Długoterminowe plany to realna pomoc
Od tygodni żyjemy sytuacją w Ukrainie. Wszystkimi targają różne emocje od złości, wściekłości i przerażenia, po smutek, rozpacz i strach… Ale jest też miejsce na miłość do bliźniego oraz wsparcie, i właśnie tym chcemy się dzielić z naszymi sąsiadami z Ukrainy, którzy walczą w wojnie wywołanej przez Rosję.
W obliczu wojny, która spotkała naród Ukrainy nie możemy pozostać bierni. Od pierwszego dnia wojny pokazaliśmy, że potrafimy pomagać i dzielić się tym, co mamy. W krótkim czasie udało się zorganizować pomoc na granicy, dostarczyć żywność, środki pierwszej potrzeby, zorganizować darmowe przejazdy i tymczasowe noclegi. To pokazuje, że mamy otwarte serca i potrafimy działać, jednak największy sprawdzian z tej otwartości i wrażliwości dopiero przed nami.
Zobacz również
W pierwszych dniach wojny byliśmy świadkami napływu ogromnej ilości ludzi zza wschodniej granicy, ale były to osoby, które do tej podróży były zdecydowanie lepiej przygotowane w porównaniu do tych, którzy przybywają teraz, albo tych, którzy dopiero do nas dotrą i to o nich musimy myśleć budując długoterminową strategię niesienia pomocy.
W pierwszych dniach nie byłam pewna czy pomoc na tak dużą skalę będzie faktycznie potrzebna, tym bardziej, że wiele organizacji zaznaczało, że ubrania czy buty nie są aktualnie potrzebne. Natomiast z każdym dniem eskalacji konfliktu zaczęłam otrzymywać bardzo dużo telefonów z prośbą o pomoc. Liczne fundacje, ale też pojedyncze osoby prosiły mnie o możliwość znalezienia butów w konkretnym rozmiarze. Wtedy zrozumiałam, że najgorsze jeszcze przed nami i musimy działać, ale działać z głową – mówi Martyna Zastawna, założycielka firmy WoshWosh, która zorganizowała już pomoc dla ponad 50 tys. osób dotkniętych bezdomnością.
Z sercem – konkretnie i wiarygodnie
Pomoc zawsze powinna płynąć z serca, a nie być tylko okazją do pozbywania się rzeczy zniszczonych i niepotrzebnych. Bardzo często podczas zbiórek do organizacji trafiają ubrania i buty, które są tak zużyte, że nadają się wyłącznie do utylizacji, lub w danym momencie kompletnie nie opowiadają zgłoszonemu zapotrzebowaniu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Celowa pomoc to taka, która gromadzi rzeczy z jasno określonej grupy i jest przeznaczona dla konkretnych odbiorców, którzy faktycznie tej pomocy potrzebują. Zwykłe pozbywanie się odzieży i obuwia, które nie nadają się już do użytku nie tylko nikomu nie pomaga, ale dostarcza dodatkowej pracy wolontariuszom zaangażowanym w projekty. Bardzo ważne jest zatem, aby myśląc o realnej pomocy, którą chcemy obdarować potrzebujących przekazywać takie ubrania, które sami chcielibyśmy założyć i buty, w których chcielibyśmy chodzić.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przekazywane rzeczy powinny być zdatne do użytku – w dobrej jakości i zadbane. Szczególnie teraz, kiedy do Polski przybywa dużo kobiet z dziećmi, które niejednokrotnie są zmuszone porzucić swoje walizki po drodze lub zostawić je na peronie, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby nasza pomoc była trafiona i wiarygodna.
Już dzisiaj wiemy, że im dłużej trwa konflikt, tym więcej osób jest zmuszonych opuścić Ukrainę aby schronić się w naszym kraju. Osoby, które obecnie przekraczają granicę to głównie kobiety i dzieci – trafiają do naszego kraju tylko z tym co właściwie mają na sobie. Zależy mi na tym, aby mogły poczuć się tu dobrze, otrzymać zadbane ubrania i buty, które pozwolą im zorganizować się i przetrwać ten trudny czas i jakoś się zorganizować. Ponieważ posiadamy duże doświadczenie w organizacji zbiórek zajmiemy się sortowaniem, odświeżaniem i dezynfekcją obuwia i odzieży, ale mimo wszystko apeluję o świadome i racjonalne podejście do pomocy – komentuje Martyna Zastawna.
Razem dla Ukrainy
Aby zebrać jak najwięcej rzeczy i butów, partnerem głównym zbiórki została firma LPP, właściciel takich marek jak Reserved, Cropp, House, Mohito czy Sinsay. Ubrania każdej marki, w bardzo dobrym stanie będzie można oddać w aż 48 sklepach w całej Polsce, które są objęte programem Eco Aware Stores. W zbiórce udział wezmą także pracownicy centrali LPP.Do akcji przyłączyły się również inne firmy. W swoich wszystkich sklepach Modivo i eobuwie.pl uruchamiają zbiórkę ubrań i butów. W akcji wezmą również udział pracownicy spółek.
