Coraz mniejsza jest grupa Polaków twierdzących, że w ogóle nie interesują się sportem, powiększa się za to grupa miłośników sportu.
Zainteresowanie Polaków sportem
Zobacz również
W porównaniu z ubiegłym rokiem o 3 p.p. wzrosło zainteresowanie piłką nożną, dzięki czemu piłka nożna znowu jest numerem jeden – w ubiegłym roku na pierwszym miejscu najpopularniejszych dyscyplin były skoki narciarskie.
Najbardziej popularne dyscypliny sportowe (2019 versus 2020)
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie i znajomość sportowców
Najważniejszym wydarzeniem sportowym, zdaniem Polaków, było zwycięstwo Igi Świątek w tenisowym turnieju Wielkiego Szlema na kortach Rolanda Garrosa – 70% badanych wskazało to osiągnięcie za najważniejsze. Nieco mniej – 67% wskazań miało zdobycie przez Roberta Lewandowskiego nagrody Piłkarza Roku FIFA, trzecim najważniejszym wydarzeniem (66% wskazań) było zwycięstwo Dawida Kubackiego w klasyfikacji końcowej 68. Turnieju Czterech Skoczni.
Którzy sportowcy najbardziej zyskali na znajomości w ubiegłym roku?
Patrząc na znajomość wspomaganą zdecydowanie najwyższy wzrost odnotowała Iga Świątek (skok o 13 p.p. z 20% na 33%). Sportowcem, który również odnotował skok znajomości powyżej 10 p.p. jest Dawid Kubacki (skok o 11 p.p. z 44% na 55%).
Postrzeganie sponsoringu sportu
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł również odsetek osób, które uważają, że sponsoring ma pozytywny wpływ na rozwój polskiego sportu. Więcej Polaków, niż jeszcze w ubiegłym roku, przyznaje, że chętniej kupuje produkty firm, które sponsorują sport (45% w 2020 versus 39% w 2019) oraz tych, którzy korzystniej oceniają firmy sponsorujące (55% w 2020 versus 48% w 2019).
Najbardziej znanymi sponsorami sportu (znajomość spontaniczna) są firmy: PKN Orlen, Adidas, Nike, Coca-Cola i Lotos.
Najbardziej znani sponsorzy sportu (2018-2019-2020)
– W roku „pandemicznym” wyraźnie widać większe zainteresowanie sportem wśród Polaków. Może wynikać to z faktu, że przez lockdown czy wszelkie obostrzenia wachlarz możliwości spędzania wolnego czasu się istotnie skurczył. Poza tym, byliśmy zmuszeni dużą część czasu spędzać w domu, gdzie możliwości rozrywki są ograniczone. Wzrósł szczególnie odsetek osób twierdzących, że trochę interesują się sportem, co by oznaczało, że ci, którzy do tej pory nie znajdowali czasu na śledzenie rozgrywek, teraz ten czas znaleźli, być może też pod wpływem osób, z którymi mieszkają. Pozytywną informacją dla sponsorów jest to, że Polacy coraz bardziej doceniają ich zaangażowanie w rozwój polskiego sportu. Ten rok był dla firm z wielu branż niełatwy, być może stąd większe uznanie kibiców w kierunku marek sponsorujących – komentuje Agnieszka Doktorska z ARC Rynek i Opinia, kierowniczka projektu Sponsoring Monitor.