Jakie funkcje posiada dobra platforma e-commerce B2B?
Chociaż na rynku istnieje wiele sklepów online, tylko część z nich jest dopasowana do wszystkich potrzeb modelu B2B. Odpowiednie rozwiązanie powinno posiadać szereg funkcji z uwagi na:
Zarządzanie kontem i zamówieniami:
Zobacz również
- możliwość przypisania klientowi dedykowanego przedstawiciela handlowego,
- konto firmowe obsługujące wielu kupujących, którzy mają swoje role i uprawnienia,
- oddzielne katalogi dla poszczególnych grup klientów (szczególnie istotne w modelu B2B2C),
- możliwość składania zapytań o wycenę bezpośrednio z poziomu koszyka,
- opcja pre-order zamówień (klienci mogą składać zamówienia na towary, które pojawią się w ofercie) i re-order (możliwość szybkiego zamówienia produktów z poprzednich zamówień),
- składanie zamówień za pomocą plików z excela.
Płatność:
- transakcje kredytowe (zamówienia na kredyt, w których właściciel sklepu może zarządzać warunkami zakupu, minimalnymi i maksymalnymi limitami oraz wprowadzaniem ograniczeń kredytowych dla poszczególnych klientów. Ułatwia to monitorowanie danych kredytowych i określanie limitów).
Logistykę:
- zautomatyzowanie podstawowych procesów wysyłki (dzięki narzędziom ułatwiającym organizację załadunku i wysyłki produktów oraz zastosowania unikalnych reguł ich alokacji).
Wsparcie ekspansji zagranicznej:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- dla niektórych klientów dodatkowo ważne jest to, aby platforma w ramach jednej instalacji umożliwiała obsługę w wielu językach i walutach, co ułatwia proces ekspansji międzynarodowej.
Jakie korzyści przynosi platforma e-commerce B2B?
Wdrożenie platformy e-commerce niesie za sobą szereg korzyści. W szczególności centralizację i automatyzację procesów biznesowych, a tym samym:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- szansę na pozyskanie nowych klientów,
- skuteczniejszą sprzedaż dzięki personalizacji ofert jakie daje nam platforma,
- niższe koszty prowadzenia działalności,
- konsolidację i customizację posiadających już systemów,
- szybki dostęp do pełnej oferty dla klientów,
- możliwość precyzyjnego analizowania wyników,
- wykorzystanie efektu ROPO (poszukiwanie informacji o produktu online celem zakupu offline), poprzez dostarczenie klientom informacji na temat produktów, które zamierzają zakupić stacjonarnie,
- wspieranie działań marketingowych partnerów biznesowych.
Ekspansja przez e-commerce
Dla firm, które działają na wielu rynkach, e-commerce jest szansą na maksymalizację zysków ze sprzedaży. Dzięki scentralizowanej informacji produktowej, zatrudnianie dużej liczby pracowników w lokalnych oddziałach nie jest konieczne.
Z kolei ci, którzy dopiero planują ekspansję, mogą z powodzeniem wykorzystać możliwości e-commerce do testowania nowych rynków. Otwarcie sprzedaży online to okazja do wysondowania potencjału firmy w danym miejscu bez dużych nakładów finansowych.
Od czego zacząć budowanie platformy e-commerce B2B?
Najważniejszym wyborem przy podjęciu decyzji o sprzedaży online jest znalezienie właściwego partnera biznesowego. Nawet poprawne wdrożenie profesjonalnej platformy nie przyniesie oczekiwanych korzyści w sytuacji, w której rozwiązanie nie jest dobrze dobrane. Właściwy wybór narzędzi i mechanizmów powinna poprzedzać dogłębna analiza organizacji, która pozwoli na poznanie jej rzeczywistych potrzeb. Jeśli więc chcemy uniknąć falstartu, poświęćmy maksymalnie dużą ilość czasu na dobranie partnera technologicznego i weryfikację biznesu, które są kluczem do sukcesu.
Tworząc platformę, musimy wiedzieć, dla kogo ona powstaje i w jaki sposób konsumenci będą z niej korzystać. W odpowiedzi na to pomoże stworzenie profilu idealnego klienta.
Dodatkowo, już na wstępie warto zastanowić się, jak mierzyć sukces wdrożenia. Do tego potrzebne jest określenie kluczowych KPI sprzedaży.
Czy stworzenie funkcjonalnej platformy B2B w 2 tygodnie jest możliwe?
I tak, i nie. Jeśli biznes opiera się na kilku produktach i mamy pewność, że to się nie zmieni, można skorzystać z szybkiego wdrożenia bez uprzedniej, długotrwałej analizy. Kiedy jednak zależy nam na inwestycji, która realnie przyczyni się do długofalowego rozwoju firmy, lepiej poświęcić więcej czasu, wdrażając platformę adekwatną do potrzeb. Poza wszystkimi, wyżej wymienionymi funkcjami, każda dobra platforma powinna przede wszystkim dostosowywać swoje działanie do rosnącej ilości danych i nowych użytkowników.
Jednorazowe rozwiązania mogą okazać się dobre dla małych firm, choć w momencie, gdy biznes się rozwija, stają one przed koniecznością postawienia nowego systemu, bogatszego o dodatkowe rozszerzenia. To wiąże się z dodatkowymi kosztami. Dlatego podejmując decyzję o rozpoczęciu sprzedaży online, dobrze zadać sobie pytanie, czy zależy nam na jednorazowym rozwiązaniu, czy takim, z którym realnie rozwiniemy markę i zwiększymy sprzedaż, ale będziemy jednocześnie gotowi na dynamicznie zmieniające się środowisko sprzedaży (jak chociażby zmieniające się trendy, zachowania klientów czy nowe technologie).