Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie w pandemii – wyniki badania Facebooka „State of Small Business”

Z raportu „State of Small Business” wynika, że polskie małe i średnie przedsiębiorstwa radzą sobie lepiej niż większość firm na świecie. Globalnie rośnie odsetek MŚP korzystających z narzędzi cyfrowych, a większość z nich deklaruje, że z nich nie zrezygnuje po ustaniu pandemii.
O autorze
1 min czytania 2021-09-16

Trwająca od półtora roku pandemia odciska silne piętno na gospodarkach, jednak polskie przedsiębiorstwa radzą sobie lepiej niż większość firm na świecie. To kluczowy wniosek, jaki płynie z raportu „State of Small Business” opublikowanego właśnie przez Facebooka. W zrealizowanym w lipcu i sierpniu badaniu, 92 proc. ankietowanych na Facebooku firm zadeklarowało, że nadal prowadzi działalność. To wyraźnie więcej niż średnia światowa wynosząca 82 proc, a także o 8 punktów procentowych więcej niż w poprzednim badaniu zrealizowanym w lutym, w szczycie obostrzeń pandemicznych. Polskie przedsiębiorstwa również rzadziej decydowały się na redukcję zatrudnienia w związku z pandemią. Taką konieczność zadeklarowało 19 proc. firm, podczas gdy średnia światowa to aż 36 proc.

W raporcie daje się także zauważyć z jednej strony poprawę wyników w stosunku do poprzedniej edycji, a z drugiej rosnące zmęczenie pandemią i niepewność odnośnie do przyszłości. 29% polskich przedsiębiorców zaobserwowało zwiększenie obrotów (+12 p.p. w stosunku do badania z lutego) w ostatnich miesiącach, ale jednocześnie 23 proc. ankietowanych przedsiębiorstw (+10 p.p.) spodziewa się problemów z płynnością finansową, a 44 proc. wyraża obawę o popyt na towary i usługi w nadchodzącym okresie (+8 p.p.). Ogółem w Polsce 52 proc. pytanych ma pewność, że ich firma przetrwa kolejne 12 miesięcy. To nieco więcej niż średnia światowa wynosząca 48 proc.

– Już do 88 proc. wzrósł odsetek małych i średnich przedsiębiorstw wykorzystujące narzędzia cyfrowe do reklamy, sprzedaży, kontaktu z klientami, a także analizy swoich wyników czy nawet rekrutowania pracowników. Jednocześnie z raportu jasno wynika, że firmy wykorzystujące do sprzedaży narzędzia cyfrowe lepiej radzą sobie w czasie pandemii, dlatego nie dziwi, że 53 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że ich ucyfrowienie nie zmieni się po zakończeniu pandemii i ustaniu obostrzeń –mówi  Robert Bednarski, Dyrektor na region Europy Środkowo-Wschodniej w Facebooku.

W Polsce 36 proc. ankietowanych firm zadeklarowało, że co najmniej 1/4 sprzedaży zawdzięczają narzędziom cyfrowym. To mniej niż średnia światowa, która w ostatnim badaniu wynosi 46 proc.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ostatnia edycja badania State of Small Business została zrealizowana w lipcu i sierpniu 2021 roku, w 30 krajach, na grupie 35 tysięcy osób kierujących małymi i średnimi firmami. Jest kontynuacją badania rozpoczętego w maju 2020 roku, które ma na celu zrozumienie wyzwań i potrzeb przedsiębiorców w czasie pandemii COVID-19.

Słuchaj podcastu NowyMarketing