Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

4 sceny tematyczne, 50+ prelegentów z topowych tech marek świata – upoluj wejściówkę na konferencję o realnych wdrożeniach AI.

SZCZEGÓŁY

Nowelizacja praw konsumenta. Uzupełniona zostanie lista czarnych praktyk handlowych

nowelizacja praw konsumenta
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów opublikowała projekt zmiany ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o prawach konsumenta. Proponowane zmiany dotyczą m.in. rozszerzenia listy czarnych praktyk handlowych.
O autorze
2 min czytania 2025-08-05

Projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o prawach konsumenta ma na celu wzmocnienie pozycji klienta poprzez wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych, które wprowadzają w błąd. Chodzi przede wszystkim o umożliwienie podejmowania świadomych decyzji o nabywaniu produktów w ramach zrównoważonej konsumpcji.

Rozszerzenie listy czarnych praktyk handlowych

Proponowane zmiany w dyrektywie to między innymi rozszerzenie listy czarnych praktyk handlowych o 12 nowych podpunktów, takich jak:

  • „umieszczanie oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru, które nie jest oparte na systemie certyfikacji ani nie zostało ustanowione przez organy publiczne,
  • formułowanie ogólnego twierdzenia dotyczącego ekologiczności, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie wykazać uznanej wysokiej efektywności ekologicznej istotnej dla tego twierdzenia (co oznacza, że przedsiębiorca nie będzie mógł używać ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności typu: przyjazne dla środowiska, eko-przyjazne, zielone, przyjazne dla natury, ekologiczne, poprawne środowiskowo, przyjazne dla klimatu, łagodne dla środowiska, przyjazne pod względem emisji dwutlenku węgla, efektywne energetycznie, biodegradowalne, oparte na surowcach pochodzenia biologicznego lub podobne; chyba, że wykaże uznaną wysoką efektywność ekologiczną zgodną z odpowiednimi przepisami),
  • formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w odniesieniu do całego produktu lub całej działalności przedsiębiorcy, jeżeli dotyczą one tylko określonego aspektu produktu lub konkretnego rodzaju działalności przedsiębiorcy,
  • twierdzenie, uzasadniane kompensowaniem emisji gazów cieplarnianych, że produkt ma neutralny, ograniczony lub pozytywny wpływ na środowisko pod względem emisji gazów cieplarnianych,
  • przedstawianie wymogów nałożonych na mocy prawa na wszystkie produkty należące do danej kategorii produktów na rynku unijnym jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy,
  • zatajanie przed konsumentem informacji o tym, że aktualizacja oprogramowania będzie miała negatywny wpływ na funkcjonowanie towarów z elementami cyfrowymi lub korzystanie z treści cyfrowych lub usług cyfrowych,
  • prezentowanie aktualizacji oprogramowania jako niezbędnej, w przypadku gdy poprawia ona jedynie funkcjonalność,
  • komunikaty handlowe dotyczące towaru posiadającego właściwość wprowadzoną, aby ograniczyć jego trwałość, pomimo tego, że informacje na temat takiej właściwości i jej wpływu na trwałość towaru są dostępne dla przedsiębiorcy
  • fałszywe twierdzenie, że w normalnych warunkach użytkowania towar ma pewną trwałość, jeżeli chodzi o czas lub intensywność użytkowania,
  • przedstawianie towaru jako nadającego się do naprawy, w sytuacji gdy tak nie jest,
  • nakłanianie konsumenta do zastąpienia lub uzupełnienia materiałów eksploatacyjnych towaru wcześniej, niż jest to konieczne z przyczyn technicznych,
  • zatajanie informacji dotyczących ograniczenia funkcjonalności towaru w przypadku korzystania z materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie zostały dostarczone przez pierwotnego producenta, lub fałszywe twierdzenie, że takie ograniczenie funkcjonalności wystąpi.”

Ponadto, rozszerzono katalog praktyk, które mogą wprowadzać w błąd. Dodano do niego:

  • formułowanie twierdzeń dotyczących osiągnięcia w określonym terminie celu ekologicznego, 
    np. w postaci neutralności klimatycznej, redukcji emisji dwutlenku węgla lub podobnego, w sytuacji gdy przedsiębiorca nie może przedstawić planu realizacji takiego celu,
  • reklamowanie korzyści dla konsumentów, które są nieistotne i nie wynikają z żadnej cechy produktu lub działalności przedsiębiorcy.

Nowa lista obowiązków

Na liście nowych obowiązków dla firm, znalazły się także konieczność:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • „przekazania informacji o istnieniu prawnego obowiązku zapewnienia zgodności towaru z umową,
  • przekazania informacji o udzieleniu przez producenta handlowej gwarancji trwałości,
  • poinformowania konsumentów przed zawarciem umowy o istnieniu prawnego obowiązku zapewnienia zgodności treści cyfrowych i usług cyfrowych z umową,
  • poinformowania konsumentów o minimalnym okresie dokonywania aktualizacji oprogramowania w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych oraz usług cyfrowych,
  • poinformowania konsumentów możliwości i zasadach naprawy,
  • poinformowanie konsumentów o ekologicznych opcjach dostawy towarów.”

Sprzedawca będzie zobowiązany do przekazania powyższych informacji konsumentowi przed zawarciem umowy, zarówno w sklepie stacjonarnym, jak online. Dodatkowo, sprzedawca będzie miał również obowiązek poinformowania konsumenta o ekologicznych opcjach dostawy towarów.

Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w I kw. 2026 r. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS „Uwaga! Pożyczanie pieniędzy kosztuje” – jak zmienią się przepisy dot. reklamowania kredytów?

PS2 TSUE obala zakaz reklamy aptek. Naczelna Rada Aptekarska ostrzega przed chaosem