Projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o prawach konsumenta ma na celu wzmocnienie pozycji klienta poprzez wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych, które wprowadzają w błąd. Chodzi przede wszystkim o umożliwienie podejmowania świadomych decyzji o nabywaniu produktów w ramach zrównoważonej konsumpcji.
Rozszerzenie listy czarnych praktyk handlowych
Proponowane zmiany w dyrektywie to między innymi rozszerzenie listy czarnych praktyk handlowych o 12 nowych podpunktów, takich jak:
Zobacz również
- „umieszczanie oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru, które nie jest oparte na systemie certyfikacji ani nie zostało ustanowione przez organy publiczne,
- formułowanie ogólnego twierdzenia dotyczącego ekologiczności, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie wykazać uznanej wysokiej efektywności ekologicznej istotnej dla tego twierdzenia (co oznacza, że przedsiębiorca nie będzie mógł używać ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności typu: przyjazne dla środowiska, eko-przyjazne, zielone, przyjazne dla natury, ekologiczne, poprawne środowiskowo, przyjazne dla klimatu, łagodne dla środowiska, przyjazne pod względem emisji dwutlenku węgla, efektywne energetycznie, biodegradowalne, oparte na surowcach pochodzenia biologicznego lub podobne; chyba, że wykaże uznaną wysoką efektywność ekologiczną zgodną z odpowiednimi przepisami),
- formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w odniesieniu do całego produktu lub całej działalności przedsiębiorcy, jeżeli dotyczą one tylko określonego aspektu produktu lub konkretnego rodzaju działalności przedsiębiorcy,
- twierdzenie, uzasadniane kompensowaniem emisji gazów cieplarnianych, że produkt ma neutralny, ograniczony lub pozytywny wpływ na środowisko pod względem emisji gazów cieplarnianych,
- przedstawianie wymogów nałożonych na mocy prawa na wszystkie produkty należące do danej kategorii produktów na rynku unijnym jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy,
- zatajanie przed konsumentem informacji o tym, że aktualizacja oprogramowania będzie miała negatywny wpływ na funkcjonowanie towarów z elementami cyfrowymi lub korzystanie z treści cyfrowych lub usług cyfrowych,
- prezentowanie aktualizacji oprogramowania jako niezbędnej, w przypadku gdy poprawia ona jedynie funkcjonalność,
- komunikaty handlowe dotyczące towaru posiadającego właściwość wprowadzoną, aby ograniczyć jego trwałość, pomimo tego, że informacje na temat takiej właściwości i jej wpływu na trwałość towaru są dostępne dla przedsiębiorcy
- fałszywe twierdzenie, że w normalnych warunkach użytkowania towar ma pewną trwałość, jeżeli chodzi o czas lub intensywność użytkowania,
- przedstawianie towaru jako nadającego się do naprawy, w sytuacji gdy tak nie jest,
- nakłanianie konsumenta do zastąpienia lub uzupełnienia materiałów eksploatacyjnych towaru wcześniej, niż jest to konieczne z przyczyn technicznych,
- zatajanie informacji dotyczących ograniczenia funkcjonalności towaru w przypadku korzystania z materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie zostały dostarczone przez pierwotnego producenta, lub fałszywe twierdzenie, że takie ograniczenie funkcjonalności wystąpi.”
Ponadto, rozszerzono katalog praktyk, które mogą wprowadzać w błąd. Dodano do niego:
- formułowanie twierdzeń dotyczących osiągnięcia w określonym terminie celu ekologicznego,
np. w postaci neutralności klimatycznej, redukcji emisji dwutlenku węgla lub podobnego, w sytuacji gdy przedsiębiorca nie może przedstawić planu realizacji takiego celu,
- reklamowanie korzyści dla konsumentów, które są nieistotne i nie wynikają z żadnej cechy produktu lub działalności przedsiębiorcy.
Nowa lista obowiązków
Na liście nowych obowiązków dla firm, znalazły się także konieczność:
- „przekazania informacji o istnieniu prawnego obowiązku zapewnienia zgodności towaru z umową,
- przekazania informacji o udzieleniu przez producenta handlowej gwarancji trwałości,
- poinformowania konsumentów przed zawarciem umowy o istnieniu prawnego obowiązku zapewnienia zgodności treści cyfrowych i usług cyfrowych z umową,
- poinformowania konsumentów o minimalnym okresie dokonywania aktualizacji oprogramowania w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych oraz usług cyfrowych,
- poinformowania konsumentów możliwości i zasadach naprawy,
- poinformowanie konsumentów o ekologicznych opcjach dostawy towarów.”
Sprzedawca będzie zobowiązany do przekazania powyższych informacji konsumentowi przed zawarciem umowy, zarówno w sklepie stacjonarnym, jak online. Dodatkowo, sprzedawca będzie miał również obowiązek poinformowania konsumenta o ekologicznych opcjach dostawy towarów.
Czy fundacja „Dzieci Są z Nami” oswaja sharenting? [OPINIE]
Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w I kw. 2026 r.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów