Ponad 41% Polaków nie potrafi wskazać najbardziej ekologicznego sektora przemysłu

Parlament Europejski w 2023r. przegłosował regulację przeciwko greenwashingowi dla przedsiębiorców chcących oznaczać swoje produkty „neutralne dla klimatu” i „ekologicznie zrównoważone”. Powoli zabiera się również za kolejny gorący temat „circular washing”. W badaniu przeprowadzonym przez OBTK sprawdziliśmy jakie branże, są przez polskich konsumentów postrzegane za „najbardziej ekologiczne” i wiarygodne komunikacyjnie.
O autorze
2 min czytania 2023-12-12

Lęk klimatyczny i lęk ekologiczny wśród konsumentów zauważalny od kilku lat, ma znaczący wpływ na wzrost ich zainteresowania proekologicznymi działaniami producentów na wielu płaszczyznach – od produkcji, dystrybucji na komunikacji z konsumentami kończąc. Badanie, które przeprowadziliśmy w OBTK pokazało, że 41,6% badanych Polaków, pomimo zwracania uwagi na globalne zagrożenie ocieplanie planety, nadal nie potrafi wybrać branży i sektora przemysłu, które najlepiej przestrzegają zasad zrównoważonej produkcji oraz deklarowanych zasad ekologiczności. Trudno stwierdzić czy to konsumencka niewiedza czy może brak zaufania do firm i tego co komunikują na swój temat.

Eko czy nie eko
Z badania OBTK wynika, że ponad 1/3 respondentów (35,7%) zauważyła działania komunikacyjne marek, ukazujące ich proekologiczne nastawienie, ale aż 27,7% ankietowanych nie zauważyło już takich działań wcale. Z badań wynika również, że kobiety (30,8%) są bardziej wyczulone na przekazy nawiązujące do zrównoważonej produkcji czy bezpieczeństwa dla środowiska niż mężczyźni (24,2%), podobnie jak osoby w wieku 25-34 lat (44,4%) w porównaniu do respondentów 50 lat i starszych (31,4%).
– Lęk klimatyczny i ekologiczny obserwowany wśród konsumentów, o ile z jednej strony jest konkretnym wyzwaniem dla koncernów, mającym wpływ na zmiany wartości firmowych jakimi się legitymizują i działaniami jakie realnie musza podjąć, z drugiej strony jest świetną platformą do jakościowej komunikacji z konsumentami, angażującej i budującej długofalowy „związek” z nimi. Absolutnie należy wejść w
„ekologiczną relację” pamiętając jednocześnie, że greenwashing może ją bezpowrotnie złamać lub na wiele miesięcy załamać wiarygodność w oczach konsumentów.  – mówi Norbert Ofmański z OBTK.

Branże w starciu z ekologicznym wizerunkiem
Badanie OBTK uwzględnia deklaratywne oceny respondentów dotyczące ekologiczności wybranych branż. Najczęściej wskazywaną branżą jako predystynującą do miana „najbardziej ekologicznej” okazało się IT i telekomunikacja (12,6%). Kolejne miejsca zajęły sektory farmaceutyczny (10,1%) oraz odzieżowy/skórzany i włókienniczy (9,8%). Uwagę w wynikach zwraca, nie tylko wspomniane wcześniej aż 41,6% respondentów deklarujących brak pewności co do najbardziej ekologicznej branży, ale również wielkie zaufanie Polaków, którym darzą sektor fashion od lat borykający się z wizerunkiem głównego gracza w zanieczyszczaniu środowiska (zwłaszcza dotyczy to fast fashion). Przedostatnie miejsce zajął sektor motoryzacyjny, który zamyka zestawienie tuż przed sektorem chemicznym.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Niska pozycja sektora motoryzacyjnego w badaniu odzwierciedla długotrwałe wyzwania środowiskowe branży. Interesujące jest, że w kontekście rosnącej elektromobilności, sektor ten stoi przed nowymi wyzwaniami komunikacyjnymi, a przejście na pojazdy elektryczne niesie za sobą nie tylko korzyści, ale i nowe obawy, m.in. takie jak wpływ produkcji i utylizacji akumulatorów na środowisko. To wymaga
od branży motoryzacyjnej nie tylko technologicznej rewolucji, ale i przeformułowania swojej komunikacji wobec kwestii ekologicznych. – mówi Norbert Ofmański z OBTK.

Badanie OBTK rzuca światło także na zróżnicowane podejście konsumentów w zależności od płci, wieku i wykształcenia. Marki, które potrafią skutecznie komunikować swoje wartości ekologiczne, mają szansę na zdobycie lojalności i zaufania konsumentów. Różnice między płciami i grupami wiekowymi są jasno
zarysowane. Mężczyźni częściej doceniali sektor farmaceutyczny (12,3%) niż kobiety (8,1%), a młodsi respondenci (15,6%) bardziej niż osoby 50+. Ekologiczne podejście sektora motoryzacji częściej doceniały osoby z wyższym wykształceniem (5,5%) niż ze średnim (2,2%). Sektor IT i telekomunikacji był wybierany w odwrotnej kolejności: osoby ze średnim wykształceniem 15,1%, a wyższym 9,6%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co dalej…
Czy 41,6% Polaków, którzy nie potrafili wskazać wyróżniającego się sektora pod względem ekologiczności, to jasny sygnał, że zmasowane bombardowanie „eko komunikatami” przynosi odwrotny skutek? Czy branże mówiąc za dużo i w podobnym tonie zlały się komunikacyjnie i wizerunkowo w „jedną wspólną kampanię ekologiczną”? Na to wygląda. Co zatem jest do zmiany? Dla skuteczności przekazów ważne jest, aby branże były w stanie wyodrębnić się i pokazać unikalne inicjatywy, które podejmują. Również jakość tworzonych treści a nie ilość będzie kluczowa oraz unikanie w przekazach ogólników, które mogą prowadzić do dezinformacji lub utraty zainteresowania konsumentów treściami wypuszczanymi w świat.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


*SW Research na zlecenie OBTK, sierpień 2023r. Badanie omnibusowe N=800