Analizowana kategoria obejmuje 7 segmentów: żele pod prysznic i płyny do kąpieli, szampony i żele do ciała (2w1, 3w1), dezodoranty, mleczka i toniki do twarzy, kremy do rąk i ciała, szampony oraz produkty do golenia typu: pianki, żele, kremy, mydła.
Zobacz również
Najbardziej dynamicznie rozwija się segment szamponów i żeli do ciała typu 2w1 lub 3w1, gdzie wzrost wartościowy w analizowanym okresie osiągnął poziom 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Spośród wszystkich badanych segmentów, nabywcy przeznaczyli prawie połowę swoich wydatków z koszyka kosmetyków męskich na dezodoranty męskie, jednakże to segment szamponów żelowych odnotował najwyższy udział wolumenowy w okresie od sierpnia 2014 do lipca 2015 r., równocześnie odnotowując największą dynamikę wzrostu wolumenu w badanym okresie (+23 proc.). Cała kategoria kosmetyków dla mężczyzn wzrosła ilościowo o 5 proc. Warto odnotować, iż dynamiczny wzrost całej kategorii obserwowany jest w ostatnich trzech latach, choć aktualnie dynamika zarówno ilościowa, jak i wartościowa zakupów nieco spadła, choć w dalszym ciągu spodziewany jest trend wzrostowy.
W badanym okresie przeciętni nabywcy zaopatrywali się w kosmetyki dla mężczyzn średnio 4 razy w ciągu roku, ale wydali na nie mniej o 4 proc. niż w analogicznym roku ubiegłym – w sumie 39,3 zł za l/kg. Wraz z obniżką średniej ceny następowały częstsze zakupy (+2 proc.), szczególnie widoczne w segmentach szamponów i żeli do ciała oraz mleczek i toników do twarzy (+7 proc.).
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Podczas pojedynczej wizyty w sklepie koszyk klienta z kosmetykami męskimi wart był 11,50 zł (11,70 zł w roku ubiegłym) i równał się 0,3 l/kg (wzrost wolumenu o 3 proc.). W okresie ostatnich 12 miesięcy wydatki poniesione przez pojedynczego nabywcę na artykuły do pielęgnacji twarzy i ciała przeznaczone dla mężczyzn wzrosły o 1 proc., odzwierciedlając tym samym wzrost zakupionego wolumenu (+5 proc.).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Analizując miejsca zakupów kosmetyków dla mężczyzn, największe znaczenie pod względem udziałów w całej kategorii miały drogerie/perfumerie z udziałem wartościowym 39 proc. i wolumenowym 35 proc. (wzrost wartości o 1,2 proc. i wolumenu o 7,5 proc.). W drugiej kolejności nabywcy dokonywali zakupów w hipermarketach i dyskontach, których udział wartościowy wyniósł kolejno 23 proc. i 16 proc., zaś wolumenowy 22 proc. i 23 proc. W analizowanym okresie klienci hipermarketów wydawali mniej o 6 proc. oraz mniej kupowali o 5 proc. męskich produktów kosmetycznych. Inaczej wygląda sytuacja dyskontów, które mogą się pochwalić najwyższym tempem wzrostu wartości (+18 proc.) i wolumenu (+19 proc.). Pozostałe kanały dystrybucyjne miały marginalne znaczenie, za wyjątkiem supermarketów, których udział wydatków i wolumenu nie przekroczył 12 proc. w omawianej kategorii.
Warto podkreślić, iż kosmetyki dla mężczyzn kupują w najczęściej kobiety (54 proc.), w wieku 30-39 lat, głównie z obszarów wiejskich oraz posiadające średni dochód na osobę 1000-1999 zł. Były one odpowiedzialne za najwyższy wolumen zakupów analizowanych produktów kosmetycznych.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z, prowadzonego w ramach Panelu Gospodarstw Domowych, Panelu Indywidualnego GfK. Jego próbę stanowi 11 tys. respondentów.