Wydarzenia z udziałem publiczności, czyli emocje na żywo
Polska Liga Esportowa to czołowe polskie rozgrywki esportowe, które powstały w 2017 roku. Rywalizacja w lidze toczy się jednak nie tylko on-line. Ważny dla profesjonalnych graczy jest udział w wydarzeniach z udziałem publiczności. W ubiegłym roku organizatorzy postawili na realizację czterech tego typu turniejów, stawiając na różnorodność i wybór ciekawych miejsc. Pierwsza z imprez została zorganizowana w dniach 31 maja – 2 czerwca w Nadarzynie. Podczas targów Warsaw Game Show zostały rozegrane zawody League of Legends, których triumfatorami zostali zawodnicy devils.one. Dla Diabłów był to udany turniej, jako że w finale rozgrywek znalazła się także akademia organizacji – devils.one Scouting Grounds. Następne wydarzenie przyszło nam zobaczyć zaledwie miesiąc później, 6-7 lipca. Tym razem był to turniej Counter-Strike: Global Offensive, który miał miejsce w studiu telewizyjnym ZPR w Warszawie i szczególnie zapadł w pamięci fanów esportu w Polsce. W finałach sezonu wiosennego 2019 Polskiej Ligi Esportowej Virtus.pro z pokonało ówczesne Aristocracy.
Zobacz również
Wybór kolejnej lokalizacji nie był przypadkowy. Na miejsce zmagań wybrano Poznań Game Arena. Wielkopolskie targi co roku na kilka dni zamieniają się w serce światowego gamingu. O popularności imprezy świadczą padające co roku rekordy odwiedzających – w 2019 roku pojawiło się na niej ponad 75 tysięcy osób. To właśnie tam w dniach 18-20 października odbył się WarmUP PGA 2019, czyli rozgrzewkowy turniej Polskiej Ligi Esportowej. Wzięło w nim udział sześć polskich drużyn, a zwycięzcą zostało x-kom AGO, które w finale pokonało debiutującą w Counter Strike’u organizacje – Wisłę All In! Games. Podczas tej imprezy ogłoszono współpracę z zakładami bukmacherskimi forBET, które ufundowały nagrodę dla MVP turnieju, która wylądowała w rękach jednego z Jastrzębi – Dominika „GruBy” Świderskiego. W ramach kooperacji oferowano także kursy na żywo, dzięki czemu oferta mogła dotrzeć do odbiorców będących widzami rozgrywek. Nie było to jednak jedyne ogłoszone partnerstwo podczas poznańskiej imprezy – na PGA ogłoszono również współpracę Polskiej Ligi Esportowej z G2A.COM.
Efektem tej kooperacji było wydarzenie podsumowujące rok 2019 w Polskiej Lidze Esportowej, które odbyło się w dniach 7-8 grudnia, w G2A Arena w Jasionce pod Rzeszowem. To najnowocześniejsze na Podkarpaciu centrum wystawienniczo-kongresowe okazało się idealnym miejscem do zorganizowania kolejnej imprezy dla kibiców esportu. Przykładem kreatywnego wykorzystania współpracy był konkurs “Dotknij epickości”, w którym do wygrania był podwójny bilet VIP na wydarzenie, nocleg w hotelu, spotkanie z influencerami oraz zawodnikami, a także przyjazd na miejsce imprezy pojazdem opancerzonym.