Dodatkowo InPost, jako partner akcji, zagwarantuje 1000 darmowych kodów nadania w Paczkomacie dla największego gabarytu oraz równowartość 1000 kodów na czyszczenie i dezynfekcję wysyłanych ubrań i butów. (aby uzyskać kod na wysyłkę, należy wysłać maila na adres [email protected], w tytule należy wpisać Otwarte Serca – Otwarte Szafy.).
Buty i ubrania jak zawsze będą zbierane w pracowni WoshWosh ul. Międzyborska 57/65 04-027 Warszawa, można je też wysłać na ww. adres. Wyselekcjonowane i wyczyszczone ubrania oraz obuwie trafią do potrzebujących z Ukrainy za pośrednictwem Caritas Polska oraz organizacji działających na granicy. Nokia oraz Kuehne+Nagel wesprą zbiórkę zbierając buty i ubrania wśród swoich pracowników. Partnerem Medialnym jest firma Jetline.
Tylko dobrze zaplanowana pomoc, ta płynąca z serca, może realnie pomóc i doposażyć osoby, które trafią do nas z niczym i to nie dlatego, że nie mają, ale dlatego, że musiały porzucić cały dobytek, zostawić go po drodze, aby przetrwać. To trudna podróż, dlatego bardzo ważne jest abyśmy nie traktowali tej zbiórki jak możliwości do pozbycia się niepotrzebnych rzeczy. To dla mnie bardzo ważne. Wierzę, że razem możemy pomóc i wywołać chociaż na chwilę radość w oczach tych ludzi. Te kobiety i ich dzieci wykazały się niezwykłą odwagą i siłą, dlatego powinniśmy podzielić się z nimi sercem i tym, co mamy w naszych szafach – podkreśla Martyna Zastawna, WoshWosh.
Poniżej znajduje się lista sklepów Reserved, House, Mohito, do których można zanieść odzież:
– Białystok – Alfa Centrum: Reserved
– Bydgoszcz – Focus Park: Mohito
– Częstochowa – Galeria Jurajska: House, Reserved
– Gdańsk – Forum Gdańsk: Reserved, House, Mohito; Galeria Morena: Reserved; Galeria Bałtycka: Reserved
– Gdynia – Centrum Riviera: Reserved
– Katowice – Silesia City Center: Reserved; Galeria Katowicka: Reserved
– Kielce – Galeria Echo: House
– Koszalin – Forum Koszalin: Mohito
– Kraków – Galeria Krakowska: Reserved; Centrum Serenada: Reserved, Mohito; Bonarka City Center: House, Mohito
– Lublin – Felicity Lublin: Reserved, Mohito; VIVO! Lublin: House
– Łódź – Manufaktura: Reserved, House, Mohito
– Nowy Sącz – Galeria Trzy Korony: Mohito
– Opole – Solaris Center: House; Centrum Handlowe Karolinka: Mohito; Centrum Handlowe Turawa Park: Mohito
– Piła – VIVO!: Mohito
– Poznań – Posnania: Reserved, House, Mohito
– Radom – Galeria Słoneczna: Reserved
– Szczecin – Centrum Handlowo-Rozrywkowe Galaxy: House; Galeria Kaskada: Mohito
– Tarnów – Gemini Park Tarnów: House
– Toruń – Atrium Copernicus: Reserved
– Warszawa – Wola Park: Reserved; Złote Tarasy: Reserved; Westfield Arkadia: House; Galeria Północna: Mohito; Atrium Promenada: Mohito
– Wrocław – Magnolia Park: Reserved, Mohito; Wroclavia: House, Mohito.
Odzież i obuwie można zanieść do wszystkich sklepów MODIVO w Polsce. Obuwie można zanieść do wszystkich sklepów eobuwie.pl w Polsce.
Specyfikacja odzieży zbieranej podczas akcji:
OBUWIE (damskie, dziecięce, męskie. Ważne aby były sparowane, czyli połączone sznurowadłami)
– sportowe
– wiosenne
– jesienno-zimowe
– klapki, japonki
Obuwie, jakiego nie przyjmujemy:
– Dziurawe
– Rozklejone
– Rozprute
– Z łuszczącą się skórą bądź materiałem
– Z odchodzącą skórą bądź materiałem
– Z odchodzącymi częściami
– Ze śladami pleśni
– Z zepsutym suwakiem, zamkiem itp.
– Szpilki, buty na obcasie, koturnie
– Ze śladami dużego zużycia/bardzo zniszczone
ODZIEŻ (damska, dziecięca, męska:
– Ciepłe kurtki, płaszcze
– Polary
– Wiosenne kurtki i płaszcze (w tym przeciwdeszczowe)
– Sukienki, spódnice
– Spodnie, jeansy
– Ciepłe bluzy i swetry
– Odzież sportowa (z wyjątkiem bielizny sportowej)
– Śpioszki dziecięce (ubrania dla niemowlaków i małych dzieci)
Odzież, jakiej nie przyjmujemy:
– Dziurawa
– Rozpruta
– Bez brakujących elementów (np. bez guzika, suwaka)
– Bez zmechacenia
– Ze śladami dużego zużycia/bardzo zniszczona
– Bielizna (z wyjątkiem całkowicie nowej)
– Kostiumy kąpielowe