E-commerce nabiera rozpędu
Od lat dynamika globalnej wymiany handlowej utrzymuje się na wysokim poziomie. Wiele wskazuje na to, że ten pozytywny trend będzie nadal się umacniać, co oznacza ogromną szansę dla przedsiębiorców chcących spróbować swoich sił na rynkach zewnętrznych. W dziedzinie ekspansji zagranicznej wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia, szczególnie w Polsce, gdzie firmy nadal nieśmiało otwierają się na zagranicznych partnerów. Równocześnie, mając na uwadze potencjał eksportowy drzemiący w nadwiślańskiej gospodarce, należy spodziewać się prawdziwej rewolucji w rodzimym sektorze e-commerce. Szacowana wartość polskiego rynku e-commerce wynosi już teraz 7,5 miliarda euro – 12% wszystkich polskich przedsiębiorstw sprzedaje online. Blisko 1/5 z nich (16%) sprzedaje online swoje produkty za granicę, do pozostałych krajów Unii Europejskiej oraz reszty świata.
Polskie przedsiębiorstwa mają jednak wciąż sporo do nadrobienia, szczególnie na tle innych rynków Unii Europejskiej, gdzie średni udział przedsiębiorstw sprzedających online wynosi 20%*. Co więc powinny zrobić polskie firmy?
Zobacz również
Lokalne firmy otwierające swoją działalność na handel transgraniczny, często obawiają się dodatkowych komplikacji, takich jak np. obsługa logistyczna. Ten obszar uznawany jest za barierę przez 27% przebadanych firm sprzedających online w Polsce. Równocześnie, problemy z płatnościami są istotną przeszkodą dla 17% polskich przedsiębiorców**.
“W PayPal wierzymy w potegę potencjału handlu transgranicznego – nawet wśród bardzo małych firm i start-upów” – mówi Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. “Te firmy wiedzą, że wejście na globalne rynki może gwałtownie zwiększy ich sprzedaż, ale jednocześnie wiele z nich nie wie od czego zacząć. Właśnie dlatego stworzyliśmy polską wersję PayPal PassPort – całkowicie darmowej i łatwo dostępnej platformy internetowej, która dostarcza polskim sprzedawcom niezbędnych informacji oraz narzędzi wspierających wejście na zagraniczne (nawet najbardziej egzotyczne) rynki.”
PayPal PassPort jest platformą dla polskich przedsiębiorstw, która udostępnia informacje na temat sprzedaży produktów i usług za granicą. Zawiera przy tym narzędzia takie jak interaktywny kalkulator, kontakty do właściwych, lokalnych organizacji kupieckich, informacje odnośnie kosztów wysyłki do wybranych krajów, trendy, kalendarze świąt, najlepsze praktyki na wybranych rykach, a także dane z raportów. Informacje przekazane są w przystępnej formie i w języku polskim. Platforma jest dostępna dla wszystkich – nie trzeba być klientem PayPal, by z niej skorzystać.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Handel ponad granicami
Rosnąca grupa kupujących transgranicznie i szukających w Polsce najlepszych ofert, jest naprawdę międzynarodowa. Zgodnie z danymi PayPal, Top 10 państw, których mieszkańcy najczęściej kupują online w Polsce to: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Francja Włochy, Kanada, Australia, Hiszpania i Holandia oraz Szwecja.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podobnie jak w przypadku krajowych e-zakupów, kupujący transgranicznie w Polsce są przede wszystkim zainteresowani modą i elektroniką, rozrywką online, edukacją, podróżami, zabawkami oraz produktami związanymi z hobby.
“Dzięki PayPal PassPort możesz sprawdzić interaktywny kalkulator kosztów przesyłki i najważniejsze trendy kształtujące e-commerce na zagranicznych rynkach” – komentuje Matt Komorowski. – “Co więcej, interaktywna platforma pokazuje najważniejsze wyróżniki lokalnego handlu (np. kalendarz lokalnych świąt, które wpływają na wzmożenie sprzedaży w każdym kraju) oraz wiedzę niezbędną w dopasowywaniu strategii biznesowej tak, by odpowiadała na bieżące potrzeby konsumentów. Platforma daje również dostęp do najlepszych praktyk, którymi dzielą się lokalni przedsiębiorcy.”
W ramach PayPal Passport, kilka polskich firm, które odniosły znaczący sukces, również w kontekście handlu transgranicznego, podzieliło się swoimi historiami. Wiele z nich, jak np. G2A bądź PIXERS, rozpoczęły swoją przygodę z e-commerce jako niewielkie, lokalne firmy, które w drodze do rozwoju międzynarodowego musiały zmierzyć się z licznymi przeszkodami. Obecnie, dzięki inwestycji w zlokalizowaną obsługę klientów oraz we współpracy z zaufanymi partnerami, z sukcesem działają na wielu międzynarodowych rynkach.
“Kiedy zaczynaliśmy naszą działalność w małym polskim mieście, mieliśmy trudności w nawiązaniu kontaktów z developerami” – komentuje Bob Voermans, Executive Vice President Global Payment w G2A. “Nie chcieliśmy mieć podobnych trudności w przypadku dostawcy płatności. Decyzja o wprowadzeniu płatności przez PayPal na naszej platformie przyszła łatwo. Nasi konsumenci chcieli płacić przez PayPal i z przyjemnością udostępniliśmy im tę możliwość. Wiele z nich, szczególnie z USA oraz Zachodniej Europy naprawdę wymagało PayPal jako opcji płatności.”
“Postawiliśmy na PayPal ponieważ od samego początku naszym celem była sprzedaż globalna i dotarcie do nawet najbardziej egzotycznych rynków” – mówi Maciej Białek, CEO w PIXERS. PIXERS w ciągu 6 lat wydrukował ponad 15,5 miliona metrów kwadratowych tapet, naklejek i obrazów ściennych. Co ważniejsze, produkty te zostały zakupione przez klientów z całego świata. Ostatnio PIXERS koncentruje się na rozwinięciu sprzedaży na rynkach skandynawskich, a w niedalekiej przyszłości zamierza podbić Turcję, Japonię, Chiny i Indie, a także rynki Azji Południowo-Wschodniej. „Następnie, planujemy szturmem wkroczyć na rynek afrykański” – dodaje Białek.
Platforma PayPal PassPort jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych handlem transgranicznym pod linkiem PayPal PassPort.