Wspólna sieć oparta na ORLEN Paczce obejmie ponad 30 tys. punktów odbioru, obniży koszty i zwiększy wygodę klientów.
ORLEN wnosi do współpracy doświadczenie w rozwoju nowoczesnych automatów paczkowych oraz silną markę detaliczną. Poczta Polska – rozwiniętą infrastrukturę doręczeń i codzienną obecność w każdym zakątku kraju oraz ponad 466 lat doświadczenia i tradycji.
Zobacz również
ORLEN Paczka to dziś ponad 14 000 punktów odbioru paczek, w tym ok. 7000 automatów paczkowych.
Poczta Polska natomiast to ponad 20 000 punktów odbioru paczek obejmujących: placówki pocztowe, automaty paczkowe, sklepy Żabka oraz punkty należące do Grupy Eurocash (ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Duży Ben i inne).
– Projekt z Pocztą Polską to naturalny krok w kierunku budowy silnego, krajowego operatora logistycznego. Poprzez rozwój organiczny stworzyliśmy podmiot, który już teraz zapewnia klientom nowoczesne, szeroko dostępne rozwiązania. Wspólnie z Pocztą Polską możliwe będzie skokowe zwiększenie skali działania. Docelowo będzie to ponad 30 tys. punktów odbioru, budując mocną przewagę konkurencyjną. Zgodnie z podpisanym porozumieniem, jeżeli uzgodnione zostaną ostateczne warunki umowy, Poczta Polska będzie mogła nabyć nasze udziały. Środki pozyskane z takiej transakcji zostaną przeznaczone na dalszy rozwój podstawowej działalności Koncernu – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes ORLEN.
Jak zatrzymać pseudowiedzę? [OPINIE]
– Podpisane porozumienie jest najważniejszym punktem naszego Planu Transformacji i początkiem konsolidacji polskiego e-commerce. Razem z ORLEN zbudujemy dużego, krajowego gracza kurierskiego. Dzisiejsze porozumienie dla Poczty Polskiej oznacza początek realizacji kluczowego elementu przyjętej przez nas strategii. To zupełnie normalne, że dwie spółki z udziałami Skarbu Państwa współpracują. W praktyce oznacza to większą skalę, lepszą dostępność i realne korzyści zarówno dla klientów, jak i dla polskiej gospodarki – dodaje Sebastian Mikosz, Prezes Poczty Polskiej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Precyzyjny scenariusz z korzyściami dla obu stron
Porozumienie opisuje scenariusz współpracy obu spółek. W dalszych krokach Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w ORLEN Paczce. W kolejnym do majątku spółki trafią automaty paczkowe należące do Poczty, co pozwoli w krótkim terminie osiągnąć wymierne synergie z połączonych biznesów kurierskich.
Wejście kapitałowe Poczty Polskiej do spółki gwarantuje realizację długoterminowej strategii rozwoju ORLEN Paczki. Obecne wyniki potwierdzają, że wybrany kierunek oparty na najwyższej jakości usług i skoncentrowany na kliencie jest właściwy. Zgodnie z porozumieniem, po zamknięciu transakcji, bazą do dalszego rozwoju będzie zatwierdzona strategia spółki na lata 2025-2028.
Docelowo Poczta Polska będzie mogła nabyć wszystkie udziały ORLEN Paczki. Połączenie kompetencji obu spółek pozwoli wzmocnić krajowy potencjał i wpłynie na poprawę konkurencyjności podmiotu, który będzie dysponował ponad 30 tys. punktów odbioru.
Komentarz eksperta

Konsolidację komentuje Sebastian Błaszkiewicz, head of sales excellence w Univio, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej, Head of Think Thank B2B e-commerce:
Spojrzenie w przyszłość Orlen Paczka: czy Poczta Polska to partner czy zagrożenie?
Rynek automatów paczkowych w Polsce jest wzorem dynamicznego rozwoju, a ekosystem KEP rośnie szybciej niż cała gospodarka. Na koniec I kwartału 2025 r. działało w kraju ponad 54 tysiące urządzeń, a wolumen przesyłek osiągnął ponad 1,2 mld sztuk, rejestrując 17-procentowy wzrost rok do roku.