Ponadto stojąca za organizacją rozgrywek agencja gamingowa Fantasyexpo przygotowała dla fanów esportu niespodziankę – do walki z polskimi zespołami w Polskiej Lidze Esportowej po raz pierwszy stanęła bowiem drużyna z innego kraju. Wszystko za sprawą bezpośredniego zaproszenia dla iberyjskiego Giants Gaming. Polskie ekipy po raz kolejny udowodniły jednak swoją wartość i nie dały Iberyjczykom szans nawet na finał. W półfinale pokonała ich Actina PACT, która później sięgnęła po mistrzowski tytuł. Udział zagranicznego reprezentanta w rozgrywkach Polskiej Ligi Esportowej pozostał jednak ciekawym, zdaniem wielu udanym eksperymentem, który urozmaicił grę i rywalizację.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Podczas wydarzenia odbywającego się pod Rzeszowem na fanów esportu czekały także inne atrakcje. Widzowie na miejscu oraz przed ekranami w przerwach pomiędzy meczami mogli śledzić dyskusje z różnymi osobistościami polskiego esportu. Byli wśród nich między innymi Janusz „Hayabusa” Kubski, czyli jedna z legend polskiego esportu i ojciec Filipa „NEO” Kubskiego, czy też Marcin „Padre” Kurzawski, właściciel organizacji Actina PACT. Głównymi tematami rozmów były kulisy sceny esportowej, czyli m.in. prowadzenie drużyny, organizowanie samego eventu, czy praca z influencerami. Panele dyskusyjne były ciekawym urozmaiceniem, a także zapewniły atrakcyjność transmisji w przerwach pomiędzy poszczególnymi pojedynkami, dostarczając widzom wielu ciekawych opinii z polskiego świata esportu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Gry dla każdego, czyli większa grupa odbiorców
Polska Liga Esportowa od momentu powstania w 2017 roku była kojarzona przede wszystkim z grami Counter-Strike: Global Offensive oraz League of Legends, które już od lat cieszą się dużym zainteresowaniem. Ten pierwszy tytuł według danych Riot Games codziennie notuje średnio 8 milionów graczy, będąc tym samym najpopularniejszą grą esportową na świecie. Rekord CS:GO w miesięcznej liczbie graczy wynosi z kolei 20 milionów. Organizatorzy Polskiej Ligi Esportowej w tym roku postanowili jednak zrobić kolejny krok naprzód. We współpracy z Epic Games Fantasyexpo zorganizowało eXtremalną rozgrzewkę. Był to profesjonalny turniej Fortnite dla polskich zawodników. Warto wspomnieć, że tytuł ten na świecie zrzesza ponad 250 milionów graczy. Pula nagród polskich rozgrywek zorganizowanych w kooperacji z deweloperem gry wyniosła 32 tysiące złotych.
To jednak nie wszystko, bo w 2019 roku Polska Liga Esportowa została rozszerzona o dwie nowe dywizje. W ramach ligi wirtualni kierowcy mogli konkurować w zmaganiach simracingowych Assetto Corsa, które odzwierciedlają prawdziwą rywalizację na istniejących torach wyścigowych i są obecnie uważane za przyszłość motoryzacji. Kolejnym urozmaiceniem były rozgrywki FIFA 20 11vs11, gdzie każdym zawodnikiem steruje jedna osoba. Jednocześnie z serwerem łączy się więc 22 graczy, a każdy z nich występuje na swojej pozycji. Różne formy rywalizacji są nie tylko urozmaiceniem zmagań w ramach Polskiej Ligi Esportowej, ale także nowym polem do ekspozycji dla marek, które chciałyby dotrzeć do innych grup docelowych, takich jak osoby interesujące się motoryzacją, czy też piłką nożną.
Streamy i media społecznościowe, czyli jak przyciągnąć odbiorców
Polska Liga Esportowa cieszy się zainteresowaniem nie tylko podczas wydarzeń na żywo. Naturalnym środowiskiem dla rozgrywek esportowych jest internet, a zwłaszcza platformy streamingowe typu Twitch. To właśnie tam gromadzą się fani wirtualnej rozrywki, by dopingować swoje ulubione drużyny. Nie inaczej było w 2019 roku. Transmisje z rozgrywek Polskiej Ligi Esportowej w przeciągu 12 miesięcy trwały łącznie ponad 580 godzin. Zmagania najlepszych polskich zespołów zostały wyświetlone 2 843 412 razy, co przełożyło się na 554 473 obejrzanych godzin. Każdy mecz był komentowany przez profesjonalnych i doświadczonych ekspertów, z którymi stale współpracuje Fantasyexpo.
Znani influencerzy, którzy komentują zmagania drużyn, mają swój udział w sukcesie rozgrywek. W tę rolę od lat wciela się między innymi Piotr “Izak” Skowyrski, który jest najpopularniejszym komentatorem i ekspertem CS:GO w Polsce. Na stałe z Polską Ligą Esportową współpracuje także wielu innych twórców internetowych m.in. Paweł „Saju” Pawelczak, Damian „Nervarien” Ziaja czy Radosław „Mad1” Florkowski. Nie tylko pełnią oni rolę ekspertów, ale także mogą pomóc markom w dotarciu do jeszcze większego grona odbiorców. W ramach ligi funkcjonuje również Akademia Casterów, która pomaga odkrywać i rozwijać największe komentatorskie talenty. Ostatnią edycję wygrał Oskar „DeerFluffy” Formella, który następnie wcielił się w rolę hosta sceny podczas turnieju Warm UP PGA oraz grudniowych finałów pod Rzeszowem.
