fot.unspash.com
…znajdują swoje zastosowanie w naprawdę różnorodnych obszarach.
Zobacz również
Coraz częściej według tego rodzaju standardów projektowane są także rozbudowane strony produktowe lub nawet całe witryny firmowe. Wraz z tą tendencją pojawiają się także coraz większe wątpliwości dotyczące reakcji Google na strony tego typu.
O czym właściwie mowa?
Zgodnie z nazwą one pages to strony, których orientacja ma charakter pionowy – są one scrollowane w osi pionowej: góra-dół, a wszystkie informacje na nich zawarte znajdują się na jednej stronie. To dużo bardziej uproszczona, od tradycyjnej witryny, formuła prezentowania treści. Jej zaletą z pewnością jest czytelność, zgodność z aktualnymi standardami desingnu oraz wysoka intuicyjność. Strony typu one page posiadają jednak równocześnie liczne wady – są wśród nich np. mniejsze możliwości w zakresie rozmieszczenia treści, jej odpowiedniej prezentacji, a co za tym idzie… optymalizacji pod kątem Google. Chcąc zachować przejrzystość witryny musimy ograniczyć ilość treści w niej zawartych. Posiadając zaledwie jedną stronę mamy także ograniczone możliwości w zakresie generowania adresów URL. Co na to wszystko Google?
Jak poprawić widoczność one page’a w Google?
Pierwszą czynnością, której powinniśmy dokonać optymalizując swój one page jest podzielenie go na sekcje, a co za tym idzie wydzielić „części” witryny i nadać im niezależne od siebie adresy URL. Dzięki temu Google będzie mógł indeksować każdą „część” osobno i traktować ją jak niezależną podstronę, choć z punktu widzenia użytkownika nadal będzie miała ona integralny charakter one page’a. Zadbajmy także o to, by odpowiednio zoptymalizować nazwy sekcji, używając słów kluczowych. Praktyka pokazuje, że w przypadku podziału na sekcje warto zawrzeć precyzyjnie dobrane key words w nazwach sekcji oraz ich adresach URL. Bardzo istotnym aspektem optymalizacji one page’a są także uzupełnione meta tagi (szczególnie tytuły!), a także oparcie treści na stronie o strukturę nagłówków h1/h2/h3. To pomysł dobry także z punktu widzenia UX – treści na stronie zostaną posegregowane, a użytkownik będzie mógł z poziomu menu przenieść się automatycznie do interesującego go fragmentu contentu. Warto zwrócić także uwagę na to, że podzielenie one page’a na sekcje jest jedyną możliwością zastosowania linkowania wewnętrznego – brak oddzielonych podstron komplikuje te kwestię.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Gdzie więc frazy kluczowe?
Podobnym wyzwaniem okazuje się stosowanie słów kluczowych w stronach typu one page. Choć teoretycznie nie powinniśmy mieć z tym dużych problemów okazuje się, że one page dysponując okrojoną treścią nie może zawierać tak wielu fraz kluczowych, co rozbudowane witryny. W przeciwnym razie Google dostrzeże ich nienaturalność, a użytkownicy również odnotują spadek jakości treści zawartych w witrynie. W przypadku tego rodzaju stron szczególnie ważne jest więc precyzyjne dobranie słów kluczowych – to ważne, by wybrać te najbardziej odpowiadające naszej branży, a także specyfice firmy. Nie zapominajmy oczywiście o tym, by sprawdzić jaką liczbę wyszukiwań posiadają nasze frazy w Google oraz jak bardzo są one konkurencyjne – to czynniki, które pomogą nam wybrać możliwie najlepsze key words. Pamiętajmy także o tym, by stosować słowa kluczowe w oznaczeniach grafik – zawierać je w nazwie pliku i uzupełniać jako atrybut alt.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kluczowa jest treść
Jak już wspominałem one page nie może być przesadnie rozbudowany pod kątem ilości treści. Szczególnie ważne jest więc by tekst zawarty w naszej witrynie był wysokiej jakości. To ważne, by witryna stanowiła wartość dla użytkownika – pamiętajmy, że czas pozostawania na stronie przez użytkownika ma również kluczowe znaczenie dla oceny witryny przez Google. Nie przesadzajmy więc z ilością fraz kluczowych, zadbajmy o oryginalność, unikalność i aktualność publikowanego przez nas contentu. Naszym celem jest to, by treść strony była pozytywnie oceniana przez użytkowników – wówczas zaistnieje wysokie prawdopodobieństwo, że równie dobrze oceni ją Google.
Niełatwe, lecz niemożliwe
Decydując się na odpowiednią optymalizację witryny możemy znacząco podnieść jej wartość mimo utrudnień wynikających ze specyficznej struktury strony typu one page. Nadal jednak powinniśmy pamiętać o pewnego rodzaju argumentach nie do wyeliminowania – strona typu one page zawiera mniej treści, a co za tym idzie jest dedykowana landing page’om, prostym stronom produktowym lub maksymalnie wyspecjalizowanym firmowym wizytówkom. Jeśli ktoś decyduje się na wdrożenie strony firmowej o dotychczas złożonej strukturze w formie one page, musi liczyć się z tym, że będzie musiał skrócić jej treść, a działania content marketingowe będą utrudnione.