Nowe przepisy dotyczące stosowania cookies są niekorzystne dla reklamodawców i wydawców, a przez to także dla internautów

Od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących stosowania plików cookies minęło zaledwie kilka dni, a już można wskazać ich negatywne aspekty. Zmiana prawa uderza w wydawców i reklamodawców.
O autorze
1 min czytania 2013-03-28

grafika: fotolia.pl

Wzrost liczby osób, które nie będą akceptować korzystania z ciasteczek przez serwisy źle wpłynie na działania reklamowe w internecie. Stracą na tym sami użytkownicy. A to głównie z myślą o ich dobru ustawodawca wprowadził nowe przepisy.

Od 22 marca prawie na każdym portalu emitowane są informacje o stosowaniu plików cookies. Komunikaty przybierają niekiedy inwazyjną formę, przez co mogą wywoływać niechęć użytkowników. Ci z nich, którzy mają niewielką wiedzą o znaczeniu takich plików, mogą potraktować informacje jako ostrzeżenie przed zagrożeniem.

Po wyłączeniu cookies, na których opiera się m.in. funkcja ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy, cześć z nich będzie pojawiała się konsumentom po wielokroć. Ponadto kampanie promocyjne, jak i sama zawartość stron www, nie będą dostosowane do ich zainteresowań i potrzeb. To tylko niektóre konsekwencje dostosowania polskich przepisów do wymogów Unii Europejskiej.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Zmiany z pewnością nie są korzystne dla wydawców stron internetowych. Dochody ze sprzedaży powierzchni reklamowych spadną, z uwagi na obniżoną konwersję oraz ograniczone możliwości właściwego kierowania reklam. Wyłączenie cookies eliminuje powiązanie konwersji z kampanią, co ma duże znaczenie dla jej skuteczności. Szczególnie odnosi się to działań rozliczanych w modelu efektywnościowym – mówi Piotr Zabuła, Business Development Director Cube Group S.A – Reklama internetowa cieszy się tak dużą popularnością i zaufaniem ze względu na swoją mierzalność. Nowelizacja przepisów znacznie ją ograniczy – dodaje Zabuła.

Negatywne skutki wprowadzenia przepisów odczują również reklamodawcy. Określanie skuteczności realizowanych działań marketingowych w internecie nie będzie już takie precyzyjne. Przełoży się to na wzrost kosztu pozyskania klienta. Firmy muszą ponadto liczyć się z koniecznością ograniczenia emisji reklamy behawioralnej czy stosowania remarketingu, które opierają się na weryfikacji cookies.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Zmiana przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne ma pomagać internautom w świadomym podejmowaniu decyzji o tym, czy godzą się z polityką stosowania plików cookies przez właścicieli stron www. Przed jej wprowadzeniem zabrakło jednak szeroko zakrojonych działań edukacyjnych, wskazujących czym są pliki cookies i jakie są realne skutki ich zastosowania – komentuje Piotr Zabuła.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W dłuższej perspektywie, jeśli poziom odrzuceń plików cookies sięgnie 20-30%, firmy zaczną stosować inne sposoby na określenie anonimowych parametrów użytkownika i mierzenia konwersji z kampanii. Ich wprowadzenie wymaga jednak dużej ingerencji technologicznej, dlatego nie jest możliwe do wdrożenia na tak szeroką skalę, jak pliki cookies.