Black Friday przyciąga coraz więcej chętnych
W tym roku Black Friday przypada na 29 listopada. Wiele sklepów decyduje się jednak na wydłużenie swoich promocji nawet do dwóch tygodni. Eksperci PMR Market Experts na początku listopada sprawdzili, ilu Polaków zamierza stać się łowcą okazji. Okazuje się, że jest to ponad połowa (54%) polskiego społeczeństwa.
– Zbadaliśmy, czy coroczne święto zakupów zyskuje w Polsce stałych fanów. Nasze badanie wykazało, że aż 84% osób, które skorzystały z rabatów rok temu, planuje to powtórzyć, podczas gdy 14% jeszcze się waha. Natomiast z osób, które w 2023 roku nie brały udziału w wyprzedażach, 30% zamierza to zrobić, a kolejne 52% nada to rozważa. To pokazuje, że akcje promocyjne mają potencjał wzrostu, przyciągając coraz więcej nowych klientów – mówi Agnieszka Figiel, Principal Research Executive w PMR Market Experts.
Zobacz również
Młodsi konsumenci w czołówce
Kolejnym interesującym wnioskiem z badania jest to, że z promocji najchętniej korzystają osoby do 44. roku życia, a szczególną popularnością cieszą się wśród najmłodszych konsumentów. Dane wskazują, że aż 66% przedstawicieli Pokolenia Z planuje zakupy podczas czarnopiątkowych wyprzedaży. Wśród Millenialsów 61% zamierza skorzystać z promocji w 2024 roku, co oznacza wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2023. Starsze grupy, takie jak Pokolenie X (1965-1980) i Baby Boomers (1946-1964), rzadziej planują uczestniczyć w zakupowym szaleństwie. Ich przewidywany udział w tym roku to odpowiednio 45% i 37% konsumentów.
Zakupowe szaleństwo przenosi się do sieci
Polacy podczas Black Friday coraz śmielej wybierają sklepy online. W 2024 roku aż 48% konsumentów planuje robić zakupy wyłącznie w sieci, 37% zamierza korzystać zarówno z ofert sklepów internetowych, jak i stacjonarnych, a jedynie 15% pozostanie wiernych wyłącznie tradycyjnym punktom.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Młodsi konsumenci, szczególnie z Pokolenia Z, zdecydowanie preferują łowy w sklepach internetowych (77%) zamiast na platformach typu Allegro (48%). Liderami w korzystaniu z tych drugich są natomiast Millenialsi – zakupy tam podczas tegorocznego Czarnego Piątku planuje 61%. Różnice w preferencjach między pokoleniami są więc wyraźnie widoczne – dodaje Agnieszka Figiel.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po co konsumentom Black Friday?
Czarnopiątkowe rabaty to dla wielu Polaków doskonała okazja, by zaoszczędzić, zwłaszcza na świątecznych prezentach — tak zadeklarowało aż 73% respondentów. Osoby poniżej 28. roku życia wykorzystują ten czas również do zakupu prezentów na cały rok (58%) oraz produktów na zapas (64%). Z kolei przedstawiciele pokolenia Baby Boomers często przeznaczają Black Friday na nabycie rzeczy, na które normalnie nie mogliby sobie pozwolić (62%).
Duża ostrożność kupujących
Mimo entuzjazmu wobec wyprzedaży, Polacy podchodzą do promocji z ostrożnością. Aż 58% dokładnie planuje swoje zakupy, a 76% wcześniej sprawdza ceny, aby upewnić się, że oferowane zniżki są prawdziwe i faktycznie opłacalne. Starsze osoby, zwłaszcza z pokolenia Baby Boomers, częściej skrupulatnie przygotowują się do zakupów (68%). Natomiast młodsze roczniki raczej wybierają spontaniczne zakupy — 45% przyznaje się do podejmowania nieprzewidywalnych decyzji.