Podsumowanie 2023 r. i 24 trendy na przyszłość w branży IT od No Fluff Jobs

Portal z ogłoszeniami o pracy No Fluff Jobs ponownie przygotował kalendarz adwentowy, w którym codziennie można zapoznać się z jednym trendem z branży IT lub HR odnotowanym przez ekspertów w ostatnich miesiącach.
O autorze
2 min czytania 2023-12-07

Dowiemy się z niego m.in., że już 43 proc. polskich firm IT wprowadziło dla swoich pracowników ścieżki przebranżowienia lub podnoszenia kompetencji. Jednocześnie można zauważyć wzrost liczby kandydatów aplikujących na niższe stanowiska, niż wynikałoby to z ich kompetencji i doświadczenia.

24 trendy z branży IT okiem ekspertów

W kalendarzu adwentowym No Fluff Jobs codziennie znaleźć można podsumowanie jednego trendu z branży IT lub HR, na który eksperci No Fluff Jobs zwrócili uwagę w minionych miesiącach. Tak samo jak w tradycyjnym kalendarzu adwentowym każdego dnia do 24 grudnia otwiera się jedno okienko, jeśli jednak ktoś jest niecierpliwy i chciałby od razu poznać wszystkie informacje, ma możliwość pobrania pełnej wersji raportu. Z kilkoma przykładowymi trendami można zapoznać się poniżej.

Autodegradacja

W najnowszym opracowaniu według ekspertów No Fluff Jobs wśród kandydatów i kandydatek do pracy w branży IT można zaobserwować tendencję do „autodegradacji”, czyli aplikowania na stanowiska niższe, niż wynikałoby to z ich doświadczenia zawodowego i kompetencji.

Od początku lata obserwujemy rekordy w liczbach aplikacji na poszczególne stanowiska. To pokłosie zwolnień, kryzysu i zamykanych projektów. Z powodu tej nadwyżki kandydatów i kandydatek aż 40,5 proc. osób z doświadczeniem seniorskim oraz 39,1 proc. o średnim doświadczeniu deklaruje, że aplikuje na stanowiska o niższym poziomie doświadczenia niż aktualnie posiadany. Dla pracodawców to wyzwanie – z jednej strony mogą liczyć na więcej jakościowych kandydatów/kandydatek o wysokich kwalifikacjach. Z drugiej – te osoby będą chciały jak najszybciej zbliżyć się do poziomu dotychczasowych zarobków – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podnoszenie kwalifikacji

Według szacunków analityków ⅓ umiejętności, które były nam przydatne jeszcze kilka lat temu, wkrótce zupełnie straci znaczenie, natomiast zakres kompetencji potrzebnych do wykonywania pracy co roku zwiększa się o 10 proc. Z tych powodów już 43 proc. polskich przedsiębiorstw z sektora technologicznego wprowadziło ścieżki upskillingu lub reskillingu dla swoich pracowników i pracowniczek.

AI w pracy i w rekrutacji

Dobrym przykładem rozwoju kompetencji jest wprowadzenie technologii sztucznej inteligencji. Jak wynika z danych No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami o pracy, już połowa polskich firm IT pozwala pracownikom i pracowniczkom korzystać z narzędzi AI w codziennej pracy. W procesach rekrutacji z jej pomocy korzysta aż 60 proc. rekruterów i rekruterek.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co dalej z zatrudnianiem na B2B?

W opracowaniu możemy również poczytać o zmianach, które mogą dotknąć branżę w przypadku wprowadzenia przez Unię Europejską ograniczeń możliwości zatrudniania pracowników na kontrakcie B2B, jeśli praca nosi znamiona etatu. W IT pracę freelancera, najczęściej w formie umowy B2B, wybiera ponad 78 proc. specjalistów i specjalistek, głównie ze względu na elastyczność i lepsze warunki finansowe. Firmy IT także wolą oferować ten rodzaj zatrudnienia, ponieważ pozwala im ponosić niższe koszty i jednocześnie oferować atrakcyjne zarobki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zetki nie chcą aplikować na oferty bez widełek wynagrodzeń

Eksperci i ekspertki No Fluff Jobs zwrócili również uwagę na konieczność dostosowania się firm do zmian wynikających z wejścia na rynek pracy osób z pokolenia Z, czyli urodzonych między 1997 a 2012 r. Temat wynagrodzeń jest dla nich ważny i nie stanowi tabu – aż 85 proc. deklaruje, że to mało prawdopodobne, by zaaplikowali na ofertę pracy bez podanego zakresu wynagrodzenia. Przy wyborze miejsca pracy zwracają też uwagę na wartości firmy, z którymi mogą się utożsamiać, elastyczność i dbanie o work-life balance, ale także działania pracodawców na rzecz środowiska oraz programy wspierające mniejszości.