Polska w finale globalnej kampanii #MyFreedomDay

14 marca amerykańska telewizja CNN zmobilizuje młodych ludzi z całego świata do udziału w akcji #MyFreedomDay. Jej celem jest zwiększanie świadomości na temat współczesnego niewolnictwa. We współpracy z Kulczyk Foundation stacja przeprowadzi globalną transmisję z przebiegu kampanii w Polsce.
O autorze
3 min czytania 2019-03-14

źródło: Materiały prasowe Kulczyk Foundation 

Na świecie jest obecnie ponad 40 mln niewolników, co czwarty z nich jest dzieckiem. Skala tego problemu jest ogromna i rośnie, dlatego tak ważne jest znaczenie kampanii #MyFreedomDay. Akcja została zainicjowana przez najpopularniejszą na świecie amerykańską stację informacyjną CNN. W jej ramach dziennikarze zadają proste pytanie: „Czym dla Ciebie jest wolność?” i zachęcają uczniów do podzielenia się swoimi odpowiedziami w mediach społecznościowych poprzez komentarze, zdjęcia lub materiały wideo oznaczone hashtagiem #MyFreedomDay. Zeszłoroczna edycja kampanii cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczyli w niej ludzie z ponad 100 krajów, a hashtag #MyFreedomDay został wyświetlony 1,4 miliarda razy na Twitterze i 20 milionów razy na Instagramie.

#MyFreedomDay dowodzi, że młodzież na całym świecie potrafi zmobilizować się, biorąc udział w całodniowej skoordynowanej akcji wsparcia dla osób, które przeszły przez piekło współczesnego niewolnictwa. Od Seulu po Sydney, od Londynu po Los Angeles. CNN spodziewa się, że tysiące uczniów zjednoczą się 14 marca, wzywając do położenia kresu niewolnictwu. Uczniowie z polskiego Poznania przekonali nas, że w ramach swojego zgłoszenia do #MyFreedomDay planują coś naprawdę wielkiego i nie możemy się już doczekać chwili, gdy przekonamy się, co to będzie – mówi Leif Coorlim, redaktor naczelny CNN Freedom Project.

W tym roku akcja może mieć rekordowy zasięg, ponieważ korespondenci CNN International zrelacjonują ten dzień z różnych szkół na całym świecie. Odwiedzą m.in. Hong Kong, Kenię, Koreę Południową, Liban, Wielką Brytanię, a także Polskę. W naszym kraju korespondenci z USA odwiedzą Poznańską Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego. Materiał z tej placówki, w którym stacja na żywo pokaże, jak polscy uczniowie wspierają akcję #MyFreedomDay, będzie transmitowany do 475 milionów gospodarstw domowych w ponad 200 krajach świata.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Cieszę się, że we współpracy z Kulczyk Foundation, stacja CNN International przeprowadzi transmisję z finału akcji #MyFreedomDay w Polsce i to w moim rodzinnym Poznaniu. Dla nas Polaków wolność stanowi najwyższą wartość, dlatego wierzę, że jutro wielu z nas włączy się w akcję i podzieli ze światem swoją interpretacją znaczenia słowa „wolność” – podkreśla Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation.

Specjalna relacja w CNN International, którą poprowadzi dziennikarka Zain Asher, ruszyła 13 marca o godz. 18:30 i jest kontynuowana cały dzień 14 marca. Nie zabraknie w niej materiałów na żywo z innych szkół na świecie biorących udział w projekcie, w których stacja pokaże jak uczniowie, studenci i lokalne społeczności poprzez Facebooka, Twittera (@CNNFreedom), Instagram i dedykowaną zakładkę na stronie CNN (CNN.com/myfreedom) wspierają walkę ze współczesnym niewolnictwem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Polsko-amerykański sojusz przeciwko współczesnemu niewolnictwu na świecie

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kampania #MyFreedomDay w Polsce to tylko część bliskiej współpracy Kulczyk Foundation z amerykańską stacją informacyjną. W marcu premierę na antenie CNN International miał film dokumentalny „Troubled Waters” (tłum. Wzburzone wody), poruszający problem handlu dziećmi w Ghanie. To pierwszy z cyklu reportaży realizowanych przez Dominikę Kulczyk i Kulczyk Foundation z najpopularniejszą na świecie amerykańską stacją informacyjną.

Prapremiera filmu „Troubled Waters” miała miejsce 28 lutego w Londynie. Pokazowi dokumentu towarzyszyła debata z udziałem m.in. Jej Królewskiej Wysokości, księżniczki Yorku Eugenii. Dzień później reportaż został wyemitowany na antenie CNN International. Dokument zawiera unikalną relację z akcji ratowania dzieci na jeziorze Wolta, jak również wstrząsające zeznania handlarza dziećmi oraz osoby, która zdecydowała się sprzedać własne dziecko.

Film jest przykładem dziennikarstwa aktywnie wpływającego na opisywaną rzeczywistość (tzw. impact journalism). Ich istotą jest odsłanianie prawdy w oparciu o relacje bezpośrednich świadków wydarzeń, połączone z osobistym zaangażowaniem reportera w poszukiwanie skutecznego sposobu rozwiązania opisywanych problemów społecznych. W kolejnych odsłonach cyklu, Dominika Kulczyk wraz z ekipą CNN, zapozna widzów z pracą innych organizacji walczących ze współczesnym niewolnictwem.

Cykl jest pierwszą globalną produkcją tej amerykańskiej stacji telewizyjnej, która została zrealizowana z udziałem reporterki z Polski i Europy Środkowej. Jest to efekt wieloletniej pracy Dominiki Kulczyk w zakresie odsłaniania przed szeroką publicznością problemów lokalnych społeczności w krajach rozwijających się. W naszym kraju międzynarodową działalność Kulczyk Foundation ukazuje emitowany od 2014 r. w stacji TVN serial dokumentalny „Efekt Domina”.

Wstyd współczesnego świata

Handel ludźmi, przymusowa praca dzieci czy aranżowane małżeństwa – to bezlitosne twarze współczesnego niewolnictwa. Wobec obojętności dużej części świata z roku na rok skala tego okrutnego zjawiska rośnie. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat niemal 90 milionów osób na całym świecie doświadczyło różnych form niewolnictwa. W tej chwili pozbawionych wolności jest ponad 40 milionów ludzi[2]. Najbardziej szokuje to, że co czwarty współczesny niewolnik to dziecko. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy zyski ze współczesnego niewolnictwa wynoszą 150 mld dolarów rocznie.