Polacy powracają do biur, ale czy wrócą do publicznego transportu miejskiego?

O autorze
3 min czytania 2021-08-10

Kolejne firmy planują powroty swoich pracowników z pracy zdalnej do biura. Ale czy pracownicy wrócą do podróżowania komunikacją miejską? Pandemia znacząco zmieniła nasze podejście do transportu miejskiego. Według ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego[1] istnieje duża szansa, że zmiana nawyków transportowych może okazać się trwała dla dużego odsetka osób. Mimo że przewoźnicy dbają o to, by pojazdy były zdezynfekowane i jak najbardziej bezpieczne, wielu z nas, zachowując szczególną ostrożność, rezygnuje z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu. Z badania portalu jakdojade.pl[2] wynika, że aż 20 proc. Polaków korzysta z samochodu częściej niż przed pandemią, a 30 proc. z nich częściowo ograniczyło lub całkowicie odrzuciło podróże środkami transportu miejskiego.


Czy kończy się era home office?

Wielu Polaków podczas pandemii zmieniło swój tryb pracy. Według badania Finansowy Barometr ING[3] około 8 mln Polaków wykonuje obecnie pracę zdalną. Badanie wskazuje także, że wiele firm, których pracownicy przeszli na home office, deklaruje, że taki model pracy jest dla nich zadowalający i planuje wykorzystywać go również po pandemii. Jednak już w modelu hybrydowym, czyli w połączeniu pracy z biura i z domu. Jednocześnie 28 proc. pracowników, którzy obecnie mają możliwość wykonywania pracy zdalnej, oczekuje, że po zakończeniu pandemii będzie pracować wyłącznie z biura, a 24 proc. z nich twierdzi, że będzie pracować z domu średnio mniej niż jeden dzień na tydzień w skali miesiąca. Niemal co piąty pracownik (19 proc.)  sądzi, że home office nadal będzie dominować w ponad 60 proc. jego czasu pracy. Mimo małej popularności pracy w domu przed pandemią – w nowej rzeczywistości wielu Polaków przyzwyczaiło się do tego systemu pracy i nie chce z niego rezygnować.

Transport w „nowej normalności”

Według badania jakdojade.pl co piąty Polak korzysta obecnie z samochodu częściej niż przed pandemią. 22 proc. respondentów korzysta z transportu miejskiego rzadziej niż przed pandemią, a 8 proc. całkowicie zrezygnowało z tego rodzaju podróży. Jednocześnie aż połowa badanych w ogóle nie zmieniła swoich dotychczasowych przyzwyczajeń. Tracą również koleje pasażerskie, które odnotowują o 37% gorszy wynik niż rok wcześniej [4]. Natomiast z badania „Wynajem krótkoterminowy w oczach Polaków” wykonanego przez SW Research na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że 23 proc. Polaków wynajęłoby samochód z wypożyczalni aut (Rent a Car) ze względu na obawy związane z korzystaniem z masowych środków transportu. Badanie pokazuje też, że 31 proc. badanych skorzystałoby z wynajmu krótkoterminowego auta ze względu na swoje bezpieczeństwo – szczególnie związane z sytuacją pandemiczną. Polacy postrzegają także wynajem samochodu z wypożyczalni jako bezpieczne rozwiązanie na czas pandemii.

– Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że ponad trzech na dziesięciu Polaków wynajęłoby auto właśnie ze względu na bezpieczeństwo związane z sytuacją pandemiczną. Od początku pandemii szczególnie dbamy, aby oferowane do wynajmu auta w wypożyczalniach były odpowiednio przygotowane pod względem sanitarnym w kontekście COVID-19. Każda osoba, która decyduje się na wynajem auta z firmy oferującej wynajem krótkoterminowy (Rent a Car), może mieć pewność, że wybrany z całej gamy pojazdów samochód, jest bezpieczny pod względem sanitarnym i odpowiednio przygotowany do jazdy. Nie tylko pod względem wymogów związanych z pandemią, ale również z punktu widzenia bezpieczeństwa i wygody użytkownika. Nasze auta są regularnie serwisowane w ASO i naprawiane wyłącznie w renomowanych warsztatach. Pojazdy oferowane do wynajmu w wypożyczalniach są zazwyczaj nowe lub niemalże nowe fabrycznie, ich wiek nie przekracza z reguły 2 lat. Klienci mogą również liczyć na całodobowe wsparcie techniczne oraz pomoc assistance  – mówi Maciej Tórz, członek Zarządu PZWLP, prezes Rentis SA.  

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podróże służbowe

Pandemia jeszcze się nie skończyła, ale firmy uruchamiają ponownie możliwość podróży służbowych. W sytuacji, gdy staramy się unikać transportu publicznego, idealnym rozwiązaniem może okazać się właśnie wynajem krótkoterminowy samochodu z wypożyczalni. Decyzję na temat wyboru środka transportu często podejmuje pracodawca, który go opłaca. Jednocześnie, to rolą pracodawcy jest zadbanie o bezpieczeństwo pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych. Według badania PZWLP 18 proc. Polaków korzystało z wynajmu krótkoterminowego samochodu właśnie w przypadku podróży służbowych. Respondenci wskazali także, że decydując się na tego typu rozwiązania, cenią sobie bezpieczeństwo nie tylko pod względem COVID-19, ale również stanu pojazdu. 27% Polaków wśród zalet wynajmu auta z wypożyczalni (Rent a Car) wymienia właśnie sprawdzony, niezawodny, serwisowany samochód.

– W związku z sytuacją pandemiczną odsetek firm, które korzystają z wynajmu krótkoterminowego samochodu z wypożyczalni na potrzeby podróży służbowych, może się zwiększać. Jest to także korzystne rozwiązanie w przypadku czasowego zwiększania floty firmy, czy też dostosowywania rodzaju pojazdów do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie ważne w przypadku sezonowych projektów. Rozwiązania proponowane przez firmy oferujące wynajem krótkoterminowy samochodów są także sposobem na optymalizację finansów firmy – koszty wynajmu są zawsze, dzięki czemu łatwo zaplanować wydatki na transport firmowy – mówi Paweł Piórkowski, członek Zarządu PZWLP, prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak pokazują badania – pandemia zmieniła nasze podejście do wielu sfer życia – w tym również do sposobu, w jaki podróżujemy. Polacy powracający do biur chcą czuć się bezpiecznie w drodze do pracy, a osoby, które zostają na home office i niejako „odmiejscowiły” lokalizację, w której pracują, zmieniły swoje postrzeganie wykorzystywania transportu – również służbowego. Bezpieczeństwo stało się priorytetem, a Polacy zwracają większą uwagę na sposób, w jaki się przemieszczają.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

[1] https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-03-13/komunikacja-miejska-po-pandemii-czy-pasazerowie-wroca-do-tramwajow-i-autobusow/

[2] https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/koronawirus-polacy-wroca-do-samochodow-68721.html

[3] https://www.ing.pl/_fileserver/item/pkse0py

[4] https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/koronawirus-co-dalej-z-transportem-publicznym-68634.html