Auta używane sprzedają się szybciej – średni czas aktywności ogłoszenia skrócił się, a najtańszych ofert jest mniej. Rośnie natomiast udział marek chińskich w nowych autach. W rejestracjach indywidualnych ich udział wzrósł do 13,5% w lipcu, a hybrydy wypierają benzynę. Ponadto na rynku obserwujemy coraz więcej kupujących z grupy wiekowej 55+. Ich udział w ruchu na OTOMOTO wzrósł w lipcu o 2,3 p.p. m/m, przy stabilnej liczbie aktywnych użytkowników.
Rynek rejestracji w górę mimo chłodniejszych nastrojów
W lipcu 2025 roku zarejestrowano 380 033 samochody – to wzrost o 11% w porównaniu do ubiegłego miesiąca. Największą część stanowiły przerejestrowania aut używanych (66%), dalej pierwsze rejestracje aut importowanych (21%) oraz nowych (13%). Choć liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 9% wśród konsumentów indywidualnych, w segmencie firmowym odnotowano spadek o 2%. W skali całego roku rynek motoryzacyjny rośnie o 3%, a pozycje liderów wzrostu różnią się w zależności od grupy kupujących – indywidualni wybierają częściej nowe auta (+9% r/r), natomiast firmy zwiększają import (+15% r/r).
Zobacz również
Kupujący 55+ coraz bardziej aktywni
Lipcowe dane OTOMOTO pokazują wzrost aktywności osób w wieku powyżej 55 lat. W porównaniu z czerwcem odsetek tej grupy wiekowej w całkowitym ruchu na platformie zwiększył się o 2,3 p.p., przy zachowaniu zbliżonej liczby wszystkich aktywnych użytkowników. To sygnał, że starsi kupujący coraz częściej korzystają z narzędzi online przy poszukiwaniu samochodu – zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych.
Auta używane sprzedają się szybciej
Średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń aut używanych spadła w lipcu o 3% m/m, a średni czas ich aktywności skrócił się o jeden dzień – do 43 dni w przypadku ofert od osób prywatnych i 44 dni w przypadku firm. W porównaniu do lipca 2024 roku udział najtańszych aut (do 20 tys. zł) zmalał o 1,1 p.p., a większy udział mają pojazdy z wyższych segmentów cenowych (100-200 tys. zł). W ujęciu rocznym widać spadek udziału diesli o 3 p.p., przy jednoczesnym wzroście popularności hybryd, plug-inów i aut na benzynę.
Nowe auta: hybrydy i chińskie marki na fali
Średnia dzienna liczba ogłoszeń nowych samochodów wzrosła w lipcu nieznacznie (+0,5% m/m i r/r). W porównaniu z 2024 rokiem rośnie zainteresowanie tym segmentem – wskaźnik liczby kupujących był o 22 p.p. wyższy niż rok wcześniej. W ujęciu rocznym znacząco spadł udział aut benzynowych (-7,4 p.p.), a wzrosła oferta hybryd (+6,9 p.p.) i plug-inów (+2,1 p.p.). W strukturze cenowej dominują auta w przedziale 100-150 tys. zł (29,2% oferty, +3,1 p.p. r/r). Coraz mocniej zaznaczają swoją obecność marki chińskie – w lipcu odpowiadały za 8% wszystkich rejestracji nowych aut, a w segmencie indywidualnym ich udział wzrósł do 13,5%.
Czy fundacja „Dzieci Są z Nami” oswaja sharenting? [OPINIE]
Motocykle w szczycie sezonu
Lipiec to kolejny bardzo mocny miesiąc dla rynku motocykli – zainteresowanie kupujących było o 27 p.p. wyższe niż w lipcu 2024 roku. Średnia dzienna liczba ogłoszeń spadła o 2% m/m, ale utrzymuje 9% wzrost r/r. Wysoki sezon potrwa do końca września, a wyniki sugerują, że 2025 rok może być jednym z najlepszych dla tej kategorii w ostatnich latach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Maszyny ciężkie: więcej kupujących mimo mniejszej podaży
W lipcu średnia dzienna liczba ogłoszeń maszyn ciężkich była o 8% niższa niż rok wcześniej, ale liczba użytkowników i kupujących wzrosła odpowiednio o 9 p.p. i 23 p.p. m/m. Zmiany cenowe w tym segmencie wskazują na spadek udziału najtańszych pojazdów oraz przesunięcie popytu ku droższym maszynom i pojazdom specjalistycznym.
Cały lipcowy raport „OTOMOTO Insights” znajdziesz >>TUTAJ.
Zdjęcie główne: mat. pras.