Operatorzy, zwłaszcza InPost oraz ostatnio Orlen Paczka, inwestują intensywnie w innowacje i cyfrowe modele obsługi, odpowiadając na oczekiwania klientów biznesowych i konsumentów. Orlen Paczka, z siecią ponad 7 tys. maszyn, już dziś stanowi nowoczesną alternatywę i podnosi konkurencyjność rynku, czego potwierdzeniem są wysokie oceny użytkowników oraz nagrody branżowe — między innymi Best Logistic Tool oraz Best of Business Growth przyznanymi przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.
Na tym tle sytuacja Poczty Polskiej wygląda znacznie mniej optymistycznie.
Narodowy operator przez lata zaniedbywał rozwój systemów IT oraz cyfryzację logistyki, funkcjonując na przestarzałej infrastrukturze ocenianej jako ponad 20-letni dług technologiczny. Pracuje dziś nad likwidacją tego długu – w 2024 roku ruszył kosztowny program transformacji cyfrowej, którego wprowadzenie wyceniane jest na ponad 700 mln złotych, z czego kluczowe obszary to zakończenie wdrażanego od ponad ośmiu lat (!) Centralnego Systemu Placówek Pocztowych, modernizacja sortowni, wdrożenie nowych systemów logistycznych oraz HR. Przez najbliższy rok Poczta Polska będzie testować i implementować z partnerami zewnętrznymi gotowe rozwiązania rynkowe.
Niestety, obecna struktura kosztów operacyjnych i zatrudnienia w Poczcie Polskiej odbiega od rynkowych standardów – wynagrodzenia pochłaniają aż 60 proc. kosztów, a dostarczenie jednej paczki kosztuje nawet 9 zł, wobec 5–6 zł u konkurencji. Mimo 100 mln przesyłek rocznie Poczta traci udział w rynku, a wiele operacji pozostaje nierentownych. Dotychczasowe próby wdrożenia nowych systemów IT (audyt z 2024 r.) wykazały, że wydano setki milionów złotych na projekty, które się nie sprawdziły.
W kontekście decyzji strategicznych podejmowanych przez Pocztę Polską nie sposób nie wspomnieć o ostatniej współpracy z chińską platformą e-commerce Temu. Partnerstwo to, mimo jasno deklarowanego celu, budzi poważne wątpliwości z perspektywy interesów polskich firm i rynku. Wielu przedstawicieli branży oraz organizacji, takich jak Izba Gospodarki Elektronicznej, krytykowało ten ruch jako wzmacniający pozycję zagranicznej konkurencji, która jest pod lupą unijnych organów regulacyjnych ze względu na omijanie przepisów, zaniżanie opłat celnych i nieuczciwą konkurencję.
Z mojego punktu widzenia, decyzja o strategicznym wsparciu globalnego gracza, który w znacznym stopniu konkuruje w wątpliwy sposób z polskimi przedsiębiorstwami, stoi w wyraźnej sprzeczności z długofalowym interesem krajowego rynku oraz rozwojem rodzimych firm. Inwestycje i decyzje Poczty Polskiej powinny wzmacniać lokalną konkurencyjność, a nie przyczyniać się do pogłębiania przewagi podmiotów spoza Europy. Ta współpraca pogłębia obawy o priorytety narodowego operatora i wskazuje, jak bardzo niektóre działania mogą odbiegać od oczekiwań polskiego sektora e-commerce.
Dlatego przejęcie Orlen Paczka przez Pocztę Polską budzi moje wątpliwości. Istnieje ryzyko, że zasoby i sprawnie działający model Orlen Paczka zostaną wykorzystane głównie do poprawy rentowności narodowego operatora, co grozi „równaniem w dół” innowacyjności i jakości usług. Dążenie do doskonałości operacyjnej i dalsza skuteczna cyfryzacja może zapewnić polskiemu sektorowi e-commerce dalsze wzrosty i światowy poziom obsługi oraz odpowiednią konkurencyjność rynkową. Rynek przesyłek potrzebuje jednak nie tylko transformacji technologicznej i nowoczesnych modeli dostaw, ale przede wszystkim zdrowej konkurencji i skutecznych inwestycji w kadry oraz cyfrowe procesy. Pozostaje mieć nadzieję, że ta konsolidacja nie oznaczać będzie regresu innowacyjności i jakości.