System od A do Z
Dzisiejszy Uniwersytet SWPS to interdyscyplinarna instytucja budowana przez różnorodną społeczność akademicką. Nowy system został tak, aby wszechstronność i interdyscyplinarność uczelni miały przestrzeń, by wybrzmieć i tym samym – podkreślić otwartą i odważną stronę Uniwersytetu.
Logo pozwala zachować spójność identyfikacji z uwzględnieniem zmienności znaku dla różnych jednostek uczelni. System, z technicznego punktu widzenia, operuje na planie koła podzielonego na wycinki odpowiadające literom alfabetu. Kolejne litery składające się na nazwę jednostki wypełniają kolorem odpowiednie pola, budując niepowtarzalny znak. Logo w wersji podstawowej zbudowane jest na bazie nazwy uczelni, czyli słów „Uniwersytet SWPS”.
Zobacz również
O nas, dla nas, przez nas zaprojektowane
Koncepcja nowej identyfikacji wizualnej powstała wewnątrz uczelni. Pracowały nad nią osoby, które są częścią społeczności akademickiej. Zespół projektowy tworzyli eksperci Katedry Grafiki i Działu Marketingu Uniwersytetu SWPS. Proces został zapoczątkowany badaniami znajomości marki i analizą potrzeb, jakie powinno spełniać nowe logo. W efekcie prac warsztatowych powstał cały system identyfikacji wizualnej, zaprojektowany i wykonany przez naszego absolwenta grafiki, obecnego wykładowcę – Mateusza Antczaka.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Znamienna rola projektowania polega między innymi na upraszczaniu skomplikowanych struktur tak, by obcowanie z nimi było dla ludzi zrozumiałe i efektywne. W tym kontekście rozwiązania wypracowane na drodze procesu projektowego powinny przyjmować możliwie pojemny i otwarty charakter. Wszystko po to, by różnorodne środowisko Uniwersytetu SWPS mogło w pełni wybrzmieć i funkcjonować – tłumaczy Mateusz Antczak, projektant, twórca nowego systemu identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zmiana symbolem rozwoju
Powodów zmian jest wiele – od kwestii tożsamościowych po techniczne. Poprzednie logo zostało stworzone 25 lat temu i odpowiadało ówczesnym potrzebom oraz charakterowi uczelni. Wraz z rozwojem oraz w kontekście zachodzących zmian społecznych, w których uczestniczymy, dotychczasowa identyfikacja wizualna przestała w pełni odzwierciedlać tożsamość uczelni. Nie mieści ona już także wszystkich obszarów jej działalności – z uczelni o profilu psychologicznym stała się uniwersytetem, który systematycznie poszerza ofertę o kolejne dyscypliny. Nowoczesną edukację na różnorodnych kierunkach studiów łączy z intensywną działalnością badawczą i zaangażowaniem w sprawy społeczne. Diagnozuje problemy i projektuje rozwiązania, które podnoszą jakość życia.
– Nowy System Identyfikacji Wizualnej Uniwersytetu SWPS to znacznie więcej niż jedynie nowe logo. Podczas pracy nad nim chcieliśmy syntetycznie zobrazować zmianę, jaka dokonała się w naszej organizacji przez 25 lat jej istnienia i pokazać, jaki jest nasz Uniwersytet dzisiaj. Oczywiście moglibyśmy mówić wiele o kwestiach technicznych, o dostosowaniu do nowych mediów, kanałów komunikacji, o digitalizacji, minimalizmie, elastyczności itd. Ale nie to, według mnie, jest najważniejsze. Wprowadzając tę zmianę, chcieliśmy pokazać aktualną tożsamość instytucji i społeczności, która ją tworzy oraz wartości, na których została zbudowana, a także w oparciu o które się rozwija. To otwartość na zmiany, odwaga w łamaniu schematów i odpowiedzialność za otaczający nas świat pozwoliły nam stać się uczelnią, którą jesteśmy dziś. Nowy system identyfikacji jest tylko symbolem drogi – tej, którą przebyliśmy, jak i nieskończonych możliwości, które stoją przed nami – wyjaśnia Kinga Nowacka, dyrektor marketingu i sprzedaży Uniwersytetu SWPS.
Więcej informacji o idei i historii powstania nowego logo znajduje się na stronie internetowej uczelni: swps.pl/nowy-siw | https://english.swps.pl/new-vis