Polak lubi SMS-y bardziej niż przeciętny Europejczyk. 
Potencjał dla biznesu w Polsce?

Przeciętny Polak komunikuje się za pomocą SMS-ów częściej niż przeciętny Europejczyk – wynika z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2015 roku” wydanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Wysoka popularność SMS-ów w naszym kraju to dobra wiadomość dla firm i marketerów.
O autorze
3 min czytania 2016-08-22

Według danych przywoływanych przez UKE przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła 83 SMS-y miesięcznie. To znacznie więcej od unijnej średniej wynoszącej 68 wiadomości. Na czele zestawienia znalazła się Francja, gdzie przeciętny użytkownik w ciągu miesiąca wysyła aż 255 wiadomości. Co ciekawe, kraje takie jak Włochy, Niemcy i Hiszpania znalazły się na końcu zestawienia. Przeciętny użytkownik komórki w Niemczech wysyła zaledwie 12 SMS-ów w ciągu miesiąca, a w Hiszpanii – 3 wiadomości.

Jesteśmy jednym z największych rynków w Europie, z dużym potencjałem, a popularność SMS-a to bardzo dobra wiadomość dla kreatywnych marketerów, którzy mają pomysł, jak mądrze to wykorzystać – zauważa Andrzej Ogonowski, PR & Marketing Director w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki SMS. – W dodatku, jak pokazały wyniki badania Ipsos, Polacy są otwarci na otrzymywanie wiadomości handlowych na telefon i wskazują SMS jako ich najlepszą formę.

Czy nasz rodzimy biznes potrafi wykorzystać oba te bonusy: duży potencjał ludnościowy Polski oraz sympatię Polaków do wiadomości SMS? – W handlu czy usługach komunikacja jest rzeczą kluczową. Ale kiedy spojrzymy na porównanie: sklepy stacjonarne vs e-commerce, widać wyraźnie, że sklepy stacjonarne komunikują się bardziej – mówi Paweł Tkaczyk, CEO Midea.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Według badania „Komunikacja mobilna w biznesie” przeprowadzonego przez Ipsos Polska na zlecenie SMSAPI.pl niemal 62% sklepów stacjonarnych wysyłało ogólne oferty handlowe do własnej bazy klientów. Sklepy stacjonarne często stosowały także spersonalizowany przekaz – takie oferty rozsyłało do własnej bazy klientów niespełna 47% z nich. Mniej popularna była natomiast akwizycja, którą stosowało nieco ponad 13% sklepów. Wyniki badań Ipsos pokazują też, że 65% sklepów stacjonarnych wysyła powiadomienia do klientów w trakcie realizacji zamówienia bądź rozpatrywania zgłoszenia. Jest to zarazem jedyna forma komunikacji z klientem, którą firmy stacjonarne stosują rzadziej niż przedsiębiorstwa e-commerce.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak widać, z wysyłki powiadomień do klientów korzysta 84% sklepów e-commerce. Jest to statystyka o tyle zrozumiała, że proces zakupowy przez Internet częściej wymaga tego typu potwierdzeń niż w tradycyjnym handlu. Zwraca uwagę niewielki odsetek firm e-commerce wysyłających oferty do własnej bazy klientów. Spersonalizowane oferty rozsyła 22% z nich, a ogólne oferty – już tylko 17,5%. Sklepy e-commerce rzadko stosują też akwizycję. Robi to jedynie 3% z nich. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Chociaż mogłoby się wydawać, że narzędzia do komunikacji mobilnej będą w głównej mierze wykorzystywane przez branżę e-commerce, to nie do końca jest to prawdą – sklepy stacjonarne w większości przypadków nie pozostają w tyle! – komentuje Grzegorz Błażewicz, CEO Sales Manago.   Obrazuje to kierunek wielokanałowości czy automatyzacji marketingu nie tylko w działaniach on-line.

Zgadza się z tym Paweł Tkaczyk: Sklepy internetowe mają trochę do nadrobienia w kwestii komunikacji z klientami. 

Jak więc zachęcić branżę e-commerce (i nie tylko) do aktywniejszego korzystania z możliwości, jakie stwarza komunikacja SMS? Pomocna może okazać się garść statystyk.

Przede wszystkim zwraca uwagę bardzo wysoki odsetek otwieralności wiadomości przesyłanych SMS-em. Ponadto imponuje krótki czas, w jakim wiadomość po wysłaniu dociera do adresata, a następnie szybkość, z jaką zostaje odczytana. Co więcej, krótki link wysłany SMS-em zostanie kliknięty przeciętnie w 45 sekund po odczytaniu wiadomości. Jeśli dodamy do tego statystykę pokazującą, że w ciągu dnia średnio 150 razy sięgamy po telefon, otrzymujemy obraz szybkiej i skutecznej komunikacji z klientem.

Pamiętajmy jednak, żeby wysyłając klientom wiadomości SMS, nie popełniać podstawowych błędów – przypomina Andrzej Ogonowski z SMSAPI.pl. – 95% osób nie chce otrzymywać niezamawianych komunikatów, dlatego w komunikacji mobilnej tak ważne jest systematyczne budowanie bazy kontaktów.

Ważnych informacji dla marketerów planujących działania mobilne dostarczają wyniki badania Ipsos Polska dla SMSAPI.pl na temat preferencji konsumentów w zakresie otrzymywania ofert handlowych na telefon. Okazuje się, że 33% Polaków w wieku powyżej 15 lat otrzymuje oferty handlowe na telefon komórkowy. Z kolei 44% badanych dopuszcza możliwość skorzystania z tak dostarczonej oferty.

Biorąc pod uwagę wyniki badań i potencjał, jaki wciąż tkwi w polskim rynku, można się spodziewać, że znaczenie komunikacji mobilnej będzie wzrastać. Jak podkreślają specjaliści, określenia „rok mobile” są już niewystarczające. Możemy już bowiem mówić o dekadzie mobile, która zmusza marketerów do coraz śmielszego stosowania komunikacji mobilnej w strategii marketingowej firmy. – W erze mobile niemożliwe jest niestosowanie narzędzi do komunikacji mobilnej – podsumowuje Grzegorz Błażewicz.