E-sport w Polsce jest zjawiskiem stosunkowo nowym, jednak rozwijającym się w sposób bardzo dynamiczny – zarówno pod kątem organizacyjnym, społecznym jak i ekonomicznym wynika z raportu „Polska Liga Esportowa – 2020”. Jak wskazują autorzy publikacji polski rynek esportu nadal jest w początkowej fazie rozwoju. Na podstawie wszystkich podjętych przez Polską Ligę Esportową działań do końca 2020 r., wyniki oglądalności i reakcje odbiorców przekroczyły w sposób znaczny oczekiwania.
Suma oglądalności Dywizji Mistrzowskiej na kanałach Polsat Games oraz Lotto Dywizji Profesjonalnej na kanałach własnych PLE (w okresie 05.10.2020-06.12.2020).
Główną platformą zmagań jest gra Counter Strike: Global Offensive od wielu lat pozostająca w czołówce gier komputerowych na świecie. Już w pierwszym sezonie rozgrywek po restrukturyzacji Polskiej Ligi Esportowej, w obydwu Dywizjach zarejestrowanych zostało 16 w pełni profesjonalnych organizacji. Suma nagród, o które w jesiennym sezonie 2020 r. walczyli zawodnicy wyniosła 100 000 złotych dla Dywizji Mistrzowskiej i 10 000 złotych dla Lotto Dywizji Profesjonalnej co sprawia, że była to najwyżej opłacana liga gier CS:GO w Polsce w zeszłym roku.
Zobacz również
– Pierwszy sezon Polskiej Ligi Esportowej dał wyraźny sygnał co do aspiracji organizatorów i pokazał potencjał, jaki ma przed sobą e-sport w Polsce. Biorąc pod uwagę pracę, jaką udało się wykonać, od innowacyjnych funkcjonalności i najwyższej jakości produktu, przez szeroką obecność w mediach i serwisach społecznościowych, aż po zaangażowanie drużyn i influencerów uzyskaliśmy imponujące przyrosty, jeśli chodzi o zasięgi i zainteresowanie oferowanymi przez nas rozgrywkami – mówi Paweł Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej. – Z naszej perspektywy w dalszym ciągu trwają prace nad zwiększeniem roli polskiego esportu na arenie międzynarodowej oraz przepustką dla przyszłych zwycięzców Polskiej Ligi Esportowej do międzynarodowych turniejów – dodaje Kowalczyk.
Kolejny dynamiczny rozwój e-sportu
Jak wskazuje raport ,,E-sport 2020. Biznes – Rynek pracy – Edukacja” w 2022 roku wartość rynku e-sportowego na świecie może wynieść około 1,8 mld dolarów (a przy pozytywnym scenariuszu nawet 3,2 mld). Wynika to z faktu, że coraz większe firmy takie jak Amazon czy Google inwestują coraz większe kwoty w branżę. Polska natomiast, pomimo skromniejszych przychodów generowanych przez e-sport, jest jasnym punktem na e-sportowej mapie Europy.
Co równie istotne esport i sport do tej pory były branżami przenikającymi się i bardzo blisko współpracującymi w wielu obszarach. Jak wskazuje Polska Liga Esportowa, esport stał się kolejnym z pól dotarcia do młodszego i atrakcyjnego pokolenia pasjonatów i fanów, a co za tym idzie stanowi genialną platformę wizerunkową i komunikacyjną.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– 2021 r. to rozbudowa rozgrywek o nowe tytuły przy utrzymaniu najlepszych elementów rozgrywek i transmisji docenionych przez branżę i widzów. Planowane jest wprowadzenie I etapu systemu premiowania drużyn za wyniki oraz wspierania ich rozwoju poprzez szkolenia z zakresu marketingu, dzieleniem się know-how z branży mediowej i sportowej – podkreśla Paweł Kowalczyk. – W ramach planowanych działań w kolejnych latach Polska Liga Esportowa zamierza wspierać inicjatywy oddolne, tj. ligi amatorskie, promujące esport jako dyscyplinę sportową, ligi szkolne, regionalne czy biznesowe. Stopniowo będzie także wdrażany system szkolenia dla młodych adeptów esportu, trenerów czy scoutów – podsumowuje Kowalczyk.
Słuchaj podcastu NowyMarketing