Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, przygotowała specjalny poradnik Nowe obowiązki informacyjne sprzedawców internetowych. Eksperci wyjaśniają w nim, w jaki sposóbwprowadzić w sklepie internetowym wymagane w ustawie zmiany w zakresie obowiązków informacyjnych.
1. Informacje na temat sprzedającego
Przedsiębiorca powinien zamieścić na stronie sklepu internetowego informacje o firmie oraz prowadzonej działalności. Należy uwzględnić wszelkie dane potrzebne do zidentyfikowania firmy, w tym adres przedsiębiorstwa oraz adres e-mail.
Zobacz również
2. Oferowane produkty
Na stronie sklepu należy zamieścić dokładne informacje o głównych cechach sprzedawanych towarów i świadczonych usług. W zależności od asortymentu i rodzaju sprzedawanych w e-sklepie produktów, mogą istnieć dodatkowe obowiązki informacyjne, które nakładają specjalne regulacje prawne. Warto zadbać o poprawne i szczegółowe opisy by uniknąć konsekwencji prawnych i zachęcić konsumentów do zakupów.
3. Koszty
Konsument powinien zostać poinformowany o wszelkich kosztach związanych z zakupem, takich jak kwota brutto towaru, opłata za dostarczenie przesyłki czy usługi pocztowe. W sklepie internetowym musi się też znaleźć informacja o dostępnych metodach płatności i terminie zapłaty.
4. Sposób dostawy i czas realizacji zamówienia
Kupujący powinien również wiedzieć, w jaki sposób zostaniezrealizowane zamówienie. Czy przesyłka będzie dostarczona za pośrednictwem Poczty Polskiej, kuriera czy też innego pośrednika. Należy też zamieścić informację o przewidywanym terminie dostawy, wliczając w to czas realizacji zamówienia zarówno po stronie sklepu, jak i pośrednika.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
5. Odstąpienie od umowy
Nowa ustawa o prawach konsumenta znacznie poszerzy obowiązki informacyjne w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Przede wszystkim właściciel sklepu internetowego powinien poinformować kupujących o sposobie i terminie odstąpienia od umowy. Ustawa przewiduje, że jeżeli konsument odpowiednio wcześniej zostanie poinformowany o poniesieniu kosztów odesłania towaru, to w przypadku rezygnacji jest zobowiązany je pokryć. Jeżeli jednak nie będzie stosownej informacji, koszty przesyłki leżą po stronie przedsiębiorcy. Ponadto na stronie sklepu powinien znaleźć się wykaz sytuacji, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy oraz lista wyjątków w zakresie prawa do odstąpienia od umowy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
6. Proces reklamacji i gwarancja
Konsumenci muszą zostać poinformowani o tym, w jaki sposób mogą składać reklamacje, jak wygląda proces ich rozpatrywania oraz kiedy mogą skorzystać z przysługującej im gwarancji. Wszystkie informacje powinny znaleźć się na stronie e-sklepu.
Wymogi określające czas i miejsce zamieszczenia na stronie sklepu niezbędnych informacji są dokładnie opisanew poradniku Trusted Shops.
Pełną wersję Poradnika „Nowe obowiązki informacyjne sprzedawców internetowych” można pobrać tutaj.