Ogarniaczki rzeczywistości, bokserki losu, dziarskie dziewuchy – segmentacja współczesnych Polek

Jakie są współczesne kobiety? Jak się realizują i co je napędza, a co działa niczym hamulec? Obrazu współczesnych Polek, we wspólnym projekcie Women Power, poszukiwała agencja badawcza IQS, we współpracy z wydawnictwem Ringier Axel Springer w ramach inicjatywy Women Power.
O autorze
3 min czytania 2018-09-21

Wartości, którym hołdujemy, przekonania, relacje w rodzinie, podejście do podziału ról społecznych, to wszystko sprawia, że w badaniu wyodrębniono 5 segmentów współczesnych Polek: Ogarniaczki Rzeczywistości, Bokserki Losu, Dziarskie Dziewuchy, Domowe Królowe i E-Księżniczki.

– Kobiety z większości segmentów mają konserwatywne poglądy obyczajowe i popierają tradycyjny model rodziny i ról społecznych, choć dzieje się tak z różnych powodów – komentuje Katarzyna Krzywicka-Zdunek z IQS, jedna z liderek badania.

– Dużym zaskoczeniem był dla nas fakt, że aż 49 proc. kobiet w Polsce nie pracuje zawodowo, a 44 proc. kobiet ma miesięczne dochody w wysokości 2000 zł. lub niższe, choć znaczna większość – bo 77 proc. – twierdzi, że kobieta powinna być niezależna finansowo od innych. – relacjonuje Dorota Peretiatkowicz z IQS, jedna z liderek badania.

Ogarniaczki rzeczywistości

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

To najbardziej liczny segment kobiet, do którego należy 21 proc. Polek. Ich domeną jest ogarnianie wszystkiego wokół. Chcą się realizować w każdej dziedzinie życia – być rodzinnym kaowcem w domu i perfekcyjną w swoim środowisku zawodowym – co oznacza, że zaczyna im brakować czasu dla siebie. Utrata poczucia kontroli jest głównym źródłem ich codziennych napięć, a bycie niezastąpioną je napędza. Potrzebę godzenia tak wielu zadań postrzegają jako swoją kobiecą siłę. Ogarniaczki mają konserwatywne poglądy obyczajowe, ale odchodzą częściowo od tradycyjnego modelu rodziny, zwalniając partnera od odpowiedzialności za innych. To dlatego – w każdej sytuacji – cenią niezależność finansową kobiety. Doceniają też dorobek feministek, ale nie lubią ostentacji i otwartych konfliktów. Uważają, że w Polsce jest już równouprawnienie, więc feministki swoje zrobiły.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Bokserki losu

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z losem boksuje się 20 proc. kobiet w Polsce. Mają dużą potrzebę bezpieczeństwa. Sensem ich życia są dzieci i wnuki. Poświęcają się dla rodziny. Biorą na siebie wiele zadań, w konsekwencji bywają zmęczone natłokiem obowiązków. Bokserki to grupa kobiet, która jest najbardziej niezadowolona z pracy. Prywatnie i zawodowo – czują się niedoceniane. Ciężko im głośno wyrażać swoje potrzeby.

Tu również dominują konserwatywne pogląd obyczajowe. Przedstawicielki tego segmentu opowiadają się za tradycyjnym modelem rodziny. Wierzą, że kobieta spełnia się przede wszystkim w macierzyństwie i małżeństwie, choć cenią niezależność finansową i zachowanie niezależności w związku.

Dzierskie dziewuchy

Segment inny, niż wszystkie. Tu przynależą kobiety, które w siebie inwestują i mają czas, aby realizować swoje pasje i zainteresowania. Jednym z obszarów samorealizacji jest dla nich praca zawodowa – jest soczewką skupiającą większość wartości, z którymi się utożsamiają: niezależności i szacunku. Dla Dziewuch rodzina również jest bardzo ważna, choć akceptują także inny niż tradycyjny model. Dbają o swoją pozycję w rodzinie oraz wzajemne relacje, choć są realistkami w kwestii macierzyństwa. Opowiadają się za partnerstwem w związku, ale podkreślają, że wymaga to od nich ciągłego wysiłku egzekwowania, pilnowania ustaleń, co rodzi otwarte konflikty. To jedyny segment kobiet, które walkę feministek uważa za niezakończoną. Mają liberalne poglądy obyczajowe i chcą mieć realny wpływ na rzeczywistość – nawet gdyby to wymagało od nich wzięcia udziału w demonstracji czy wystąpieniu publicznym. Dziarskich Dziewuch w Polsce jest 18 proc.

Domowe królowe

Czwarty pod względem wielkości segment w Polsce, do którego należy 18 proc. kobiet. Realizują się przede wszystkim w życiu rodzinnym, a dzieci są dla nich absolutnym priorytetem, choć nie mają w sobie nic z męczennic. Domowy mikroświat jest dla nich miejscem, gdzie czują się bezpiecznie. Tu realizują swoją niezależność. Praca? – tylko wtedy, kiedy nie zagraża ich rodzinnemu szczęściu. Tradycyjny model rodziny jest dla nich naturalny – mężczyzna ma zarabiać na dom, kobieta dbać o ciepło domowego ogniska. Nie rozumieją feministek i im współczują.

Praca jest jedynie dodatkiem do życia, „możliwością wyjścia do ludzi”. Kusi, bo wiąże się z posiadaniem własnych pieniędzy, które stają się kartą przetargową w związkach Domowych Królowych.

E-księżniczki

Stosunkowo najmłodszy segment kobiet, do którego przynależy 17 proc. kobiet w Polsce. Są zadowolone z siebie i swojego życia. Aktywne zarówno zawodowo, jak i towarzysko, także w social mediach. Cenią sobie wolność, ale hołdują tradycyjnej wizji kobiecości – delikatnej i wymagającej opieki. Ważne jest dla nich posiadanie partnera, formalizacja związku oraz posiadanie dzieci. Podzielają opinię, że równość płci dawno już zapanowała, a dalsza walka godzi – ich zdaniem – w interesy kobiet (np. ograniczanie przywilejów szarmanckiego traktowania). Bolesny jest dla nich brak kobiecej solidarności. Cenią sobie zdobywanie doświadczeń – przeżywanie, ale i kolekcjonowanie ich.

Badanie ilościowe, realizowane metodą wywiadów ankietowych online, objęło 1500 respondentek w wieku 18-65 lat. Dodatkowo, przeprowadzono 25 wywiadów etnograficznych z reprezentantkami na Mazowszu, Pomorzu i na Śląsku – zarówno z mieszkankami wsi i małych miasteczek, jak i dużych miast. Rozmówczynie prowadziły także dzienniczki online, uzupełniające zebraną przez badaczy wiedzę.