Mamy rok wideo w Internecie. To świetny czas, aby rozpocząć swoją filmową przygodę. Vine jest do tego idealnym miejscem. Pokażę ci to w 6 krokach.
1. Słowniczek pojęć
Vine – jednocześnie nazwa serwisu umożliwiającego publikację sześciosekundowych filmów oraz film o długości sześciu sekund,
Viner – osoba tworząca filmy na serwisie Vine,
Revine – odpowiednik twitterowego retweet. Funkcja polegająca na podaniu dalej określonego Vine’a do naszych followersów,
Follower – osoba śledząca nasz profil na Vine,
Zapętlenie – odpowiednik wyświetlenia. Jedno, pełne obejrzenie Vine’a przez jednego użytkownika.
Otagowanie – wspomnienie w opisie Vine’a o innym użytkowniku serwisu Vine. Osoba ta otrzyma powiadomienie o tym fakcie.
Zobacz również
2. Czym jest Vine?
Vine to serwis społecznościowy, przejęty przez Twittera w październiku 2012 roku. Umożliwia on publikowanie sześciosekundowych filmów. Użytkownicy mogą je dodawać do ulubionych lub revine’ować. Filmy katalogowane są poprzez hasztagi oraz kategorie (jest ich dwanaście). Vine’y są zapętlane przy odtwarzaniu. Według oficjalnych danych każdej minuty użytkownicy dodają 8 333 filmy, codziennie wskaźnik zapętleń dochodzi do 1,5 miliarda, a ilość osób do których docierają Vine’y to 100 milionów.
3. Dlaczego Vine jest najlepszym miejscem dla początkujących w świecie internetowego wideo?
Bariera wejścia na Vine jest stosunkowo niska. Nie potrzebujesz ekipy filmowej, drogiego sprzętu czy skomplikowanych scenariuszy. Narzędzie do tworzenia Vine’ów masz… w swojej kieszeni! Na początek wystarczy twój smartfon. Niezależnie od tego czy masz iOSa, Androida lub Windows Phone’a. Na dodatek obsługa aplikacji jest szalenie prosta. Druga faza przygotowania dobrego Vine’a jest niestety trudniejsza. Potrzebujesz pomysłu. Choć sześć sekund to niewiele, musisz przedstawić coś ciekawego, co polubią inni.
4. Zabieramy się do kręcenia
Zastanów się najpierw, co chcesz przekazać. Żaden pomysł nie przychodzi ci do głowy? Oto garść inspiracji odpowiadających na pytanie „Co można pokazać na Vine?”
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- Filmy instruktażowe – ten typ filmów jest rozchwytywany przez innych. Codziennie w Internecie setki, o ile nie tysiące, ludzi poszukują odpowiedzi na swoje pytania. Dlaczego nie chciałbyś im ich podsunąć? Ta kategoria filmów pozwala pokazać się jako specjalista w swojej dziedzinie. Jeżeli masz sprawdzoną wiedzę i jesteś w czymś dobry, to świetny temat na krótki film. Ktoś na świecie może będzie ci wdzięczny za przedstawienie rozwiązania jego problemu.
- Teaser nowych produktów lub usług – Vine’y są świetnym sposobem na zajawkę nowych produktów lub usług. Umiejętnie stworzony film może wzbudzić buzz wśród użytkowników.
- Materiały zakulisowe – za kulisami często dużo się dzieje. Dlaczego tego nie wykorzystać i pokazać to użytkownikom?
Już wiesz co możesz pokazać w swoich Vine’ach? Teraz odpowiem na kolejne pytanie, czyli „W jaki sposób można coś pokazać na Vine?”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Zwykłe wideo – to wydaje się oczywiste, ale stworzenie zwykłego filmu jest jednym ze sposobów na Vine. Warto mieć na uwadze szybki montaż, jeżeli przedstawiamy coś, co trwa długo.
- Animacje poklatkowe – to animacje stworzona na podstawie zdjęć. Technika, która istnieje już od ponad 100 lat na Vine’ie przeżywa swój renesans.
- Cinemagraph’y – to połączenie fotografii i filmu. Wideo, na którym można zaobserwować niewielki i powtarzalny ruch. Powtarzalny. W tej technice świetnie sprawdza się zapętlenie wideo podczas odtwarzania. Niestety, ta technika wymaga zainstalowania dodatkowej aplikacji na twoim telefonie. Podstawowe narzędzia do montażu w Vine nie umożliwiają stworzenia cinemagraph’ów.
5. Jak marki wykorzystują Vine?
Świetną inspiracją mogą być również profile innych marek. W wielu przypadkach firmy wykorzystują zasięg vinerów do promowania swoich produktów. Vine jest również wspaniałym miejscem na User-Generated Content. Pamiętaj – bariera wejścia jest niska. Podrzuć pomysł, a zacznie dziać się magia. Łap kilka przykładów na wykorzystanie Vine’a przez marki.
6. Jak sytuacja Vine wygląda w Polsce?
W Polsce możemy zaobserwować rosnące zainteresowanie Vinem. Z każdym kolejnym miesiącem przybywa polskojęzycznych użytkowników serwisu. Niestety nie ma szczegółowych statystyk co do ich rozkładu demograficznego. Możemy uznać, że podobnie jak w USA, większość nowych kont jest zakładana przez osoby młode, w wieku 13-24. Warto także dodać, iż w Polsce można bezproblemowo znaleźć konta vinerów z naprawdę świetną treścią. Oto kilka dobrych przykładów:
Sześciosekundowe wideo jest świetnym sposobem na przekaz treści. Sam serwis jest idealnym miejscem na rozpoczęcie swojej przygody z wideo w Internecie, ze względu na niską barierę wejścia. Przykłady zagraniczne pokazują, że Vine może być wykorzystywany do skutecznego marketingu. Świetnym przykładem jest akcja firmy Unilever i vinera Zacha Kinga:
Teraz łap za telefon, zainstaluj aplikację i daj się porwać nowej przygodzie. Masz jakiekolwiek pytania – pisz śmiało w komentarzach.
Radosław Kuświk
#CzłowiekKompaktowy. Video Content Specjalist w Agencji Marketingowej Qantum. Od ponad 2,5 roku zajmuje się tematyką wideo w Internecie. Na co dzień prowadzi swój kanał na YouTube, pielęgnuje uzależnienie od Twittera oraz pisze na 169cm.pl. Na swoim koncie ma stworzenie autorskiego programu popularno-naukowo-rozrywkowego 90.sekund, stałą współpracę z serwisem kulinarnym Codogara.pl w zakresie wideo, a także produkcję dedykowanych filmów na Instagrama dla firmy Electrolux.