność, opieranie się na relacjach i emocjach, koncentracja na ludziach – to z pewnością kluczowy kierunek działań marketingowych na najbliższy rok.

Budżet na działania digitalowe

Znaczna część budżetu przeznaczona jest na działania digitalowe, ale nie zapominamy w naszym miksie działań o działaniach offline’ownych jak konferencje, czy spotkania biznesowe. 

Planujemy jeszcze bardziej rozwijać wizerunek marki i jej postrzeganie zgodnie z naszą digitalową ofertą.  

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Wielu marketerów nie dostosowało się do współczesnego trendu, tj. zmiany strategii z dużych kampanii szeroko zasięgowych na bardzo targetowane działania do wąskich grup. Media masowe przechodzą powoli do lamusa, a coraz więcej jest broadcasterów, czy kanałów dedykowanych konkretnemu tematowi. Plan dotarcia do klienta musi być bardziej zaawansowany i kompleksowy – nie tylko jedna duża akcja w TV, tylko wiele małych działań, w różnych kanałach dotarcia, o wiele bardziej targetowanych. Poprzez szukanie dotarcia do mniejszych grup z dedykowanym komunikatem, mamy do czynienia z marketingiem niestandardowym.

Trudne czasy związane z wizją recesji wymagają dziś większej kreatywności. Prowadzenia akcji krótkoterminowych, działań tu i teraz, sprawnego działania w odpowiedzi na aktualne wyzwania. Tego będzie się najbardziej oczekiwało od marketerów. Ci, którzy w dobie prosperity zainwestowali w działania długoterminowe: budowanie świadomości marki i działania lojalnościowe, będą mieli teraz odrobinę łatwiej.  

3 najważniejsze cele i plany na 2023 rok

Są to dla nas:

1. Umocnienie pozycji lidera w każdej kategorii, ze szczególnym naciskiem na dofinansowanie posiłków,
Redefinicja portfolio produktów, w tym nowa architektura produktowa nastawiona na digitalizację rozwiązań i doświadczeń, a co za tym idzie zmiana wizerunku marki dopasowana do digitalnego portfela produktów.

2. Redefinicja portfolio produktów, w tym nowa architektura produktowa nastawiona na digitalizację rozwiązań i doświadczeń, a co za tym idzie zmiana wizerunku marki dopasowana do digitalnego portfela produktów.

3. Budowanie na szeroką skalę wartości dodanej dla użytkowników produktów Sodexo, a dla naszych partnerów stworzenie wzmocnie niezwykle skutecznego kanału dotarcia do konsumenta posiadającego realną siłę nabywczą.