Badania potwierdzają, że według Polaków pracę marzeń wyróżnia, oprócz pensji, dobra atmosfera i kultura organizacji. Dlatego pracodawcy tworzą systemy motywacyjne, które pomagają w spełnianiu tych oczekiwań. Na najlepszych pracowników polskich firm czekają nawet podróże zagraniczne jako dodatkowe wynagrodzenie.
Młodzi ludzie na rynku pracy doskonale wiedzą, gdzie i w jakich warunkach chcą pracować. Agencja Antal w kwietniu 2017 r. opublikowała raport, który pokazuje, że dla poszukujących zatrudnienia liczy się renoma firmy, informacje o niej w internecie, ale jednocześnie jej innowacyjność i to, co oferuje pracownikom. Prywatna opieka medyczna lub pakiety sportowe dla wielu są już standardem, dlatego pracodawcy tworzą benefity, które mają przyczynić się do budowy zaufanego zespołu pracowników.
Zobacz również
Zaangażowanie warto nagradzać
Vouchery, opłacanie studiów rozszerzających kompetencje specjalistów, wewnętrzne szkolenia na prośbę zespołu, a nawet dofinansowanie kursu prawa jazdy to benefity, które mogą przyczynić się do zmniejszenia rotacji pracowników. Jednocześnie to właśnie one w ogłoszeniach o pracę przykuwają uwagę kandydatów. Pakiet socjalny, nie tylko w korporacjach, jest już obowiązkowym punktem, razem z odpowiednią umową. – O sukcesie systemów motywacyjnych możemy mówić, jeśli są one planowane na podstawie informacji zwrotnej pracowników. Chodzi tu o obserwacje i reakcje ludzi na benefity. Dzięki temu pracodawca jest w stanie reagować i odpowiednio dobierać rozwiązania. To ważne szczególnie w branży sprzedażowej, gdzie systemy motywacyjne mają za zadanie pobudzenie ludzi do działania. Gdy co roku system motywacyjny ulega modyfikacji to ludzie czują dynamikę firmy – wyjaśnia Marta Sewerynek-Otwinowska, Dyrektor Działu Analiz Futuro Finance, firmy rozwijającej nowoczesny model motywacji doradców finansowych. Pracownicy każdej branży potrzebują innych nagród ze względu na specyfikę zadań. Dla handlowców znaczenie ma to, jak zostaną docenieni za wysiłek, więc obowiązkowo należy przedstawić im konkretny i czytelny model wynagradzania, ustalenie planu prowizji i realnych prognoz popytu. Pracownicy działów sprzedaży doceniają klarowną ścieżkę rozwoju, czyli szansę na szkolenia, kursy i studia.
Podróże motywują!
Z kolei innowacyjność pracodawcy, której poszukują młodzi Polacy, kryje się także pod słowem incentive. Oznacza ono motywację poprzez podróże. Pracownicy, których zadaniem jest realizowanie celów sprzedażowych firmy, mogą liczyć na atrakcyjne nagrody. Egzotyczne wyjazdy organizują już nie tylko zagraniczni, ale również polscy pracodawcy. – Trzeba pamiętać o tym, że pracownik nabiera energii do działań w wolnym czasie, gdy realizuje pasje czy odpoczywa z bliskimi. Wyjazdy zagraniczne w podziękowaniu za wysiłek są jedną ze skuteczniejszych nagród motywacyjnych: budują zaufanie, relacje z pracodawcą, a jednocześnie wzmacniają efektywność. Kuba, Tajlandia, Zanzibar lub europejskie kraje śródziemnomorskie – tam odpoczywają najlepsi pracownicy – wyjaśnia Marta Sewerynek-Otwinowska – W Futuro Finance w tym roku przygotowaliśmy dla naszych doradców aż 6 wyjazdów po zamknięciu kolejnych kwartałów i półrocza – dodaje. Wyjazdy firmowe do odległych krajów to nie tylko relaks na plaży, ale aktywne zwiedzanie, zdobywanie nowych doświadczeń i integracja ze współpracownikami. Zdrowa rywalizacja o taką nagrodę napędza do działania, więc przyczynia się do podniesienie wyników całej firmy.
Nowocześni pracodawcy pamiętają o ważnej zasadzie: zgrany zespół jest największą wartością firmy. Słuchając głosu pracowników, można stworzyć zdrową i przyjazną atmosferę pracy. Dla jednych motywacją są wycieczki dla innych bony do sklepu odzieżowego. Ważne jest, aby obserwować pracowników i ich zaangażowanie w realizację celów. Dobrym rozwiązaniem jest opracowanie systemu motywacyjnego na początku roku, aby pracownicy widzieli możliwości zdobywania benefitów przez dwanaście miesięcy. Liczy się określnie jasnych reguł, według których każdy ma możliwość zdobycia benefitu. Dzięki temu zespół wie, jak może rywalizować o nagrodę. Należy też pamiętać o tym, że system motywacyjny przy rozbudowanej strukturze powinien być zróżnicowany. To oznacza, że inne kryteria musi spełnić doradca finansowy, a inny kierownik zespołu ze względu na zajmowane stanowisko.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing