Bardzo lubimy to porównanie, w którym audyt SEO sklepu internetowego występuje jako fundament późniejszych prac nad wzrostem ruchu organicznego i sprzedaży z niego pochodzącej. Niestety o bezsensowności pozycjonowania niezoptymalizowanego sklepu przekonujemy się często, w rozmowach z naszymi potencjalnymi, nowymi klientami.
Można budować dom bez fundamentów? Teoretycznie tak, ale po co? Wiadomo przecież, że pierwszy deszcz podmyje dom lub pierwszy wiatr poskłada ściany jak domino. Tak samo nie do końca ma sens pozycjonowanie sklepu internetowego bez przeprowadzenia drobiazgowego i bardzo skrupulatnego badania.
Upraszczając, sukces w wynikach organicznych (darmowych) Google można odnieść dzięki równoczesnemu zadbaniu o trzy części składowe pozycjonowania: link building (zakup linków z innych stron do strony pozycjonowanej), content (unikalne treści na stronie www) oraz optymalizacja OnSite, czyli idealne dostosowanie strony internetowej do zaleceń Google dla webdeveloperów. W praktyce wygląda to tak, że pierwsze dni pozycjonowania poświęcane są na dogłębną analizę strony www w celu zbudowania rekomendacji optymalizacyjnych i wdrożenia ich na stronie.
Zobacz również
Uwierzcie, wielokrotnie rozmawialiśmy z klientami, którzy przez kilka lat byli pozycjonowani na frazę, która nie miała swojej dedykowanej podstrony. Widzieliśmy wydawane potężne budżety na link building, którym towarzyszyło kilkanaście nagłówków h1 na każdej podstronie. Poprawialiśmy strony, które pomimo wielu lat w branży nadal miały domyślną sekcję META, w której pojawiała się ścieżka, gdzie można ją zmodyfkować… Po tych zdaniach, każdy specjalista ds. SEO uśmiechnął się na wspomnienie swoich przygód. Lecz my chcielibyśmy „uczłowieczyć” proces optymalizacji, więc postaramy się powyższe punkty przełożyć na bardziej ludzki język.
Czym jest i kiedy zrobić audyt sklepu internetowego?
Dla formalności – audyt SEO to zbiór zadań, które dotyczą najróżniejszych obszarów strony internetowej i procesu pozycjonowania. Dotyczą one umieszczanych na stronie treści, kodu strony, jej bezpieczeństwa, czy „nowoczesności”. W niewielkim stopniu dotyczą kwestii estetycznych. W trakcie dziesięciu lat codziennej pracy nad pozycjonowaniem e-commerce, nie zdarzyło nam się jeszcze, by w trakcie audytu nie pojawiły się żadne uwagi względem ocenianego sklepu, więc zawsze rekomendacje zmian muszą mieć miejsce.
Audyt SEO należy wykonać na początku współpracy nad pozycjonowaniem i nie ma sensu odkładanie go na późniejszy etap współpracy. Co ważne, jeśli planujesz rozpocząć proces pozycjonowania na przykład po migracji na nowe oprogramowanie, to warto kompleksowy audyt przeprowadzić przed przepięciem sklepu. Tak, by ten nowy, był już odpowiednio przygotowany i spodobał się robotom Google.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co wchodzi w skład audytu SEO?
Nie istnieje jedna i zawsze słuszna lista zagadnień. Optymalizacja sklepu internetowego, to proces, który koniecznie należy zindywidualizować, dopasować do otoczenia konkurencyjnego i stanu zastanego danej strony, a także możliwości technicznych oprogramowania. Są jednak liczne punkty, które koniecznie w audycie SEO należy uwzględnić. Przygotowaliśmy dla Was listę 14 punktów, które koniecznie muszą być zawarte w audycie SEO!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dobór podstron do fraz – choć coraz częściej odchodzi się od pozycjonowania pod typowe frazy i skupiania wyłącznie na tym, to nadal warto potraktować słowa kluczowe, popularne i wyszukiwane, jako wskazówkę priorytetów sprzedażowych i utworzyć do nich dedykowane podstrony. Oczywiste jest to, że najważniejsza kategoria ma swoją podstronę, i że najważniejszy producent posiada ją również. Ale gdy chcemy to połączyć (np. „buty Nike”), to czasem takich podstron brakuje.
Optymalizacja drzewa kategorii – drugi punkt dotyczy kształtu, głębokości i nazewnictwa menu. Coraz częściej strony sklepowe zawężają menu do pojedynczych pozycji zastępując jego głębokość filtrami. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, więc koniecznie należy przyjrzeć się potencjałowi na stworzenie nowych podkategorii, a także doprecyzowaniu ich nazw.
Nazewnictwo produktów – podobny problem możemy spotkać przy produktach. Często właściciele sklepów umieszczają je, ograniczając do nazwy własnej lub kodu, a warto z perspektywy SEO wzbogacić je o nazwę kategorii, do której należą lub parametry istotne dla klientów takie jak kolor, rozmiar, materiał itp.
