Poznaliśmy zwycięzców Masters & Robots Awards 2025

Poznaliśmy zwycięzców Masters & Robots Awards 2025
Biovalley, Bielik, Synektik i Agro Contracts – to tylko część laureatów trzeciej edycji Masters&Robots Awards – konkursu organizowanego przez Digital University. Wyróżniono w nim rozwiązania, które realnie wpływają na nasze codzienne życie – od biodegradowalnych materiałów medycznych i przejrzystej sztucznej inteligencji, po cyfrowe systemy śledzenia żywności i nowoczesne narzędzia do diagnostyki chorób.
O autorze
3 min czytania 2025-04-15

Tegoroczna edycja wydarzenia pokazała, że innowacje z Polski mają szansę kształtować bezpieczniejszą i bardziej zrównoważoną Europę.

– Mamy czym się chwalić na świecie – od obszaru finansów, przez transformację cyfrową w ochronie zdrowia, po myślenie o naprawdę cyfrowej administracji. Ale cyfryzacja musi być inkluzywna. Państwo ma obowiązek wyrównywać szanse, tak aby nikt nie został pominięty w tym procesie – mówił Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas finałowej gali Masters & Robots Awards 2025, odbywającej się w Centrum Kreatywności Targowa.

Minister podkreślił, że choć Polska znajduje się w europejskiej czołówce pod względem cyfryzacji, dzięki inwestycjom i rozwiązaniom takim jak fundusz sztucznej inteligencji, to nadal istnieje głęboka przepaść kompetencyjna, która wyklucza część obywateli z korzystania z nowoczesnych usług. Rola państwa to dziś nie tylko rozwój innowacji, ale przede wszystkim zapewnienie ich powszechnej dostępności.

– Innowacja to nie błysk fleszy i brawa na scenie, ale żmudna, wieloletnia praca – często po nocach, bez gwarancji sukcesu. To ciągłe ryzyko, że na końcu tej drogi nie będzie nagrody. Właśnie dlatego stworzyliśmy Masters&Robots Awards – by co roku doceniać tych, którzy poprzez technologię, innowacyjność i społeczną odpowiedzialność odważnie kształtują jutro. Chcemy promować innowacyjną Polskę – zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej – mówiła Jowita Michalska, prezeska Digital University, organizatora konkursu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z kolei Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, Podsekretarz Stanu ds. europejskich w KPRM, podkreśliła, że innowacyjność jest dziś kluczowym warunkiem budowania konkurencyjności, a ta z kolei stanowi fundament dla bezpieczeństwa Europy. Zwróciła również uwagę na potrzebę deregulacji oraz aktywnego wspierania innowatorów – idee te są centralnym elementem kampanii „We did it in Poland”, realizowanej w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Podczas uroczystości nagrodzono innowatorów, których rozwiązania już dziś zmieniają przyszłość Polski i Europy. Nagrody przyznano w siedmiu kategoriach:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • We did it in Poland – Excellence Award otrzymała organizacja Synektik za opracowanie przełomowego radiofarmaceutyku do diagnostyki choroby wieńcowej, w który wyznacza nowe standardy w medycynie nuklearnej. Nagrodę w imieniu Ministerstwa Cyfryzacji – Partnera tej kategorii – wręczył Krzysztof Gawkowski.
  • Tytuł Masters of Digital Transformation trafił do Agro Contracts – za stworzenie cyfrowego systemu identyfikowalności żywności z wykorzystaniem paszportów produktów i automatyzacji procesów. Nagrodę wręczył Radosław Maćkiewicz, Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki (Partner kategorii).
  • Tytuł Masters of Sustainability przyznano Biovalley za biodegradowalny materiał medyczny BIONWOVEN, który chroni przed zakażeniami i eliminuje konieczność energochłonnego prania. Wyróżnienie w tej samej kategorii trafiło do Veolia za Ciepłownię Przyszłości w Lidzbarku Warmińskim – działający system energetyczny łączący OZE i magazynowanie, który redukuje emisje CO₂. Zwycięzców ogłosił Przemysław Kuna, Dyrektor Zarządzający Interzero (partner kategorii).
  • Nagroda w kategorii Masters of Social Impact, trafiła do AILIS za innowacyjny, bezkontaktowy system wczesnego wykrywania raka piersi oparty na AI i bez użycia promieniowania. Wręczającym nagrodę był Radosław Nielek, Dyrektor NASK (partner kategorii).
  • Tytułem Masters of Future-Proof Leadership uhonorowano Rafała Brzoskę za wizjonerskie przywództwo w transformacji logistyki w Europie, rozwój automatów paczkowych oraz zaangażowanie społeczne. Ponadto Jury przyznało wyróżnienie dla Cezarego Kozaneckiego za ponad 25-letnią konsekwentną pracę nad transformacją technologii medycznych i zbudowanie międzynarodowej grupy innowacyjnej. Partnerem kategorii była firma Mastercard, w której imieniu nagrodę wręczyła Małgorzata Domagała.
  • W kategorii Masters of AI – Human Collaboration zwyciężył Bielik. Jego twórców doceniono za stworzenie polskiego, transparentnego modelu AI, promującego etykę i otwartość danych, a laudację wygłosili Kinga Piecuch z HPE Polska i Mikołaj Wiśniak z IT Solution Factor (Partner kategorii). Laureaci, odbierając nagrodę, zapowiedzieli start nowej inicjatywy „Obywatel Bielik”, której celem będzie stworzenie pierwszego europejskiego modelu multimodalnego AI.
  • Tytuł Masters of Customer Experience trafił do IKEA za stworzenie ekosystemu zakupowego łączącego fizyczny i cyfrowy świat, wzbogaconego o funkcje AI i usługi cyrkularne. W tej kategorii Jury przyznało też wyróżnienie dla CodeSense za aplikację AI rozpoznającą kody kreskowe i udostępniającą informacje głosowo, co ułatwia zakupy osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Ponadto TVN WBD przyznał Nagrodę specjalną dla organizacji UES – za stworzenie rewolucyjnej technologii diagnostyki serca płodów i noworodków, łączącej przełom techniczny z empatią i troską o najbardziej potrzebujących.

Trzecią edycję Masters&Robots Awards, obok wspomnianych wyżej organizacji, wsparli również OChK oraz InCredibles Program Sebastiana Kulczyka, konsekwentnie angażujący się w promowanie innowacyjności i przedsiębiorczości w Polsce.

Zdjęcia: mat. pras. (fot. Olga Rainka)