UNICEF od wielu lat podejmuje aktywności pomagające menstruującym oraz rozwijające edukację w tym zakresie – organizację wspiera w tym aktorka Millie Bobby Brown, Ambasadorka Dobrej Woli UNICEF. UNICEF Polska włącza się w te działania, rozpoczynając program Okres bez Troski, który umożliwi godne i bezpieczne przeżywanie okresu.
Menstruacja jest naturalnym elementem życia. Dotyczy setek milionów dziewczynek i kobiet na świecie. Każda z nich ma prawo przeżywać okres godnie, bezpiecznie i bez troski. Brak podpasek, środków higieny osobistej oraz niewiedza połączona z utrwalonymi przesądami powoduje, że doświadczają ubóstwa menstruacyjnego.
Zobacz również
-
Centralizacja i personalizacja: podwójna moc obsługi klienta w social media [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [6-12.09.24]: NowyMarketing Podcast o strategii miast, marketerzy a współpraca Roblox i Shopify, ekologia w marketingu wg jurorów Effie Poland
-
#PolecajkiNM cz. 23: The LIONS Creativity Report 2024, „Wyprostuj spojrzenie”, NotebookLM, Open AI o1
Wpływ na to mają kwestie ekonomiczne, ograniczony dostęp do wody i usług higienicznych oraz sanitarnych. Do tego dochodzi utrzymująca się w wielu społecznościach stygmatyzacja okresu i menstruujących oraz postrzeganie tego naturalnego procesu w kategoriach wstydliwego tabu.
Od wielu lat UNICEF na całym świecie wspiera walkę z ubóstwem menstruacyjnym. Dostarcza zestawy higieniczne zawierające między innymi podpaski, mydło i czystą bieliznę; opracowuje materiały edukacyjne i organizuje szkolenia dla nauczycieli, którzy później uczą dzieci o menstruacji. Organizacja pomaga również w tworzeniu inicjatyw wewnętrznych w szkołach; dofinansowuje projekty związane z menstruacją, np. tworzenie aplikacji do śledzenia cyklu; organizuje szkolenia z szycia podpasek – zarówno przez dziewczynki jak i chłopców; zapewnia dostęp do czystej wody i buduje toalety w szkołach.
#PolecajkiNM cz. 23: The LIONS Creativity Report 2024, „Wyprostuj spojrzenie”, NotebookLM, Open AI o1
Na niebezpieczeństwo używania przez kobiety zastępczych produktów higienicznych oraz na konieczność walki ze stygmatyzacją przez otoczenie zwraca uwagę aktorka Millie Bobby Brown w nagraniu przygotowanym dla UNICEF z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej. Wskazuje w nim m.in. cztery główne przyczyny ubóstwa menstruacyjnego: brak edukacji, brak łatwo dostępnych środków higienicznych, sytuację ekonomiczną i nierówność płciową. Do światowych przywódców kieruje także apel o zaangażowanie i zwiększenie inwestycji, aby zapewnić w szkołach bezpieczne środki higieniczne oraz prowadzić edukację dla dziewcząt i chłopców, która dostarczy im wiedzę na temat ich ciał oraz zniweluje krzywdzące stereotypy płciowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Często my, nasze córki, mamy i babcie doświadczały ubóstwa menstruacyjnego. Jest to problem globalny, jednak kraje rozwijające się odczuwają go najbardziej. Ruszamy z programem, który ma zapewnić środki higieniczne, wspomóc edukację i walkę o normalny okres, Okres bez Troski, dziewczynkom na całym świecie. Okres bez Troski powinien być częścią życia każdej dziewczynki, każdej nastolatki, każdej kobiety, każdej osoby, która miesiączkuje – mówi Sylwia Nowik-Spiczonek, Dyrektor Fundraisingu UNICEF Polska.
Dzięki wsparciu pozyskanemu w czasie akcji Okres bez Troski, UNICEF Polska pomoże zapewnić dziewczynkom podpaski wielokrotnego użytku, dostęp do czystej wody, oddzielnych, dających komfort i dyskrecję toalet – w ten sposób umożliwiając im godne i bezpieczne przeżywanie okresu. To także inwestycja w ich przyszłość, bo nie będą zmuszone przerwać nauki ze wstydu i strachu przed stygmatyzacją oraz z powodu dyskomfortu towarzyszącego miesiączce. Rozwój programów edukacyjnych i grup wsparcia skierowanych nie tylko do dziewczynek, ale również chłopców, rodzin i lokalnych społeczności pomaga walczyć z zabobonami, uprzedzeniami oraz stygmatyzacją. Okres bez troski powinien być częścią życia każdej dziewczynki, każdej nastolatki, każdej kobiety, każdej osoby, która miesiączkuje.
Więcej informacji na temat problemu ubóstwa menstruacyjnego i programu Okres bez Troski można znaleźć na stronie UNICEF Polska.
PS Your KAYA walczy ze wstydem wokół menstruacji – bo „Okres wypada”
Your KAYA, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kolejną śmiałą kampanią „Okres wypada”. Bo skoro dokładnie w tej chwili na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet, to dlaczego nadal nas to krępuje?