Opisy – bardzo ważna rzecz, bo Google jako wyszukiwarka tekstowa uwielbia treści na stronie. Dlatego konieczne jest przeanalizowanie zastanych opisów kategorii, podkategorii, producentów i produktów. A jeśli ich nie ma, to konieczne jest ich dodanie na wszystkich podstronach serwisu!
Sekcja HEAD – meta-tytuł i meta-opis, to bardzo ważne elementy w strategii SEO. Słowa kluczowe w meta-tytule ułatwią pozycjonowanie strony, a te w meta-opisie mogą zwiększyć jej klikalność w wynikach Google. Co ważne, meta-tytułu i meta-opisu nie widać na samej stronie www, przede wszystkim treści te widoczne są w wyszukiwarce Google jako wynik wyszukiwania. Sekcję HEAD należy przygotować nie tylko do pozycjonowanych podstron, ale również dla wszystkich innych stron kategorii, podkategorii, producentów, produktów i wpisów blogowych.
Nagłówki – Google bardzo lubi, gdy na tacy podajemy mu informację o czym jest dana podstrona, umieszczając ją w nagłówku h1. Koniecznie dodaj taki na każdej podstronie, ale tylko jeden. Przy dłuższych treściach używaj nagłówków h2, h3 itp. Niestety często omyłkowo dodawana jest większa liczba nagłówków h1, co jest błędem optymalizacyjnym.
Linkowanie wewnętrzne – jedna z ulubionych broni pozycjonerów, która pozwala kreatywnie łączyć pomiędzy sobą różne podstrony serwisu wspierając ich indeksację oraz wskazując ich wagę.
Grafiki i ich oznaczenie ALT – Google nie bierze (jeszcze) pod uwagę tego, co jest na dodanych grafikach. Ale bierze to, jak te grafiki są opisane, więc tzw. atrybut ALT należy ocenić na etapie audytowania sklepu internetowego.
Dane uporządkowane – zwłaszcza w przypadku sklepów są to bardzo ważne dane, które w sposób automatyczny przesyłają do Google istotne informacje na przykład na temat ceny, dostępności, opinii. Dzięki odpowiednio dodanym znacznikom zaplusujesz u Google!
Szybkość strony – parametr coraz ważniejszy. Google chce bardzo mocno dbać o to, jaką jakość stron proponuje użytkownikom. Jakość to nie tylko bezpieczeństwo i responsywność, ale i szybkość ładowania, dlatego przy skrajnie negatywnych wynikach możesz spodziewać się obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego nad szybkością trzeba pracować również z perspektywy pozycjonowania sklepu internetowego.
Certyfikat SSL – no właśnie, bezpieczeństwo. Certyfikat SSL ma gwarantować bezpieczeństwo danych podawanych na etapie zakupowym, więc to kolejny plus dla Twojego sklepu.
Sitemapa – ułatwiając pracę robotom Google musisz udostępnić w narzędziu Google Search Console aktualną sitemapę swojego sklepu, by Google bezproblemowo mógł się po nim poruszać i indeksować go.
Przekierowania domeny – warto sprawdzić również podstawowe błędy i czy na przykład strona nie widnieje w Google pod kilkoma adresami. Https i http to dwa różne adresy. Adres z „www” i bez „www” to też dwa różne adresy. Także finalnie działać musi jeden, a pozostałe powinny przekierowywać na niego.
Konfiguracja narzędzi analitycznych – wisienką na torcie powinno być dopracowanie analityki takiej jak Google Search Console (weryfikacja prawidłowej domeny), Google Analytics.
Jak widzisz, niektóre zadania są jednorazowe i proste, jak na przykład implementacja certyfikatu SSL. Niektóre wymagają czasu i doświadczenia jak redakcja sekcji HEAD czy opisów. Dlatego warto do audytu SEO wybierać sprawdzonego i doświadczonego partnera, który na pewno nie pominie żadnego elementu.
Co ważne, dla Google istnieje dużo większa pula sygnałów wpływających na widoczność. Powyższe punkty to tylko część tych najbardziej uniwersalnych.
Jakie efekty może przynieść audyt SEO?
Nadal w TOP10 Google na wiele popularnych fraz zajmują sklepy z błędami. W ich przypadku drobiazgowy i skrupulatny audyt SEO może poprawić widoczność, pozycje, klikalność. Jednak w przypadku wielu sklepów będących niewidocznymi w Google, sam audyt SEO sklepu internetowego nie pomoże. Tak jak napisaliśmy na wstępie, pozycjonowanie to połączenie trzech procesów: optymalizacji, rozbudowy treści i link buildingu. Samą optymalizacją wykresu widoczności i ruchu nie rozpędzi się w odpowiednim kierunku, dlatego traktujmy go jako fundament, od którego przygoda się dopiero zaczyna!
Jeśli chciałbyś tę przygodę rozpocząć z doświadczonym partnerem, który wykonał kilkaset audytów SEO na przestrzeni ostatniej dekady, to napisz do nas!