Poradnik – jak branża fashion powinna prowadzić działania w social media

Poradnik – jak branża fashion powinna prowadzić działania w social media
Mężczyzna średnio na swoje zakupy poświęca 26 minut, kobieta natomiast kilkadziesiąt minut więcej. Jak, przy tak wielkiej konkurencji, zaangażować klienta na tyle, aby zwrócił uwagę właśnie na naszą markę i ten czas spędził w naszym sklepie?
O autorze
3 min czytania 2016-01-29

Zdjęcie royalty free z Fotolia 

Na ratunek przychodzą social media, które umożliwiają stworzenie z potencjalnym klientem relacji opartej na zaufaniu i zaangażowaniu, które najczęściej przekładają się na późniejsze decyzje zakupowe.

 Poniżej przedstawimy przykłady działań w social media, które zobrazują, jak przeprowadzić skuteczną komunikację z fanami marki, tak aby zaowocowała ona sprzedażą właśnie w waszym sklepie.

Jak cię widzą, tak cię piszą

W myśl tej zasady twoja firma powinna mieć najlepiej skompletowaną graficzną garderobę, która z jednej strony będzie ze sobą doskonale współgrać, z drugiej, będzie zawierała na tyle ciekawe elementy, aby bez problemu odróżnić cię na tle innych. Źródłem do stworzenia idealnej koncepcji jest oczywiście księga identyfikacji wizualnej lub księga znaku. To pierwszy krok w przygotowaniu profesjonalnych i spójnych grafik do mediów społecznościowych. Na co zwracać uwagę? Oczywiście na logo, które automatycznie staje się awatarem profilu, szczególnie na jego kolorystykę i font. To pierwszy i kluczowy krok, ponieważ przekłada się on na zapamiętanie marki oraz zwiększenie jej rozpoznawalności, a także na zaufanie, a to z kolei na większą skłonność do skorzystania z jej oferty. Kolejny etap to zaplanowanie komunikacji z fanami w stałej formie graficznej, która będzie posiadała logo na każdej grafice w tym samym miejscu i rozmiarze. Podobnie jest również z innymi elementami takimi jak ikony lub belki. Nie zapominaj również o sezonowości i zmianach, na które warto reagować, takich jak np. wyprzedaże. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 Idealnym przykładem na to, jak doskonale wypracować swój wizerunek w social media jest marka KUBENZ. Firma ta to klasyczne kolekcje odzieży, skierowane do mężczyzn ceniących wygodę i jakość w codziennym życiu. Garnitury tej marki, są produkowane z dbałością o każdy szczegół oraz troską o jakość stosowanych materiałów. Komunikacja marki jest skierowana do mężczyzn, jednak w grupie zaangażowanych użytkowników znajdziemy także chętnie udzielające się kobiety. Spójna wizualnie linia graficzna postów, dostosowana do całościowego wizerunku marki, ujednolicona kolorystyka, stałe szablony i linie grafik oraz przede wszystkim własny, niepowtarzalny styl – te cechy sprawiają, że firmę łatwo rozróżnić pośród konkurencji. Prowadząc taką strategię działania w kanałach społecznościowych, marka udowadnia, że podchodzi z pełnym profesjonalizmem do każdego swojego klienta i dba o to, aby z chęcią angażował się on w życie brandu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Po pierwsze – na czas 

 Lubisz, kiedy twój ulubiony program jest emitowany o stałych porach i nie musisz na niego „polować” przed telewizorem? To samo cenią sobie twoi fani i dzięki zaplanowanym dzianiom, przyczynisz się do tego, by nazwać komunikację na profilu w mediach społecznościowych “dobrą”. Wiesz przecież, że nikt nie zna lepiej twoich fanów niż ty sam, dlatego przeanalizuj, w jakich godzinach twoja społeczność jest najaktywniejsza wobec postów twojej marki i staraj się nie spóźniać z ich publikacją nawet o minutę od ustalonego czasu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Obserwuj, jak robią to najlepsze marki w twojej branży. Przykładem w branży obuwniczej na polskim rynku nie może być nikt inny jak marka VENEZIA. Jak właśnie ta marka komunikuje się ze swoimi fanami? Oczywiście o stałych porach, kiedy to zaangażowanie fanów marki jest największe. Posty są publikowane codziennie o 7:00 i 14:00, a w weekendy o 10:00. Czy to jest właśnie klucz do sukcesu marki w mediach społecznościowych? Na pewno w sporej części.

Kto pyta, nie błądzi!

Komunikacja z klientami ma ogromne znaczenie, szczególnie w mediach społecznościowych, które są przeglądane przez twoich fanów regularnie, nawet kilka razy dziennie. Motywuj ich do wypowiedzi i twórz zaangażowaną w życie brandu społeczność. Zamieszczasz ciekawą stylizację? Zapytaj, co w niej podoba się twoim fanom najbardziej. Nadchodzi wiosna? Zaproponuj kilka modeli, które będą modne w tym sezonie. Baw się i angażuj w zabawę klientów, tak aby nie tylko biernie obserwowali twój profil, ale z chęcią do niego wracali, aby zostawić swoją opinię na jakiś temat.

Facebook sprzedaje

Sprzedaż w mediach społecznościowych wzbudza wiele emocji, jednak z każdym dniem przekonujemy się, że istnieje i ma się bardzo dobrze. Pomimo tego, że Facebook nie jest platformą, z której korzystają użytkownicy w celu zrobienia zakupów, praktyka dowodzi, że sprzedaje, a te możliwości powinien wykorzystać każdy sklep internetowy! Zainteresuj więc swoich fanów, pokaż im, jak bardzo potrzebują nowej torebki lub butów i nie zapomnij umożliwić im zrobienia zakupów. W każdym opisie dodawaj linki odsyłające bezpośrednio do wszystkich przedstawianych produktów (oczywiście każdego z osobna). Pamiętaj, że nikt nie lubi tracić czasu i błądzić w oceanie produktów w sklepie internetowym szukając jednego, przedstawionego w twoim poście. Użytkownik ma dostać wszystko podane na tacy, a ty musisz się o to zatroszczyć.

Przykładem bardzo dobrze prowadzonej komunikacji sprzedażowej w mediach społecznościowych, jest polska marka obuwnicza PRIMAMODA. Brand nie tylko stawia na jakość swoich produktów, ale i współpracę z najlepszymi projektantami. Wszystko po to by zadowolić swoich klientów. Działania strategiczne marki idą oczywiście w parze z jej marketingiem internetowym, dlatego firma profesjonalnie prowadzi swoje kanały w mediach społecznościowych. Dbając w nich o to, by ich fani dostali codzienną dawkę stylizacji idealnie dopasowanych do obuwia ich firmy, nie zapominając oczywiście o sprzedażowym aspekcie tego kanału. Każdy przedstawiony model obuwia jest opisywany skróconym linkiem w bit.ly, co również pozwala marce śledzić ruch powstały ze strony Facebook.

Podejście do mody nas wszystkich z roku na rok zmienia się coraz bardziej. Obecnie jesteśmy bardziej odważni, szukamy indywidualności i ubrań, które nas wyróżnią. Pierwszy krok poszukiwań to oczywiście internet, dlatego, jeśli jesteś właścicielem firmy z branży modowej, postaraj się, aby właśnie tam cię nie brakowało.