Warto dodać, że popularność rozgrywkom za pośrednictwem swoich mediów społecznościowych zapewniają także drużyny oraz profesjonalni gracze, uczestniczący w zmaganiach. Sukces Polskiej Ligi Esportowej w mediach społecznościowych wynika więc z połączenia komunikacji prowadzonej na kanałach organizatora oraz współpracy z drużynami, zawodnikami i ekspertami w zakresie tworzenia contentu. Łącznie wszystkie treści związane z Polską Ligą Esportową w sieci wygenerowały ponad 18 milionów wyświetleń.
Inwestycja w esport, czyli duże możliwości
Naturalnymi partnerami rozgrywek esportowych są producenci sprzętu komputerowego. W przypadku Polskiej Ligi Esportowej są to takie uznane marki jak Logitech G, LG, czy też Actina. Marki te zapewniły zawodnikom wyposażenie podczas turniejów LANowych. Do odbiorców esportu mogą jednak dotrzeć też firmy z innych branż. Świadczy o tym między innymi współpraca producenta orzeszków Nic Nac’s z Polską Ligą Esportową w ramach rozgrywek League of Legends, które zostały zorganizowane podczas Warsaw Games Show 2019 w Nadarzynie.
Według danych agencji Spicy Mobile, obejmujących polskich graczy po 15. roku życia, aż 42% z nich to osoby w wieku 25-34 lat, natomiast 31% jest w przedziale 35-44 lat. To pokazuje, że oprócz nastolatków grami interesują się także osoby dorosłe – do nich ze swoją ofertą mogą trafić firmy takie jak zakłady bukmacherskie forBET czy też platforma G2A.COM.
Dynamiczny rozwój w połączeniu ze zróżnicowaną grupą docelową sprawiają, że Polska Liga Esportowa jest atrakcyjnym miejscem do promocji dla wielu marek, nastawionych na długofalową współpracę. Już od dawna partnerami rozgrywek są sieć komórkowa PLAY oraz producent sprzętu komputerowego Logitech G. Dla tej pierwszej firmy Polska Liga Esportowa jest kolejnym kanałem kontaktu ze swoimi klientami, natomiast dla drugiej marki to doskonały sposób dotarcia do nowych odbiorców ze swoimi produktami. W 2019 roku ważną rolę odegrała marka LOTTO, która została partnerem tytularnym Dywizji Profesjonalnej oraz wsparła całą Polską Ligę Esportową jako Partner Główny. Marka LOTTO dotychczas kojarzona była z mecenatem sportu i kultury. Wejście w obszar esportu jest wynikiem rozwoju technologicznego firmy. Biznes w Polsce dostrzega potencjał nieustannie rosnącego rynku gamingowego i korzyści wynikające ze współpracy. To pokazuje, że duże firmy dostrzegają, że esportem interesują się osoby w bardzo różnym wieku.
Zależnie od swojego charakteru, firmy mogą dotrzeć do fanów esportu w sposób dopasowany do celów. Gdy marka chce utrwalić w świadomości odbiorców swój produkt, może lokować go podczas transmisji esportowych lub zorganizować konkurs dla fanów esportu. Jeśli chce, by jej logotyp został zapamiętany, możliwe jest umieszczenie go na materiałach graficznych, publikowanych w mediach społecznościowych, czy też umieszczonych bezpośrednio na transmisji. Istnieje również wiele rozwiązań mających na celu realizację celów sprzedażowych. Dużo opcji daje czat, gdzie widzowie na bieżąco komentują rozgrywki. Umożliwia on między innymi automatyczne wysyłanie wiadomości na temat produktów, czy też zachęcających do sprawdzenia oferty. Narzędzie to podlega wielu konfiguracjom, dzięki którym po wpisaniu ustalonej komendy użytkownicy zobaczą określony tekst.
W strategicznej obecności marek w esporcie bardzo ważna jest implementacja do środowiska graczy. Na pozór jest ono hermetyczne i posługuje się specyficznym językiem. Umiejętnie poprowadzona kampania pozwala jednak na zrealizowanie założonych celów, włącznie z pozyskaniem nowych konsumentów, czy też prowadzeniem komunikacji z aktualnymi klientami.