…dobór fraz. Oczywiście, to niezwykle istotna kwestia, ale bez odpowiedniej optymalizacji serwisu nie przyniesie oczekiwanych wyników.
Audyt serwisu – zarówno pod względem technicznym, jak i contentowym – jest niezbędnym działaniem, od którego powinniśmy rozpocząć przygodę z SEO. Optymalizacja strony nie tylko ułatwi nam późniejsze pozycjonowanie, ale także sama w sobie może podnieść pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania. Warto więc poświęcić pracom optymalizacyjnym odrobinę czasu na początku, by nie tracić go później, podczas nieskutecznego pozycjonowania.
Zobacz również
1. Po pierwsze URL
Kluczowe znaczenie dla pozycjonowania ma struktura adresów URL naszej platformy. Jaka powinna być, by Google indeksował ją najlepiej? Przede wszystkim musimy niwelować ryzyko wewnętrznego duplikowania adresów, nadając każdemu wpisowi unikalność. Budując adresy powinniśmy zwrócić uwagę także na to, o czym będzie mówiła strona, do której prowadzi. URL powinien niejako wskazywać to, co klikając w niego będziemy mogli przeczytać. Tego rodzaju adresy nazywamy „friendly URL”. Są one szczególnie korzystne dla potencjalnego użytkownika. Budując strukturę adresów URL powinniśmy brać pod uwagę także roboty indeksujące Google – w tym wypadku powinniśmy dążyć do możliwie najkrótszych linków, łatwych do zapamiętania, bez znaków specjalnych (z wyłączeniem ’-’). Najlepiej byłoby, gdyby adres zawierał także frazy kluczowe.
2. Liczy się szybkość
Aspektem warunkującym dobrze zoptymalizowaną stronę jest także możliwie najszybsza prędkość jej ładowania. To czynnik ważny nie tylko dla potencjalnego użytkownika, ale także element bezpośrednio wpływający na pozycję strony w Google – kiedy witryna ładuje się szybko, roboty Google wyżej oceniają jej jakość. Warto zwrócić uwagę także na jej wartość dla użytkownika – jeśli strona jest dla niego atrakcyjna i szybko się wczytuje, pozostanie on w witrynie dłużej. Google chętniej będzie z kolei pokazywało stronę wartościową dla użytkownika niż tę, z której użytkownicy uciekają natychmiast po załadowaniu. Jeśli masz wątpliwości, jak przyspieszyć wczytywanie się swojej strony, skorzystaj np. z PageSpeed Insights, narzędzia, które po wpisaniu adresu naszej witryny, wskaże nam nie tylko ocenę jej optymalizacji pod kątem szybkości, ale także zasugeruje, jak można ją poprawić.
3. Wartość nagłówka
Podstawą optymalizacji strony jest także optymalizacja meta tagów i znaczników w nagłówkach. Chcąc wypozycjonować witrynę na określone frazy, warto zamieścić je w tagach: keyword, title, description czy h1. Pamiętajmy także o tym, że kluczowe dla nas frazy powinniśmy zamieścić także w treści strony, a nawet samym adresie URL. Istotne znaczenie ma także dobór odpowiednich tytułów stron – to nie tylko jeden z czynników technicznych, na podstawie których wyszukiwarka ocenia tematykę strony, ale także element pojawiający się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i przeglądarce. Warto więc nie tylko zadbać o jego unikalną treść, odpowiednią długość (ok. 55 znaków), ale także zamieścić tam słowa kluczowe, a nawet przemyśleć np. dodanie nazwy firmy. Nie zapominajmy także o uzupełnieniu meta description – choć jego zawartość nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie serwisu, może warunkować ilość osób, które widząc naszą stronę w Google zdecydują się ją odwiedzić.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
4. Linkuj!
Wbrew pozorom nie mówimy tu o gromadzeniu linków kierujących do naszej strony. Musimy zacząć od optymalizacji linkowania wewnętrznego. Warto kierować się tu kilkoma podstawowymi zasadami. Powinniśmy zadbać o to, by droga do każdej strony naszego serwisu była możliwie najkrótsza. Ważne będzie także opracowanie mapy strony – powinien posiadać ją nawet mały serwis, ponieważ jej obecność zwiększa prawdopodobieństwo zaindeksowania wszystkich stron. Istotne jest także to, aby nie umieścić na stronie zbyt dużej ilości linków prowadzących do jej wnętrza (linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami) oraz aby zachować ograniczoną ilość tych prowadzących na zewnątrz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
5. Zawalcz o content
Jakość treści, które zamieszczasz na swojej stronie wpływają nie tylko na skuteczność późniejszych działań pozycjonerskich, ale także są kluczowe dla budowania zaangażowania użytkownika. Podstawą jest więc ich unikalność, obszerność i interesujący charakter. Pamiętajmy jednak o tym, że w przypadku dłuższych treści warto podzielić je na mniejsze części, stosując nagłówki: H1/H2/H3, które ułatwią określenie struktury tekstu. Ważne będzie także zamieszczenie w tekście odpowiednich słów kluczowych – działanie to musi mieć jednak naturalny charakter, który nie będzie wpływał negatywnie na odczucia użytkownika strony.
6. Optymalizuj grafiki
Optymalizując stronę internetową warto pamiętać także o grafikach, które na niej zamieszczamy. W kontekście SEO znaczenie mają przede wszystkim dwie kwestie: niezwykle ważne będzie odpowiednie kompresowanie, które wpływa na wspomnianą już szybkość ładowania strony; drugim istotnym aspektem będą z kolei opisy alternatywne zdjęć. Pojawiają się one na stronie zamiast grafiki, kiedy ta ma problem z ich załadowaniem. Uzupełniając je powinniśmy niejako tworzyć skrócony opis tego, co będziemy mogli zobaczyć na zdjęciu. To korzystne dla użytkownika, ale także istotne z punktu widzenia SEO – roboty Google nie mogąc odczytać fotografii, mają do dyspozycji ich opisy.
7. Sprawdzaj!
Oczywiście to zaledwie bardzo ogólne i podstawowe wskazówki dotyczące optymalizacji stron. To od nich powinniśmy jednak zacząć, planując dalsze, bardziej zaawansowane działania SEO/SEM. Na rynku znaleźć można dziesiątki wtyczek i programów wskazujących problemy z optymalizacją strony oraz sugerujących, co należy w niej poprawić.
Dawid Makowski
Jest Brand Managerem spółki Seology zapewniającej kompleksową obsługę działań e-marketingowych – pozycjonowanie serwisów, prowadzenie kampanii AdWords, przeprowadzanie audytów i optymalizacji. W firmie odpowiada za wyznaczanie i realizację strategii rozwoju spółki oraz zarządzanie pracą Działu Handlowego.
Seology specjalizuje się w budowaniu wyników sprzedażowych swoich klientów, nie tylko dostarczając im najwyższej jakości usługi, ale przede wszystkim dobierając rozwiązania najbardziej optymalne dla ich biznesu. Dzięki Agile’owemu modelowi współpracy z klientem świadczone usługi dynamicznie przystosowują się do zmieniających się oczekiwań biznesowych klienta.