W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy eventu promującego premierę serialu Rojst, które odbyło się 14 sierpnia 2018 roku w Warszawie.
Zobacz również
Wśród zaproszonych gości znaleźli się przede wszystkim dziennikarze piszący o kulturze oraz osoby związane z produkcją. W imprezie uczestniczyło około 80 osób. Scenariusz wydarzenia został podzielony na część oficjalną prezentującą produkcję oraz serię wywiadów z twórcami serialu m.in. z Andrzejem Sewerynem, Dawidem Ogrodnikiem, Zofią Wichłacz, Moniką Brodką i reżyserem Janem Holoubkiem. W oczekiwaniu na rozmowę, dziennikarze mogli spędzić czas w sali gier, gdzie czekały na nich m.in. kultowy komputer Atari, flippery i autentyczne maszyny do gier wideo.
O kulisach realizacji wydarzenia z okazji premiery serialu Rojst opowiada Wojtek Małysz, dyrektor zarządzający agencji eventowej EMLAB, która przygotowała event na zlecenie serwisu Showmax.
Pomysł
Nasza kilkumiesięczna przygoda z eventem promującym serial Rojst zaczęła się od briefu, który dostaliśmy od Showmaksu. Naszym wyzwaniem było przygotowanie „czegoś” więcej niż standardowej premiery, która będzie się kręcić wokół prezentacji aktorów, przemówienia twórców serialu czy pozowania na ściankach, nie umniejszając oczywiście tym elementom, bo są one kluczowe dla każdej premiery. Niemniej, klient postawił przed nami jasny cel – ma być niestandardowo, a cały event zaciekawić dziennikarzy i zaproszonych gości oraz przenieść ich maksymalnie w klimat serialu i oddać charakter epoki, w której toczy się jego akcja. Ruszył proces kreatywny. W maju, w efekcie prac zespołu EMLAB, powstała finalna koncepcja. Efektywne przygotowania rozpoczęliśmy od połowy czerwca, event produkowały Dorota Wojtczak i Monika Zawisza-Bąk.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Realizacja
Event odbył się w nieprzypadkowej lokalizacji, tj. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, który jest chyba dla większości z nas niekwestionowanym symbolem minionej epoki. Akcja eventu dokładnie rozgrywała się w Sali Warszawskiej PKiN, w której odbywają się m.in. ważne obrady głównych urzędów miejskich. Dzień przed eventem, czyli 13.08 od godz 10 rano, rozpoczęliśmy montaż całej scenografii, grafik, tła z motywami z serialu i plakatów wielkoformatowych. Grafika serialu to bagienny, tajemniczy i lekko przerażający las. Zamontowaliśmy więc takie grafiki w oknach sali głównej, aby stworzyć wrażenie, że las jest za oknami.
Drugi nurt scenograficzny to rekwizyty i akcesoria wprost z planu zdjęciowego Rojst i z wypożyczalni rekwizytów z lat 80-tych. Scenografii i rekwizytów było bardzo dużo. Sam catering także nawiązywał do lat 80-tych. Bufet z przekąskami oznaczony był neonem „Społem”, a z napojami – „Bar mleczny”. Serwowaliśmy gościom przekąski i desery, m.in. słynną w komunistycznej Polsce wuzetkę. Istotny był też sposób ich podania i dekoracje – wykorzystaliśmy obrusy, ceraty, ale i wagę rodem z dawnych sklepów. W wazonach stały goździki, obok stały tabliczki z napisem z dawnych stołówek jak kultowe „Zachowaj czystość”. Rejestrację wystylizowaliśmy na biurko sekretarki. Mogliśmy podjąć gości.
Event miał dwie odsłony – część oficjalną i wywiady z wybranymi aktorami w kuluarach. Zadbaliśmy o to, aby dziennikarze, w oczekiwaniu na wywiady, mogli poczęstować się przygotowanymi przekąskami lub spędzić czas w specjalnie przygotowanej sali gier z lat 80-tych, pograć na starym Atari, flipperze czy dawnych maszynach do gier video. To spotkało się z zainteresowaniem i pozytywnymi reakcjami gości. Wywiady odbywały się w mniejszych salach, z których każda wyposażona była w rekwizyty z serialu. Jeden z pokojów do wywiadów był salą spotkań Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej, która przewija się w Rojst, inna to redakcja Kuriera Wieczornego.
Event prowadziła dziennikarka kulturalna Katarzyna Janowska. Za całość produkcji organizacyjnie odpowiadała agencja EMLAB.
Niespodzianki
Pierwsza koncepcja eventu była inna, bazowała na niesamowicie ciekawej, tajemniczej lokalizacji. Niestety ok. 7 tygodni przed realizacją obiekt wycofał się ze współpracy. Znaleźliśmy więc alternatywę i zbudowaliśmy nową koncepcję wydarzenia, aby zastąpić wcześniej planowany suspens wynikający z samej lokalizacji. Natomiast na 6 dni przez realizacją okazało się, że dokładnie w dzień planowanej premiery i o tej samej godzinie odbędzie się pogrzeb Kory. Natychmiastową reakcją i intencją Showmax było przełożenie terminu eventu, co absolutnie uszanowaliśmy i dołożyliśmy wszelkich starań, by wspomóc Showmax organizacyjnie w tej zmianie, zwłaszcza że muzyka Maanam towarzyszy bohaterom serialu Rojst. W ciągu jednego dnia, zaraz po otrzymaniu od Showmaksu potwierdzenia kolejnej daty dostępności wszystkich aktorów i osób ważnych dla produkcji, zorganizowaliśmy przełożenie eventu z 8 na 14 sierpnia.
Wnioski
Uzyskaliśmy potwierdzenie, że warto podjąć wysiłek, aby zrobić coś ponadprzeciętnego i wyjść poza utarte schematy. Jednocześnie ogromna wartość w przypadku przygotowywania tego typu eventów leży w spójności zaproponowanych rozwiązań, lokalizacji, towarzyszących premierze atrakcji i całej koncepcji z tematem przewodnim. U nas ta spójność przejawiała się w różnych elementach – od ogółu do szczegółu, czyli od wystroju sali głównej i największych scenografii, przez takie elementy jak np. specjalne projekcje fotografii z Warszawy lat 80-tych na ścianach w strefie cateringowej, aż po drobne szczegóły, jak kubki czy kwiatki. Zaliczamy ten event zdecydowanie do udanych, frekwencja też dopisała, w świat serialu przenieśliśmy ponad 80 zaproszonych gości.
Wojtek Małysz
dyrektor zarządzający agencji eventowej EMLAB