>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
– Prawie jedna trzecia Polaków słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu, a ponad 41% przynajmniej raz w miesiącu. Podcasty i serwisy digital audio stają się pełnoprawnym medium – atrakcyjnym zarówno dla młodych, jak i – przede wszystkim – dojrzałych odbiorców. Widać, że rynek wciąż dynamicznie rośnie, co potwierdzają dane zarówno z rynków zachodnich, jak i z naszego – tłumaczy Maciej Moszczyński, dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet.
Rośnie liczba słuchaczy podcastów na świecie
Z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” wynika, że liczba słuchaczy podcastów na całym świecie osiągnęła 547 mln* w 2024 r. To oznacza wzrost o blisko 8% rok do roku, a prognozy wskazują, że do 2027 r. liczba słuchaczy podcastów na całym świecie osiągnie 652 mln. Zaledwie w ciągu 4 lat zasięg tygodniowy w Polsce wzrósł z 4,4 mln w 2020 do 8,4 mln w 2024, czyli niemal dwukrotnie. Co ciekawe, zasięg miesięczny również znacząco się zmienił, z 30,6% w 2020 roku (niecałe 8 milionów osób) do 41,3% w 2024 roku (niemal 11 milionów osób).

Większość słuchaczy podcastów do kobiety 35+
Autorzy badania „Słuchacz podcastów w Polsce” przeanalizowali również profil najpowszechniejszego odbiorcy podcastów w Polsce. Jak się okazuje, wspomnianych treści najchętniej słuchają kobiety (54%) w wieku powyżej 35 lat (60%) i z wyższym wykształceniem (46%).
Wzrosło zainteresowanie podcastami wśród najmłodszej grupy odbiorców. Osób w wieku 15-24 lat przybyło o 2,2 pp. i jest ich już 18%.

Pod uwagę wzięto też miejsce zamieszkania słuchaczy, i tak:
- 31% z nich mieszka w mieście powyżej 99 tys. mieszkańców,
- 21% z nich to mieszkańcy miast od 100 do 500 tys. mieszkańców,
- a tylko 14% stanowią mieszkańcy miast z ludnością powyżej 500 tys. osób.
Reklama coraz bardziej obecna w podcastach
Wraz ze wzrostem formatu, podcast stał się również atrakcyjną propozycją dla reklamodawców. Treści reklamowe coraz częściej stają się integralną częścią podcastów, a już 72% słuchaczy miało z nią kontakt podczas przesłuchiwania ulubionych tytułów. Te dane pokazują, że wartość ta wzrosła o 3 pp. względem roku 2023.
34% pytanych chętniej odwiedza strony internetowe wspomniane przez bohaterów podcastu, a dla 26% obecność reklamy w nagraniu zwiększa atrakcyjność marki.
Więcej o raporcie „Słuchacz podcastów w Polsce” przeczytasz >> TUTAJ.
O badaniu:
Badanie przeprowadziła Publicis Groupe w okresie listopad-grudzień 2024 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8364, a zastosowana metoda to CAWI.