Jak zachęca Lidl w ramach swojej najnowszej kampanii: „Daj szansę marchewce! Wygląda inaczej, smakuje tak samo. Nie marnuj żywności i wspieraj polskich rolników”. Tymi słowami sieć stara się przekonać konsumentów, że nieperfekcyjne warzywa mają tyle samo smaku i wartości co pozostałe oraz nie należy się ich obawiać. Tym razem Lidl zdecydował się odkupić nieperfekcyjne marchewki od polskiej Grupy Producentów Owoców i Warzyw – POLFARM, z siedzibą w Chwaszczynie, na Kaszubach. Warzywa zostały już prawie spisane przez rynek na straty z uwagi na ich krzywiznę, popękania oraz nieregularne wymiary. Z pomocą przyszedł jednak Lidl.
To już nie pierwsza taka sytuacja, kiedy sieć promuje nieperfekcyjne warzywa. W przeszłości Lidl dwukrotnie wykupił od rolnika krzywe buraki, które ostatecznie zostały przez klientów przyjęte bardzo dobrze i udało się zapobiec ich zmarnowaniu. Klienci mieli możliwość sięgnąć po same nieregularne warzywa, jak i w drugiej odsłonie akcji – po ketchup z krzywych buraków.
Zobacz również
Tego typu kreatywne podejście do niedoskonałości warzyw, bardzo pomaga w ich promocji oraz zwalczaniu marnowania żywności z powodu niedoskonałego wyglądu. W minionych miesiącach Lidl oferował również, ziemniaki które obrodziły w nadmiarze oraz jabłka prosto od sadowników, sprzedawane w dużych, drewnianych skrzyniach. Tego typu działań jest zatem więcej.
Krzywe marchewki pojawią się w sprzedaży już 9 grudnia we wszystkich sklepach Lidl Polska, w cenie 4,99 zł/ 5kg. Sieć zachęca, aby dać im szansę. Duże opakowania marchewki sprawdzą się szczególnie w przypadku dużych rodzin. Natomiast w przypadku mniejszych potrzeb dania i przetwory z wykorzystaniem tego warzywa można z powodzeniem mrozić lub peklować. Warto podkreślić, że warzywa, w tym marchew, są również stosowana jako uzupełnienie diety zwierząt domowych np. psów, królików, świnek morskich, koni i innych.
Doskonały wygląd warzyw, piękny kolor czy regularny kształt to częste przesłanki decydujące o zakupie danego produktu lub jego odrzuceniu w przypadku niespełnienia tych oczekiwań. Niestety wiemy, że klienci wciąż pozostają w tym zakresie bezlitośni, a przecież natura tak nie działa. Sądziliśmy, że i tym razem niedoskonałe warzywa zostaną odrzucone przez rynek, ale szczęśliwie dzięki wspólnej akcji z siecią Lidl Polska uda się uchronić marchewki przed zmarnowaniem. Liczymy, że tego typu działania oprócz zapobieganiu marnowaniu warzyw mają również charakter edukacyjny i że w przyszłości wszyscy spojrzymy na niedoskonałości produktów z większą otwartością. O wyzwaniach związanych z niemarnowaniem niedoskonałych warzyw opowiadaliśmy w jednym z wywiadów. Okazało się, że Lidl dowiedział się o naszych marchewkach i sieć sama zgłosiła się z propozycją współpracy, ponownie wspierając ideę zero waste – komentuje Michał Gulczyński z ulokowanego na Kaszubach POLFARMU.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jakie inne działania w zakresie niemarnowania żywności podejmuje Lidl Polska?
Firma Lidl Polska podkreśla, że w ramach całego łańcucha dostaw optymalizuje zamówienia oraz dostawy żywności w taki sposób, aby na sklepowych półkach znajdowało się dokładnie tyle produktów, ile potrzebują klienci. Dodatkowo, we wszystkich swoich sklepach Lidl Polska prowadzi własny projekt „kupuję, nie marnuję”, który ma na celu wsparcie sprzedaży produktów w pełni wartościowych, ale o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. Przeceny sięgają nawet -70%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Od początku swojej działalności Lidl Polska współpracuje z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności. Wspólnie podejmuje działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności. Uczestniczy także w projekcie jadłodajni Caritas. Sieć każdego roku organizuje wspólnie z partnerami zbiórki żywności dla potrzebujących w sklepach Lidl Polska – tegoroczna edycja świątecznych zbiórek właśnie się zakończyła. Wkrótce poznamy jej wyniki.
Warto także podkreślić, że owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, są przekazywane przez Lidla do dalszej przeróbki na biogaz. Zatem wszystkie działania sieci Lidl Polska dążą do możliwie najlepszych rozwiązań wokół niemarnowania żywności.
Jak wykorzystać marchew w kuchni?
Marchew to niezwykle uniwersalne warzywo, które ma niezliczoną ilość zastosowań – od przecierów, soków i przystawek, przez zupy, dodatki do dań głównych i w końcu po desery oraz przetwory. Sieć Lidl w ramach swojej platformy kuchnialidla.pl podsuwa kulinarne inspiracje na jej wykorzystanie. Wśród propozycji znajduje się między innymi wegański tort marchewkowy lub krem z marchwi, pomarańczy i imbiru z grzankami według Kingi Paruzel– doskonały wybór na zimowe dni. Przepis znajduje się na stronie: kuchnialidla.pl/krem-z-marchwi-pomaranczy-i-imbiru-z-grzankami.
Krzywa marchew będzie dostępna we wszystkich sklepach Lidl Polska od czwartku, 9 grudnia do wyczerpania zapasów.