Zdjęcie royalty free z Fotolia
Na ratunek przychodzą social media, które umożliwiają stworzenie z potencjalnym klientem relacji opartej na zaufaniu i zaangażowaniu, które najczęściej przekładają się na późniejsze decyzje zakupowe.
Zobacz również
Poniżej przedstawimy przykłady działań w social media, które zobrazują, jak przeprowadzić skuteczną komunikację z fanami marki, tak aby zaowocowała ona sprzedażą właśnie w waszym sklepie.
Jak cię widzą, tak cię piszą
W myśl tej zasady twoja firma powinna mieć najlepiej skompletowaną graficzną garderobę, która z jednej strony będzie ze sobą doskonale współgrać, z drugiej, będzie zawierała na tyle ciekawe elementy, aby bez problemu odróżnić cię na tle innych. Źródłem do stworzenia idealnej koncepcji jest oczywiście księga identyfikacji wizualnej lub księga znaku. To pierwszy krok w przygotowaniu profesjonalnych i spójnych grafik do mediów społecznościowych. Na co zwracać uwagę? Oczywiście na logo, które automatycznie staje się awatarem profilu, szczególnie na jego kolorystykę i font. To pierwszy i kluczowy krok, ponieważ przekłada się on na zapamiętanie marki oraz zwiększenie jej rozpoznawalności, a także na zaufanie, a to z kolei na większą skłonność do skorzystania z jej oferty. Kolejny etap to zaplanowanie komunikacji z fanami w stałej formie graficznej, która będzie posiadała logo na każdej grafice w tym samym miejscu i rozmiarze. Podobnie jest również z innymi elementami takimi jak ikony lub belki. Nie zapominaj również o sezonowości i zmianach, na które warto reagować, takich jak np. wyprzedaże.
Idealnym przykładem na to, jak doskonale wypracować swój wizerunek w social media jest marka KUBENZ. Firma ta to klasyczne kolekcje odzieży, skierowane do mężczyzn ceniących wygodę i jakość w codziennym życiu. Garnitury tej marki, są produkowane z dbałością o każdy szczegół oraz troską o jakość stosowanych materiałów. Komunikacja marki jest skierowana do mężczyzn, jednak w grupie zaangażowanych użytkowników znajdziemy także chętnie udzielające się kobiety. Spójna wizualnie linia graficzna postów, dostosowana do całościowego wizerunku marki, ujednolicona kolorystyka, stałe szablony i linie grafik oraz przede wszystkim własny, niepowtarzalny styl – te cechy sprawiają, że firmę łatwo rozróżnić pośród konkurencji. Prowadząc taką strategię działania w kanałach społecznościowych, marka udowadnia, że podchodzi z pełnym profesjonalizmem do każdego swojego klienta i dba o to, aby z chęcią angażował się on w życie brandu.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po pierwsze – na czas
Lubisz, kiedy twój ulubiony program jest emitowany o stałych porach i nie musisz na niego „polować” przed telewizorem? To samo cenią sobie twoi fani i dzięki zaplanowanym dzianiom, przyczynisz się do tego, by nazwać komunikację na profilu w mediach społecznościowych “dobrą”. Wiesz przecież, że nikt nie zna lepiej twoich fanów niż ty sam, dlatego przeanalizuj, w jakich godzinach twoja społeczność jest najaktywniejsza wobec postów twojej marki i staraj się nie spóźniać z ich publikacją nawet o minutę od ustalonego czasu.
Obserwuj, jak robią to najlepsze marki w twojej branży. Przykładem w branży obuwniczej na polskim rynku nie może być nikt inny jak marka VENEZIA. Jak właśnie ta marka komunikuje się ze swoimi fanami? Oczywiście o stałych porach, kiedy to zaangażowanie fanów marki jest największe. Posty są publikowane codziennie o 7:00 i 14:00, a w weekendy o 10:00. Czy to jest właśnie klucz do sukcesu marki w mediach społecznościowych? Na pewno w sporej części.
Kto pyta, nie błądzi!
Komunikacja z klientami ma ogromne znaczenie, szczególnie w mediach społecznościowych, które są przeglądane przez twoich fanów regularnie, nawet kilka razy dziennie. Motywuj ich do wypowiedzi i twórz zaangażowaną w życie brandu społeczność. Zamieszczasz ciekawą stylizację? Zapytaj, co w niej podoba się twoim fanom najbardziej. Nadchodzi wiosna? Zaproponuj kilka modeli, które będą modne w tym sezonie. Baw się i angażuj w zabawę klientów, tak aby nie tylko biernie obserwowali twój profil, ale z chęcią do niego wracali, aby zostawić swoją opinię na jakiś temat.
Facebook sprzedaje
Sprzedaż w mediach społecznościowych wzbudza wiele emocji, jednak z każdym dniem przekonujemy się, że istnieje i ma się bardzo dobrze. Pomimo tego, że Facebook nie jest platformą, z której korzystają użytkownicy w celu zrobienia zakupów, praktyka dowodzi, że sprzedaje, a te możliwości powinien wykorzystać każdy sklep internetowy! Zainteresuj więc swoich fanów, pokaż im, jak bardzo potrzebują nowej torebki lub butów i nie zapomnij umożliwić im zrobienia zakupów. W każdym opisie dodawaj linki odsyłające bezpośrednio do wszystkich przedstawianych produktów (oczywiście każdego z osobna). Pamiętaj, że nikt nie lubi tracić czasu i błądzić w oceanie produktów w sklepie internetowym szukając jednego, przedstawionego w twoim poście. Użytkownik ma dostać wszystko podane na tacy, a ty musisz się o to zatroszczyć.
Przykładem bardzo dobrze prowadzonej komunikacji sprzedażowej w mediach społecznościowych, jest polska marka obuwnicza PRIMAMODA. Brand nie tylko stawia na jakość swoich produktów, ale i współpracę z najlepszymi projektantami. Wszystko po to by zadowolić swoich klientów. Działania strategiczne marki idą oczywiście w parze z jej marketingiem internetowym, dlatego firma profesjonalnie prowadzi swoje kanały w mediach społecznościowych. Dbając w nich o to, by ich fani dostali codzienną dawkę stylizacji idealnie dopasowanych do obuwia ich firmy, nie zapominając oczywiście o sprzedażowym aspekcie tego kanału. Każdy przedstawiony model obuwia jest opisywany skróconym linkiem w bit.ly, co również pozwala marce śledzić ruch powstały ze strony Facebook.
Podejście do mody nas wszystkich z roku na rok zmienia się coraz bardziej. Obecnie jesteśmy bardziej odważni, szukamy indywidualności i ubrań, które nas wyróżnią. Pierwszy krok poszukiwań to oczywiście internet, dlatego, jeśli jesteś właścicielem firmy z branży modowej, postaraj się, aby właśnie tam cię nie brakowało.